לפני כמה חודשים ישבתי עם שותפים במשרד אסטרטגיה ויחסי ציבור שמייצג כמה שרים בכירים בימין. דיברתי על הצורך בימין חדש - תקראו לו ממלכתי, לצורך העניין. הם השיבו כי אינם מבינים מה אנחנו רוצים. מה רע בימין הקיים? למה צריך לשנות? וזה הכעיס אותי. 

רעיון שתי המדינות מת ונקבר: בלינקן זורה חול בעיני הציבור בישראל | דעה
האמירה של השר עמיחי שיקלי שווה מועמדות לפרס | זלמן שובל

למה שלטון המושתת על תפיסת עולם שלפיה ארץ ישראל שייכת לעם ישראל, המסורת היהודית היא עמוד השדרה של קיומנו כאן, החזרת שטחים בכל מחיר הוכיחה עצמה כטעות, נדרש אגרוף ברזל לחיים במזרח התיכון, כלכלה חופשית היא הדרך - משויך לברדק, שחיתות, חוסר מקצועיות, מינויים הזויים, חוסר תכנון, אפס מדיניות בינלאומית, מדיניות סקטוריאליות קיצונית, סחטנות חסרת פרופורציות, פופוליזם בוטה, שנאה, שנאה ועוד שנאה?

איך קרה שדווקא כשהימין בשלטון ברוב 50 השנים האחרונות הגענו לאסון הכי גדול בתולדות המדינה? איך אפשרנו לאויבינו להתעצם ולהחכים? איך הגענו למצב של בידוד מדיני, דעת קהל עוינת, גל אנטישמיות עצום ושסע פנימי עמוק? איך כשלנו?

העם ברובו ימני, אפילו יותר מתמיד. העם גם מסורתי יותר מתמיד. אבל העם גם רוצה ימין אחר, ממלכתי, ישר דרך, מאחד, מקצועי, יסודי. כזה שלא מוותר על ביטחון ומסורת ישראל, אך גם לא מוותר על כל עם ישראל ועל איכות החיים בארץ זו.

השינוי המיוחל יקרה בהקמת מפלגת ימין ממלכתי מאוחדת. הפוטנציאל הזה מפוזר ורק ריכוז שלו יביא שינוי. רוב השחקנים בזירה זו אינם יכולים לעבור את אחוז החסימה לבדם והם זוכרים שהסקרים הראשוניים משקפים במציאות אולי חצי מהמצביעים, אלא אם קוראים לך בנימין נתניהו. 

ישנן התארגנויות חדשות, יוזמות ראויות של הרבה רצון טוב, אך בפועל ראשיהן ישתלבו ברשימות במקרה הטוב. נכון לרגע זה, נראה כי בנט הוא בעל הסיכויים הגדולים להביא שינוי בראש מפלגת ימין ממלכתי מאוחדת, אך הוא סוחב על גבו את "הבגידה" בבייס הימני. למרות שעשה זאת למען עם ישראל, יש כאלה שלא סולחים. ובכל זאת, עושה רושם שהוא יכול. בנט, יוסי כהן, גדעון סער, יועז הנדל, עליזה בלוך וכמה שחקנים ושחקניות צעירים ואנשי ונשות מקצוע שמתחממים על הקווים, יצטרכו לעשות עבודת אגו משמעותית.

איחוד כזה יזדקק לדמויות ליכודיות משמעותיות כמו כחלון או בנות/בני דמותו. אם הייתי בנט הייתי משקיע בזה הרבה כחלק מרכזי מעמוד השדרה של הרשימה.

הג'וקר הוא ליברמן - ימני עם קבלות, ביטחוני, מנוסה, מתוחכם וקר רוח. האם הוא יכול להיות הדמות המאחדת? אולי. האם הוא מביא יותר כוח כעצמאי? רק הזמן יגיד. 

איפה שרי הליכוד הממלכתיים בכל זה? הרוב כנראה יישארו בליכוד. השינוי יפתח להם תקווה להזדמנות לכבוש את ראשות הליכוד ולשקמו.
רק מפלגת ימין ממלכתי מאוחדת ואטרקטיבית שתביא מנדטים מש"ס, הליכוד, והציונות הדתית תציל את ישראל ותאפשר ממשלת שיקום רחבה וחזקה.

הכותב הוא  מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה לשעבר, ממייסדי מפלגת כולנו