זה קרה אתמול בשעות אחר הצהריים. חשבון הטוויטר הרשמי של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צייץ מחדש ציוץ של שר הפנים, אריה דרעי. וזו לשון הציוץ: "נפתלי, אל תתן להפוך את מדינת תל אביב הליברלית לבעלת הבית של הממשלה עם ברית הזוגיות ונישואים אזרחיים. לא משנה איזה ניסוחים מעורפלים תמצאו, בממשלת השמאל כל הערכים החשובים של יהדות, משפחה ושמרנות ירמסו והמדינה תשנה את פניה. עדיין לא מאוחר להתעשת ולתת סיכוי אחרון לממשלת ימין מסורתית".

מיותר לבוא בטענות לדרעי. הוא עומד בראש מפלגה חרדית-שמרנית, ואלו הם ערכיו. לעומת זאת, על הבחירה של צוות הניו-מדיה של נתניהו לרטווט דווקא את הציטוט הזה שווה להתעכב. במסגרת הלחצים הפוליטיים הלגיטימיים על נפתלי בנט שלא לחבור לממשלת שינוי, נראה שנפלטו פה כמה אמירות מעניינות.

נתניהו מצייץ מחדש את דרעי (צילום: צילום מסך טוויטר)
נתניהו מצייץ מחדש את דרעי (צילום: צילום מסך טוויטר)

בתוך הסאגה הפוליטית המעייפת והוויכוח כן ביבי-לא ביבי, צריך לעצור רגע ולשאול: ראש הממשלה, האם אתה, כמו דרעי, חושב שברית זוגיות ונישואים אזרחיים ישנו לרעה את פניה של המדינה? האם אתה, כמו דרעי, מתנגד ל"מדינת תל אביב הליברלית"? האם אתה מוכן להצהיר בקולך, ולא באמצעות ציוץ מחדש של דרעי, שזוגות להט"בים לא יוכלו להינשא כדין בישראל ככל שהדבר תלוי בך?

הרי נתניהו משחק בהצלחה כבר שנים את המשחק הכפול. כשזה מתאים לו, אין לו שום בעיה להתהדר באותה תל אביביות ליברלית אותה דרעי כה מתעב. למשל, כשהאירוויזיון הגיע ארצה והראה לאירופה את הפנים הסובלניות של ישראל. או במצעדי הגאווה לאורך השנים, לשם נציגי מפלגת השלטון נהגו לנהור בהמוניהם. או בנאומיו לאורך השנים בעולם, כשהציג את ישראל כגן עדן ליברלי בתוך המזרח התיכון החשוך והשמרני. או בכל פעם שהוא גוזר קופון תקשורתי על הצלחה ישראלית בתחומי ההייטק או התרבות, שני תחומים המרוכזים, מה לעשות, בעיקר בתל אביב.

ופתאום, כשיש סיטואציה פוליטית קשה ועושה רושם שהיציאה מבלפור מתקרבת לאחר שנות דור, הוא מוכן לעלות למתקפה ברוטלית נגד אותן אוכלוסיות ואותם ערכים שלאורך השנים ידע היטב להתהדר בהם. התפקיד שלנו, התקשורת והציבור, הוא לדרוש תשובות שיבהירו מהן עמדותיו. ייתכן מאוד שהאדם הפרטי בנימין נתניהו הוא ליברל שמאמין בזכותם של להט"בים להינשא ובזכותו של כל זוג צעיר שלא להתחתן ברבנות, אך זה לא רלוונטי. אם בשל הסיטואציה הפוליטית נתניהו בחר לאמץ אג'נדה שמרנית קיצונית, אסור לנו לשכוח את זה בפעם הבאה בה ינסה לגזור רווח פוליטי מהצד הליברלי של המפה.