ב־13 במרץ 2024, לפני פחות מחודשיים, נפל דבר: קצין אמיץ, תא"ל דן גולדפוס, החליט לסכן לא רק את חייו למען הגנת המולדת, אלא גם את המשך הקריירה הצבאית שלו, כשאמר מדם לבו של לוחם, בפנותו לממשלה: "תהיו ראויים ללוחמים שקיפחו את חייהם ולאנשי המילואים שנלחמים יחד", והוסיף "תוודאו שכולם לוקחים חלק". הפוליטיקאים הקטנים, בעיקר אלו שלא החזיקו 16M מימיהם, לא חסכו את ביקורתם מהקצין הסורר והחצוף. בולטת מכולם ההתנהגות החזירית של שלושה מהם, שהכיפות שעל ראשיהם אמורות להתבייש בדמויות שמתחתיהן, ואולי כדאי להזכיר להם שחזירוּת זה לא כשר.

ביבי יודע היטב שמה שקורה בימים אלה עלול להביא לקריסת המדינה | בריק
סינוואר בלשכת מנהיג איראן: תזכורת כאובה לשת"פ ב-7 באוקטובר | דעה

הכוונה לשר האוצר הכושל, היהיר והמשיחי בצלצל סמוטריץ', ליצחק גולדקנופף ולמשה גפני, שתכלית חייהם הפוליטיים היא לגזול על פי חוק את הכסף של הציבור היצרני, הלומד כדי לפרנס את עצמו, המשרת את המדינה והמשלם מסים. הם מעבירים את הכסף הזה – שאין להם שום זכות מוסרית להושיט ידם אליו – לציבור החרדי שבגללם לא לומד לימודי ליבה, לא משרת בצה"ל ובחלקו לא עובד; ואם עובד – בגלל חוסר השכלה מרוויח משכורת דחק. איני נכנס לנושא תכנון המשפחה ולגודלה, ולא לעניין קצבאות הילדים. שיהיו בריאים כולם.

שעה שתא"ל גולדפוס קפץ על הרימון כדי להצילנו מעצמנו, גולדקנופף ממשיך עם חבריו לסחוט מאיתנו את הלימון בבחינת תפוס כפי יכולתך. בנימין נתניהו כאן בשבילך, ואתה תהיה בתמורה בשבילו. יחד תגישו לנו את החשבון. על ההזוי המכונה הרב הראשי יצחק יוסף, שתהה השבוע איך קשור הרמטכ"ל לכך שניצלנו מהטילים האיראניים, שכן אלו רק בני הישיבות שאמונים על כך, מוטב להמעיט במילים. נותר לקוות שיגשים את איומו ויעבור לחו"ל. אולי אפילו לטורקיה. כל האמירות הללו, אחת מטרתן – הצדקה להמשך גזילה כשרה של כספי הציבור.

הציבור החרדי לא אשם במצבו. מחנכים אותך מגיל אפס לקחת – לא תיקח? לחמוק משירות – לא תחמוק? הציבור החרדי הוא ציבור מצוין עם פוטנציאל להיות לוחמים, מדענים ויצרנים, ובמקביל להמשיך לקיים אורח חיים חרדי - אך מנהיגיו אינם מאפשרים לו. המשך התלות של החרדים בהישגים שיקצרו עבורו מנהיגיו הוא סם החיים ויכולת הקיום של גפני וגולדקנופף.

יצחק גולדקנופף (צילום: אבשלום ששוני)
יצחק גולדקנופף (צילום: אבשלום ששוני)

משה גפני (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משה גפני (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


התרגום מתבטא בקלפיות, וזה לא ייפסק עד שיהיה כאן ראש ממשלה חזק, שהאינטרס שלו הוא המדינה בלבד, על מלא. בינתיים שולט כאן נרטיב האמון בצבא השם, בנסים ובכך שהתפילות מנצחות בקרב, ואיך זה בכלל קשור לחיילים? הרי האברכים תורמים יותר מהם. נערי גבעות במקום תושבי שדרות, בורים במקום מדענים, עצלות ונצלנות במקום עמל ויצירה.

אני לא מאשים את גפני וגולדקנופף ואפילו לא את סמוטריץ', שבסקרים מגרד מלמטה את אחוז החסימה ובמציאות הוא כמעט ראש הממשלה בפועל. שלושתם אמרו לפני הבחירות מה יעשו אם ייבחרו, והם נאמנים למילתם ולדרכם – קלוקלת, עצלנית ונצלנית ככל שתהיה. סמוטריץ' גורם לי להתגעגע מאוד לציונות הדתית האמיתית, ההגיונית, הלא־משיחית, המכילה, מתקופת זבולון המר ויצחק לוי.



אתה הראש

אדם אחד אשם בכל הטירוף שמתרחש כאן מאז שזכה הימין־על־מלא בבחירות בנובמבר 2022, וביתר שאת מאז 7 באוקטובר. שמו הוא בנימין נתניהו. הוא זה שמאפשר לשלישייה הזו לעשות כרצונה, כמעט "על מלא". והם לוקחים. הכל משום שהסכנה הקיומית היחידה שהוא רואה, כפי הנראה, היא הסכנה לקואליציה ולשרידותו האישית. המדינה? זו שהעזה להגיש נגדו שלושה כתבי אישום? שתאכל חצץ.

קצת נתונים: שר האוצר הקודם אביגדור ליברמן מסר את ניהול קופת המדינה לסמוטריץ' כאשר בחשבונה היה עודף של 10.7 מיליארד שקל, וכאשר היינו כפסע מעלייה בדירוג האשראי ועם משק בריא, יצרני, חדשני ומוערך בעולם. כיום מתקרבת ישראל לגירעון אסטרונומי של 200 מיליארד שקל, ואחרי שתי הורדות בדירוג האשראי. בשפת הכדורגל, סמוטריץ' הצליח לעשות נס – הוריד אותנו שלוש ליגות בשתי עונות.

כל זה לא הפריע לנתניהו ולחבר מרעיו להקצות 5.8 מיליארד שקל לכספים קואליציוניים, רובם לדרישת החברים הנ"ל. 1.7 מיליארד שקל הופנו לישיבות, שעה ש־84% מהגברים החרדים לא לומדים לימודי ליבה. 700 מיליון שקל נשפכו על היחידה לקידום המגזר החרדי של אורי מקלב, 250 מיליון בוזבזו על משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות של אורית סטרוק, 250 מיליון נותבו למשרד ירושלים ומסורת ישראל של הרב מאיר פרוש, ועוד.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: אורן בן חקון פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: אורן בן חקון פלאש 90)


רק כדי לסבר את האוזן ולהמחיש מה אפשר לעשות ב־5.8 מיליארד שקל אילו היה כאן ראש ממשלה רציונלי ולא סחיט: הקמת בית החולים אסותא באשדוד, למשל, כולל הזיווד, עלתה כ־650 מיליון שקל. כלומר, בסכום ההשתמטות אפשר לבנות תשעה בתי חולים. הקמת נתב"ג 2000, שנחנך בשנת 2004, עלתה 3 מיליארד שקל. הקמת מלון יוקרתי עם 45 קומות ו־800 חדרים עולה כ־400 מיליון. מטוס חמקן 35F עולה כ־380 מיליון שקל.

ב־8 באוקטובר היה על מפרנס חמאס לשים את המפתחות, אך לא רק שהוא לא שם, אלא ששופרותיו – יש להניח שבשליחותו העקיפה או הישירה – התנפלו בימים אלו על ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה, ופצחו נגדו בקמפיין מכוער ואלים. "מגיעה לו גיליוטינה", כתב אחד העדינים שבהם. והכל למה? כדי להרחיק את נתניהו עצמו מכל אשמה, ולהטיח את כולה רק ברמטכ"ל המצוין ובאנשי הצבא – הלוחמים והאמיצים שכשלו, ואף שתיקנו בגדול בלוחמה הרואית – לקחו אחריות וישלמו את מחיר חלקם במחדל.

נתניהו, שאשמתו במחדל 7 באוקטובר עולה עשרות מונים על זו של כל האחרים גם יחד, מצפצף עלינו. ממשלתו ביקשה מבג"ץ לדחות בעוד שלושה חודשים את ההחלטה על חוק הגיוס, כי לא הספיקו עשרות שנים שבהן העניין לא קודם, וההשתמטות נמשכת.

אם לא תהיה דחייה, ונקווה שלא, בהמשך החודש חייבת הממשלה לאשר את החוק, ועד 29 ביוני חייבת הכנסת לאשר אותו סופית. אני חרד מהמחשבה שבסוף זה יהיה חוק אנמי, חסר שיני אכיפה ועם יותר חורים מבגבינה שוויצרית. אומרים שנתניהו כבר בונה על תמיכת איימן עודה אם יימצאו סוררים בליכוד.

חייבים להחליט: ייבחרו בקפידה 1,000־2,000 עילויים בתורה, כמו גם במדע ובספורט, שיקבלו פטורים או הקלות. מעבר לכך – אכיפה קשוחה! מי שלא יתגייס ולא ילמד ליבה – לא יקבל שקל מהמדינה. מוסד חינוכי שלא יטרח ללמד ליבה ייסגר לאלתר. חסרים לצה"ל אנשים, וזה לא תחום לעובדים זרים. את המחיר הכבד, אם חלילה לא יהיה כאן שוויון בנטל, ישלם כרגיל הציבור המשרת והיצרני - זה שלא ממש בחר בגפני, בסמוטריץ' ובגולדקנופף.

מתוך דאגה להמשך שלטונו, הקים נתניהו ממשלה שהיא תערובת של משיחיות, קיצוניות דתית ואידיאולוגית, אנטי־שוויון בנטל וחיבה עזה לגזילה כחוק. הממשלה הזו מחוררת אותנו מבפנים ומחריבה את יחסו של העולם המערבי כלפינו. הנאורים, הדמוקרטים והנורמטיבים תופסים מאיתנו מרחק, ואפילו חמאס הטרוריסטי הופך בעיניהם לטוב ואנחנו לרע. אנחנו קונים זאת ביושר – רק בגלל נתניהו והדמויות הקיצוניות של ממשלתו. האנשים האלו מובילים אותנו לחורבן, ואת הסכנה הזו חייבים לעצור.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי, פאר לוין תקשורת
[email protected]