רבות דובר על כך שמשבר הקורונה העולמי מבליט את החשיבות הרבה של הנהגה נשית ושל שיתוף נשים במערך קבלת ההחלטות. בעוד שבמדינות כגון פינלנד, גרמניה וניו זילנד מנוהל המשבר בצורה מיטבית על ידי מנהיגות מוערכות, בישראל נחשפנו בתקופה זו להדרתן ולנוכחותן הדלה ביותר של נשים במוקדי קבלת ההחלטות.

התוצאות, למרבה הצער, ניכרות בשטח. מחקרים רבים שנערכו על ניהול נשי הוכיחו הצלחה לגופים כלכליים שהובלו על ידי נשים או ששילבו נשים וגברים בצורה מיטבית. הם הראו כי נשים מנהיגות ומובילות יודעות לנתח היטב סיטואציות מורכבות ולטפל בבעיות תוך הפגנת גמישות, הקשבה, אמפתיה, כנות, התייעצות ושיתוף. כל אלה חסרו מאוד, ועדיין חסרים, בניהול משבר הקורונה בישראל.

אין לי ספק אגב, כי תכונות אלו, המזוהות עם מנהיגות נשית, מאפיינות גם חלק מהמנהיגים הגברים. מה שבטוח הוא כי בניהול משבר אזרחי־בריאותי מהגדולים שידע העולם - הן נדרשות יותר מתמיד.

כאישה העומדת בראשות המועצה האזורית עמק חפר, אחת מ־14 ראשות רשויות מתוך 257, אני מאמינה במנהיגות המבוססת על שירותיות, שקיפות, אמון, הקשבה, שיתוף ציבורי ושיתופי פעולה. רוח הקהילה שלנו בעמק חפר מבוססת על ערבות הדדית והתנדבות. ערכים אלה באים לידי ביטוי באופן מובהק בסלוגן המלווה אותנו בתקופת הקורונה: "כולנו קהילה אחת גם כשאסור להתקהל". המסר העובר לתושבים הוא כי בשעת חירום - אף תושב לא נמצא לבד.

כך פעלנו לאורך כל המשבר, בהתבסס על כמה מרכיבים עיקריים. התנדבות: עם פרוץ המשבר גייסנו אלפי מתנדבים מהמועצה ששיתפו איתנו פעולה בסיוע לוותיקים ולאוכלוסיות מיוחדות; המשך פעילות תרבות וספורט: מתוך הבנת החשיבות העצומה, הגופנית והנפשית, של תרבות וספורט בימים הללו ובראיית המרחב הכפרי שסביבנו, קיימנו על פי כל הכללים כמה שיותר פעילויות כאלו – בזום או פיזית – לתושבינו;

דיפרנציאליות: בעמק חפר 41 יישובים, שלכל אחד מאפיינים ייחודיים משלו. כבר בראשית המשבר טענו בפני המדינה כי צריך לבחון תחלואה על פי כל יישוב ויישוב - ולא בכל המועצה האזורית. לשמחתנו, עמדה זו התקבלה. בפועל, בכל מקרה שבו יישוב סבל מתחלואה גבוהה יחסית - התייחסנו אליו בנפרד; ביצענו עבודה אינטנסיבית עם הנהגת היישוב, ביצענו חקירות אפידמיולוגיות יסודיות באמצעות מחלקת הבריאות במועצה, ובהמשך על ידי מתנדבים, לקטיעה מהירה של שרשרת ההדבקה;

מענה נרחב לילדים ולנוער: כאם לארבעה, וכמי שמבינה היטב את מורכבות התא המשפחתי בתקופה זו והשפעתו על הקהילה כולה, היה לי חשוב לייצר פלטפורמות מתאימות לילדים ולנוער בכל שלב. כך למשל, בשעה שבתי הספר היו סגורים בפני תלמידי כיתות ה'־י"ב, הקמנו, עם היישובים ומתנדבים, 26 מרכזי פעילות ולמידה הנותנים מענה לנוער בעמק חפר. חוסר הטיפול של המדינה בנוער שנשכח בבית חמור בעיניי, ולכן גם הפגנתי עם בני הנוער בדרישה לשינוי.

עם תוצאות המדיניות אי אפשר להתווכח: כל יישובי המועצה היו ונותרו ירוקים רוב המשבר, וחשוב מכך, בניגוד לאמון שנפגע בהנהגה המרכזית, מחקר שנעשה אחרי גל הקורונה הראשון על תפקוד הציבור ברשויות המקומיות הראה כי האמון של תושבות ותושבי העמק במועצה הוא גבוה במיוחד.

הימים אינם קלים, אך אני אופטימית. מהמשבר הזה נצא מחוזקים כקהילה וכחברה. כשאני מביטה סביבי, בארץ ובעולם, אני מאחלת לעצמנו כי כמו שהשתנו נורמות רבות בחברה לבלי שוב, כך נצליח להאיץ את השוויון המגדרי ונשפר את המאזן לטובת גיוון הקולות, שיפור קבלת ההחלטות וההבנה כי יותר מתמיד נדרשת מנהיגות אחרת, שכוללת את התכונות החיוניות להוצאתנו ממשבר. 

הכותבת היא ראשת המועצה האזורית עמק חפר