מאזרחי מדינת ישראל נדרשת בשבועות האחרונים מיומנות נדירה, שתאפשר להם לפענח את מבול הידיעות, ההודעות והפרשנויות, ששטפו לאחרונה את מהדורות החדשות ושאמורות היו לעדכן את הציבור שאינו במדים או במערכת ממשלתית. נכנסים לרפיח או מסתפקים באזהרות ובכניסה סמלית? מה רוצה ארצות הברית ומהי התגובה הישראלית? מהן עמדות שרי הקבינט המצומצם? האם נתניהו משהה באופן מכוון את עסקת החזרת החטופים? והאם קטאר, מצרים וארצות הברית עמנו או נגדנו?

מכשול אחד ירד: הסעיף השנוי במחלוקת במו״מ לעסקה הוסר
רוב הציבור: לנתניהו חשובה יותר הקריירה מהחטופים | הנתונים המלאים

משפחות החטופים עוברות טלטלה אינסופית וזעקתם הולכת ומתגברת. בנוסף, בצפון הירי על יישובנו נמשך וגורם יותר ויותר נזקים ברכוש ובנפש. ממשלת ישראל אינה מהווה הנהגה שמסוגלת לתת תשובות מספקות לציבור המוטרד והדואג. ראש הממשלה מתבטא ומדברר עצמאית, לעתים קרובות במנותק להחלטות הקבינט שבראשו הוא עומד, ורק גורם ליותר בלבול ומבוכה.

נראה כי אויבנו המר והאכזר שולט במצב הרבה יותר טוב, ואלה אנו שרוקדים לפי חלילו ולא להפך. יחיא סינוואר שולט בדברים בצורה אמינה ובטוחה יותר, ואנו נגררים אחריו בלית ברירה.

רוקדים לפי חלילו. יחיא סינוואר (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
רוקדים לפי חלילו. יחיא סינוואר (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

מתקבל הרושם כי את הנעשה באזורנו מנהלים אויבינו ומדינות כמו קטאר, מצרים וארצות הברית, ולא מנהיגינו וראשי מערכת הביטחון. בעת שנמתחת ביקורת ציבורית נוקבת נגד מינויי האלופים בצה"ל שביצע הרמטכ"ל, ומעכבים מינויי ראשי אגפים על ידי ראש השב"כ, ראשי המדינה שותקים. לא ייתכן שאלה שנושאים בעול הקרבות ובנטל הכבד ייוותרו לבדם ולא יזכו לגיבוי ולתמיכה מהדרגים הממונים עליהם. זוהי חרפה ובושה שאין למעלה ממנה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' דוחה את הטיפול בעלייה החדה ביוקר המחיה, עד שיתבהר לו אם נכנסנו לרפיח או לא. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אוחז בידיו המשיחיות את גורלה של הממשלה כולה, וראש הממשלה משחרר הצהרות לא מהימנות על תאריך שובם הצפוי של העקורים לבתיהם, ומתרץ לאחר מכן את דבריו בחוסר הבנה שלנו, ולא בנטילת אחריות שלו.

הכל הפוך, מוזר ובעיקר - לא מובן. מצב מייאש, מדכא, ובעיקר - ללא מוצא וללא פתרון כלשהו. איני זוכר תקופה כה מייאשת וחסרת מוצא כמו התקופה הנוכחית. הגיעה העת להחליט החלטות קשות ולהחזיר את מדינת ישראל לתלם של יציבות ותחילתה של תקווה, שיעצבו את גורלנו ויחזירו את כולנו לחיים נורמליים ושפויים.

נראה כי ההרכב הנוכחי של הנהגתנו מתקשה לעשות זאת, ולכן הגיעה העת להחליפה.