כשפרצה אינתיפאדת אל־אקצה בשנת 2000, הייתי דיילת באל־על. באחת הטיסות ללונדון הכרתי נוסע בריטי, שהתברר כאזרח איחוד האמירויות שהגיע לעשות עסקים בישראל. הוא התרשם מאוד מהארץ והזמין אותי לבקר בארמונו באיחוד האמירויות. צחקתי בנימוס ואמרתי לו שכישראלים איננו מורשים להגיע לשם. תשובתו הייתה: "יום אחד זה יקרה".

אומנם חלפו 20 שנה מאז, אך אכן התרחש הדבר. אני מברכת על ההסכם ההיסטורי, על היוזמה הברוכה של ראש הממשלה נתניהו ועל האומץ לעשות שלום. זה זמן מה באים לידי ביטוי בתקשורת גישושים בין ישראל ואיחוד האמירויות לקראת מיסוד היחסים ביניהן, וכעת בשלו המגעים לכדי יציאה עמם בפומבי. זהו הסכם חשוב ביותר לישראל ולאזור כולו; הסכם שיש בו בראש ובראשונה נורמליזציה של היחסים, אין ספור הזדמנויות ליוזמה ופיתוח כלכלי, תעשייתי, תיירותי, חקלאי ועוד.

ההסכם הזה הוא תוצאה של עבודה רבה ומאומצת מאחורי הקלעים לבנות ולמסד את היחסים עם איחוד האמירויות. הסכם איננו נחתם ביום אחד ונבנה על יסוד של אמון הדדי, שיתופי פעולה ובעיקר משא ומתן. ההבנה כי יש לשאת ולתת היא אם כל ההסכמים. על כן יש להבין את הרציונל שהנחה את נתניהו לאמץ את ההסכם עם האמירויות על חשבון תוכנית הסיפוח ביהודה ושומרון.

כתבתי כבר בעבר כי הסכם הסיפוח איננו בשל, ועל מנת לאמץ אותו יש לקיים חשיבה מעמיקה יותר על הנושא, כמו גם להגיע להבנות ברורות עם יושבי האזור, קרי הרשות הפלסטינית, תוך תיאום עם מלך ירדן. היות והדברים טרם הבשילו לכדי הנעת הסכם הסיפוח, ברורה בחירתו של נתניהו בהסכם אמיץ בין מנהיגים המוכנים לצאת בגלוי עם שותפותם לשלום.

בעת מעמד חתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים לפני 41 שנים על מדשאת הבית הלבן, היה זה מנחם בגין אשר הבטיח: "לא עוד מלחמות, לא עוד שפיכות דמים, לא עוד דמעות". בהסכם זה ישנו נספח העוסק במתן אוטונומיה לפלסטינים ביהודה ושומרון ובעזה. סעיף זה טרם מומש בשל התנגדותו של הצד הפלסטיני לבוא לשולחן המשא ומתן ולקבל החלטות מחייבות ואמיצות. שנים שהם גוררים רגליים ומוצאים סיבות להימנע מהסכם, בעיקר משום שאינם מוכנים לקיים ויתורים כנדרש במשא ומתן.

טרום חתימת ההסכם עם מצרים קיימה ישראל במשך שנים רבות מגעים חשאיים עם חוסיין, מלך ירדן, אשר הופתע מהמהלך. ההסכם עם מצרים היה פרצת הדרך להסכם שהגיע כ־15 שנה לאחר מכן עם ירדן. אולי בעוד עשור או שניים ייחתם כאן גם הסכם עם הפלסטינים. אחרי ההסכם עם איחוד האמירויות, על נתניהו להתפנות ולעשות שלום בתוך הבית.