לכאורה פרשת הרב יגאל לוינשטיין כבר שככה, והוא כבר התנצל “על הסגנון של הדברים”, אבל ההתקפה שלו על חיילות צה”ל אינה מעידה של פיזור דעת, והתנצלות לא יכולה לבטל אותה. השימוש בחיילות צה”ל הוא מהלך אסטרטגי שמתאים לזירות קרב חשוכות. המילים שהרב לוינשטיין בחר הן כלי של מלחמה אסורה.



החברה הישראלית עוברת בשנים האחרונות טלטלה של זהות. האומץ לשאול שאלות ולחפש תשובות נחוץ לנו כמערכת שעצביה חשופים מול אתגרים קיומיים וערכיים כאחד. גם אני, כמנהיג של גוש המרכז־שמאל, חווה טלטלות ומאפשר להן להציב אתגרים וסימני שאלה. במגזר הציוני־דתי, שהרב לוינשטיין הוא דמות מעצבת מרכזית עבור חלק מבניו, התעצמה הטלטלה לממדים של מהפכה. בין היתר תובעת המהפכה שינוי בתפקיד שממלאות נשים במרחב הציבורי.



פמיניסטיות דתיות, צעירות ומבוגרות, נלחמות על זכותן לעצב את החיים המגזריים ולהשפיע על הרקמה החברתית־פוליטית שלנו. הניסיון להדוף בחורות בנות 18 מלהיות שותפות בחובת נשיאה בנטל השירות הצבאי הוא חלק ממאבק הזהות שהמגזר הדתי מקיים בינו לבין עצמו. מאבק על בידול ערכי ופוליטי של הקהילה. השימוש בנשות המגזר הצעירות ככלי ניגוח הוא פסול. יש לו השלכות מרחיקות לכת. התוקף הערכי והחוסן החברתי שלנו תלוי בכך שנדע לשמור על מקומן השווה והיציב של נשים בחברה.



לאורך ההיסטוריה השתמשו בנשים כדי לסמן גבולות וכוח. מלכים, שליטים, עריצים וצבאות הטילו אותן לזירת ההתגוששות וסחרו בהן כדי לעצב את מערך האינטרסים והסימבולים שלהם. דברי ימי העולם רדופים סיפורי אימה מהעבר הרחוק, ומהימים האלו ממש, על נשים שנאלצו לשלם בגופן ובנפשן מחירים של מלחמות פוליטיות ובידול.



לוחמות בצה"ל. יש צעירות שיודעות שהן יכולות להיות גם דתיות וגם לשרת בצבא. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
לוחמות בצה"ל. יש צעירות שיודעות שהן יכולות להיות גם דתיות וגם לשרת בצבא. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



דבריו של הרב לוינשטיין מציבים מראה שצריך למרק. בדבריו הכתים הרב והמורה צעירים וצעירות המבקשים להמשיך ולחיות בתוך הקהילה שבתוכה גדלו, ועם זאת, כדרכם של צעירים, רוצים גם להטיל ספק, לפרוץ דרך, להוביל שינוי. לאחרונה פגשתי חלק מהנערות פורצות הדרך האלה במכינה הקדם־צבאית צהלי - על שם תמר אריאל ז”ל. “צר לנו שאין הוא מכיר בנו ובתרומתנו להגנת המדינה”, אמרו לי הנערות. הלב נחמץ על הבוז וחוסר האמון שהרב לוינשטיין ותומכיו מפגינים כלפיהן. הן יודעות שהן יכולות להיות גם נשים, גם דתיות וגם לשרת בצבא. שום אמירה מתנשאת, מקטינה ומזלזלת לא תערער את ביטחונן ובוודאי שלא תשכנע אותן אחרת.



מנהיגי המגזר צריכים להיות גאים בהן, לא להילחם בהן ולהשפיל אותן. איני יודע מה חמור יותר: דבריו הפוגעניים של הרב לוינשטיין מול התלמידים או הדימוי שבאמצעותו ביקש להביע צער ולתקן את מסריו במכתב ששלח לתלמידיו. "לא התכוונתי לזלזל", כתב, "האישה היא הסטארט־אפ הטוב ביותר שברא הבורא בעולם".



גם אם הרב לוינשטיין בא לברך, בסוף הוא שב וקילל. כשם שנשים הן לא מכונה משומנת שנועדה לפתות גברים בטנקים, כך הן גם לא חברת הזנק שמפתחת מוצר או פטנטים ייחודיים. נשים, כמו גברים, הן לא משאב ולא מוצר. נשים הן לא רעיון מסחרי או אידיאולוגי. בואו נוציא את הנשים מהדיון על גבולות ושליטה. הן לא כלי מלחמה. את הדיון על הבידול אסור לעשות בגופן של הנשים. 



הכותב הוא ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני