אנשי העסקים והפוליטיקאים מרבים לדבר בשבח ההיבטים הרשמיים, המדיניים והכלכליים, של הסכם השלום בין איחוד האמירויות הערביות ובחריין לבין ישראל. ואכן, ההסכם יתרום תרומה חשובה מאין כמותה לחוסן הכלכלי של המדינות החתומות עליו. אך עיקר השפעתו החיובית תהיה בהפיכת שלום בין מדינות לשלום בין אנשים. שרידותו תיבחן ביכולתו לפזר את החשדנות ולסלק את החששות ההדדיים העמוקים שהפרידו עד לא מזמן בין העמים. 

לפני שנים זכיתי במלגה לתואר שני באוניברסיטת הרווארד. שירתי אז בדרגת סא"ל בצה"ל. בבואי לאוניברסיטה בארה"ב מצאתי שיחד איתי קיבלו מלגה עוד חמישה סטודנטיות וסטודנטים מהעולם הערבי. תחילה השתררה בינינו מבוכה רבה, מלווה בהסתייגות וחששות. אך כעבור זמן קצר נוצרו קשים אישיים טובים וכולנו התרגלנו לעבוד ביחד. הבננו שאין תחליף לרובד העמוק של היכרות אנושית בלתי-אמצעית וגילינו ששיתוף פעולה בינינו הוא הדרך הטובה והבטוחה להגיע להישגים מרשימים יותר ולהתקדם מהר יותר.

לקראת סוף הלימודים כבר חלמנו כולנו, עמיתיי הערבים ואני, שביחד נצליח לחולל תמורות שישנו לגמרי – ישנו לטובה - את חייהם של אזרחי ארצותינו. לשם כך שמרנו על קשרים גם בתקופות של מתחים קשים במזרח התיכון. נעזרנו בהם לא פעם, בין השאר כשהייתי מעורבת מאחורי הקלעים בפיתוח יחסים עסקיים בין ישראל למדינות ערביות וארה"ב. 

עתה נראה שהשלום המלא בין ישראל לבין איחוד האמירויות הערביות ובחריין, הבנוי על כבוד הדדי וכולל יחסים דיפלומטיים, ביטול כל סוג של חרם וכניסה חופשית של אזרחים, מקרב דרמטית את הגשמתו של חלום זה. הוא מסיר מחסומים פסיכולוגיים ותרבותיים שהתפתחו בעשרות שנים של עימותים, מלחמות והתפשטות הדעות הקדומות. והוא מאפשר לאנשי עסקים, אנשי כלכלה ולאזרחים מהשורה להיפגש בלי פחד, בפנים גלויות, להחליף דעות ולהגיע להבנות והסכמות. 

עפרה פרויס (צילום: באדיבות המצולמת)
עפרה פרויס (צילום: באדיבות המצולמת)

חומות ההפרדה קורסות ופרק חדש ביחסים כלכליים בין ישראל לבין איחוד האמירויות ובחריין נפתח. הפוטנציאל לפריחתם אדיר, מבטיח במיוחד בתחומים עתירי מדע וטכנולוגיה: רפואה, בריאות ציבורית, חלל, מים, חקלאות חדשנית, אנרגיה ירוקה, קיימוּת סביבתית, סייבר, ניתוח וניצול "ביג דאטה", ביוטכנולוגיה ועוד. ברובם ישראל נחשבת למדינה מובילה בקנה מידה עולמי. איחוד האמירויות מצידו מגלה בהם עניין רב ומפגין רצון עז ליהנות מפירות הטכנולוגיות הישראליות התואמות את תוכניות הפיתוח הרב-שנתיות שלו. זירה בולטת חדשה למיצוי הפוטנציאל וזירוז ההתקרבות תהיה וועידה כלכלית-מדינית בינלאומית Global Investment Forum 2021 שתיפתח ב-2 ביוני הקרוב במלון "ארמני" בדובאי בהשתתפות מדינאים, טכנולוגים, מדענים ואנשי עסקים מישראל, איחוד האמירויות הערביות, בחריין, סין, מצרים, הודו ומרוקו.

בין הנושאים הספציפיים שיועלו בה לדיון: ביו-טכנולוגיה וטכנולוגיה רפואית לאחר מגפת הקורונה; חדשנות בחקר המים והחקלאות, השפעתו של מגזר העסקים המזרח-תיכוני על בקיימוּת סביבתית, הדרכים להשתלבות בשוק הסיני, תפקדיה של מרוקו כשער הכלכלי ליבשת אפריקה ושל הודו כבית החרושת העולמי הגדול לתרופות. 

לקראת הוועידה אומר פרופ' רפי ביאר מנהל לשעבר של בית חולים רמבם ומנהל ושותף בקרן Alive: "אנו שמחים להזדמנות להיפגש עם עמיתינו למקצוע ולחזק את הקשים עמם. בתקופה שבה הרפואה נמצאת במרכז חיינו ועוברת תמורות עמוקות ומטלטלות, אני מייחס חשיבות קריטית לשיתוף פעולה אזורי בתחום זה בין ישראל, איחוד האמירויות והעולם הערבי כולו". 

ועידת Global Investment Forum 2021 תשמש אפוא לא רק במה מרכזית להרצאות ומצגות אלא גם ובעיקר מקום פתוח לניהול שיח פורה בין המשתתפים ממדינות שונות וליצירת היכרויות אישיות חדשות. גשרים בין עמים אומנם נבנים על אינטרסים משותפים אך עוברים עליהם בני אדם, הנפגשים באמצע הדרך; בלעדיהם הגשר יעמוד ריק. הניסיון האישי שלי מהמפגשים הגלויים והסמויים עם נשים וגברים מהעולם הערבי מלמד שכאשר נוצר אמון הדדי, כאשר מתגברים ביחד על עקבות העבר, אפשר גם אפשר לחולל מפנה ביחסים. מפנה שישפר כבר בטווח הקצר את איכות ורמת החיים של כל תושבי האזור.

להפוך חלום למציאות, זה ייעודה של הוועידה Global Investment Forum 2021.