העם שוך חגיגות מטוסי האדיר, שעלות כל אחד מהם נאמדת בכ־90 מיליון דולר ועלות הטקס שנערך לכבודם מוערך בכ־200 אלף שקלים, עולה השאלה מתי נפנה משאבים לאלה השרויים במלחמה קיומית בעוני? בעוד אנו מתכוננים למלחמה הבאה ומצטיידים באמצעים משוכללים, כגון מטוסי אדיר וצוללות, אנו מזניחים את אלה שנלחמים לצאת לעבודה, נאבקים להישאר בה ומתמודדים עם חובות ובירוקרטיה. אז משקיעים בביטחון, אבל מה עם ביטחון תעסוקתי וביטחון תזונתי? ומה לגבי יצירת חוסן חברתי בישראל?



אחת האוכלוסיות שנלחמות על הבית הן הנשים החד־הוריות. יותר מ־60% מהן, שחיות מתחת לקו העוני, עובדות. הכנסותיהן נמוכות, הן בשל פערי השכר בין נשים לגברים במשק והן מכיוון שהן נאלצות לעבוד במשרה חלקית במרבית המקרים. סיכוייהן להתקבל לעבודה נמוכים ב־20% מאלו של אישה נשואה. גם סיכוייהן לרכוש השכלה והכשרה, לקבל הלוואה או לשכור דירה - משום שבת"ז שלהן מופיעה עובדת היותן חד־הוריות - פוחתים מאוד. הבחירה אם לקנות ספרי לימוד או מעיל לילד היא המציאות שלהן.



הנשים החד־הוריות שבוחרות לצאת לעבודה זקוקות לתמיכה מהמדינה במימון צהרונים וקייטנות, כדי שתהיינה מסוגלות לעבוד במשרה מלאה. באופן אבסורדי, הטבות רבות נשללות מהן לאור העובדה שהן מועסקות. כך למשל, אם חד־הורית שעובדת מעל חצי שנה, לא זכאית למימון קייטנות או צהרונים, ובשל כך, נשים רבות נאלצות להתפטר ביולי ולחפש עבודה שוב בספטמבר.



בנוסף, מערימים עליהן קשיים בירוקרטיים, הפוגמים בשאיפתן לעצמאות כלכלית, כמו המבנה המעוות של גמלת הבטחת ההכנסה או קצבת מזונות, שמתקזזות עם יציאתן לעבודה, גם אם הן מרוויחות פחות משכר מינימום. מתוך 450 נשים שהשתתפו בתוכנית "נתיבים לתעסוקה" של עמותת "ידידות טורונטו", אשר מסייעת לנשים חד־הוריות להשתלב בתעסוקה, רק 42 מהן זכאיות לסיוע ממשרד הכלכלה.



משפחה חד־הורית שבה שני ילדים או יותר, שיש בה מפרנס אחד שעובד במשרה מלאה בשכר מינימום, בתוספת קצבת ילדים, תצטרך למצוא משאבים כספיים נוספים בשיעור של כ־30%־40% מהכנסתה, כדי שתחיה מעל קו העוני. מספר המשפחות החד־הוריות בציבור גדל באופן מתמיד. אם לא ישנו את המדיניות, בעיית השתלבותן במעגל העבודה תהפוך לבעיה כלכלית בסדר גודל לאומי.



המדינה יכולה לעשות יותר. או לפחות לעשות את מה שכבר התחייבה לו. אם תנסו להתקשר למוקד הורים יחידים במשרד הכלכלה, שאמור לסייע להורים עצמאיים שמשתלבים בתעסוקה במימון מעונות יום, תגלו שתקופה ארוכה מספר הטלפון מנותק. כך, התקציב להורים עצמאיים אינו מנוצל כבר ארבעה חודשים.



מתי תקום יחידת חילוץ מעוני או לפחות יתקיים מבצע חילוץ של נשים חד־הוריות? הגיע הזמן להקים קבינט חברתי שיביא בחשבון את המלחמה להתקיים בכבוד של 1.7 מיליון אזרחי ישראל החיים מתחת לקו העוני. אם המדינה תעניק להם, כמו למטוס אדיר, הזדמנות להמריא, הם יוכלו להתקיים בכבוד. בניגוד למטוס החמקן, הבעיה לא תחמוק מעינינו, כל עוד המדינה לא תפעל בנושא.



הכותבת היא ראש צוות תכנון אסטרטגי ופיתוח בעמותת "ידידות טורונטו"