הקואליציה נגד איראן, שארה"ב גיבשה עם מדינות המערב ומדינות ערב המתונות - ראויה לכל הערכה. אולם לצד התייצבותו לצד ישראל, הממשל האמריקאי מנסה לקדם הסכמה לפתוח בשיחות להקמת מדינה פלסטינית.

משט המרמרה 2? "אם יהיו הרוגים זה יהפוך לסיפור בינלאומי"
"כישלון פוליטי": חמינאי תקף את החלטת האיחוד האירופי - וישראל כ"ץ לא נשאר חייב

גורמים בסעודיה מוכנים לנורמליזציה, אפילו במחיר הבטחה לא כתובה מבנימין נתניהו שהוא יחל בשיחות להקמת מדינה פלסטינית. הדאגה בארה"ב מאיראן גרעינית גוברת על החשש מפני הקמת מדינה פלסטינית שחמאס ישלוט בה.

ביידן בנאומו באו"ם על פתרון שתי המדינות והסכם הגרעין: "לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני"

זה כמה עשורים שהעולם מתמודד עם הטרור האסלאמי, והקמת מדינה פלסטינית לא תדכא את הרצון הפלסטיני להקים מדינה "מהנהר ועד הים", כלומר על חורבות מדינת ישראל. חמאס לא שינה את תפיסת עולמו, וכנראה גם לא ישנה.

טוב עשה בית הנבחרים האמריקאי שאישר בשבוע שעבר, ברוב גדול, הצעת החלטה הקובעת כי הקריאה "מהנהר ועד הים, פלסטין תהיה חופשית" הינה קריאה אנטישמית. אחד מיוזמי ההחלטה, חבר הקונגרס היהודי ג'וש גוטהיימר מניו ג'רזי, אמר כי ההחלטה משקפת את אחריותו של הקונגרס לגנות "קריאות דוחות ומפלגות שגורמות לדה־הומניזציה".

האידיאולוגיה המפלצתית של חמאס לא תשתנה כל עוד הקמת גוף שלטוני אחר בעזה מתמהמהת. על ישראל, ארה"ב ומדינות המערב לקדם הקמת גוף אחר בהשתתפות טכנוקרטים פלסטינים מתונים, מצרים, סעודיה והאמירויות, לצורך שיקום עזה והשליטה בה אחרי המלחמה. הקמת גוף כזה היא אמירה ברורה שישראל לא תסכים שחמאס יהיה מעורב בשליטה ברצועה ביום שאחרי.

עם כל הכבוד וההערכה לארה"ב והסיוע שהיא מגישה לנו, עלינו למצוא את הדרך להסביר לגדולה בידידותינו, שהקמת מדינה פלסטינית שחמאס ישלוט בה היא לא אופציה, ואינה מקובלת על מרבית תושבי המדינה. הרי לחמאס הייתה אפשרות להקים מיני־מדינה משגשגת ופורחת בעזה, אבל הוא בחר להשקיע את המיליארדים שקיבל בהקמת ישות טרור שנועדה להשמדת מדינת ישראל. על הטעות הזו ישראל שילמה ביוקר. שנית זה לא יקרה.

עת צרה

ההתקפה האיראנית שכשלה כישלון חרוץ, נותנת בידי ישראל לגיטימציה להגיב על הפגיעה בריבונותה, ולפי פרסומים זרים, ישראל עומדת מאחורי תקיפה של בסיס חיל האוויר האיראני באיספהאן ביום שישי האחרון. משסיימנו עם האיראנים, דבר לא יקרה אם ננשוך עכשיו את השפתיים ונתמקד בהחזרת החטופים העוברים גיהינום בכל רגע ורגע.

אולי זה המקום לשאול כיצד מתכתבת האמירה "רק לחץ צבאי על חמאס יקדם את עסקת החטופים", כשברור שרוב הצבא כבר לא בעזה והלחימה נמצאת בעצימות נמוכה? כך או כך, הכוונה להיכנס לרפיח ולפנות עזתים לא מעורבים מהווה משימה לא קלה, גם עקב חוסר שביעות רצונו של הנשיא ג'ו ביידן ממהלך כזה.

אתר מידה פרסם מסמך שלפיו חמאס משקם את יכולותיו השלטוניות ברצועה ומתנהג כריבון הקובע בשטח. אם אכן הידיעה נכונה, נראה שישראל לא השיגה את מטרות המלחמה במלואן, ובעיקר לא את פירוק יכולותיו השלטוניות והצבאיות של ארגון הטרור.

לצד ההישגים המרשימים של צה"ל, חמאס מצליח לדכא ניסיונות של גורמים אחרים ברצועה המאיימים על שלטונו. עימות חמוש נרשם בחודש שעבר בין חמולת דע'מש וחמאס על רקע השתלטות של גורמים מהחמולה על סיוע שנכנס לצפון הרצועה.

ההפגנות נגד חמאס פחתו משמעותית בח'אן יונס, ואילו בבני סוהילה שבדרום הרצועה החלה העירייה בפתיחת צירי תנועה ופרסמה לראשונה פוסט תפקודי, כשהאחרון פורסם בנובמבר 2023. ימים יגידו אם המצב הנוכחי משקף הפוגה טקטית האמורה לסייע בהחזרת החטופים, או שישראל תסתפק במה שהשיגה, גם אם לא עמדה בכל היעדים שהציבה.

ישראל נמצאת בתקופה הקשה ביותר מאז הקמתה, וההחלטות האמורות להתקבל בממשלה הן הרות גורל. חובה בעת הזו להגיע להסכמה על הקמת ממשלת חירום לאומית בהשתתפות כל הסיעות הציוניות. אמר מי שאמר "הרס מדינות מתחיל בהתפוררות מבפנים". אויבינו מבינים את זה היטב, ולכן חובה עלינו להראות כי אנו יודעים להתאחד בעת צרה ולנהל את המשברים כגוף אחד.

הכותב הוא מנכ"ל רדיוס 100FM, קונסול כבוד בישראל של נאורו, סגן דיקאן הסגל הקונסולרי וסגן נשיא מועדון השגרירים בישראל
[email protected]