מלחמת חרבות ברזל: רמות השנאה והאנטישמיות כלפי יהודים בארצות הברית שוברים שיאים שלא היו כמותם. תומכי חמאס מאיימים על הנשיא ג'ו ביידן שלא יצביעו עבורו בבחירות לנשיאות אלא אם כן יעצור את התמיכה בישראל, והם מנסים לכבוש את אוניברסיטאות העילית ולהכתיב להם מדיניות כלפי ישראל.

לקראת תגובה כואבת? אחרי התקיפה החריגה בלבנון - העלאת כוננות בצפון
חוקרו של סינוואר טוען: האמת מאחורי סיור מנהיג חמאס מחוץ למנהרות

ביידן כשל במאבק נגד האנטישמיות שמאיימת על הקיום היהודי בארצות הברית, ואם ימשיך לפייס את הפרוגרסיביים, המוסלמים והצעירים, שהם הרוב המוחלט בקרב המתפרעים, ולא יעשה דבר נגדם בזמן שנותר עד הבחירות בנובמבר הקרוב, הוא יאבד גם חלק מ"הקול היהודי". 

באוניברסיטאות העילית לא מדובר בזכות לחופש הדעה והזכות להפגנה. לא מדובר בהפגנות אלא בהתפרעויות. המפגינים באוניברסיטת קולומביה ובאוניברסיטת ניו יורק השתלטו על אזורים ובנינים באוניברסיטה, פגעו פיזית ביהודים ובישראלים, רדפו אחריהם, מנעו מהם תנועה חופשית, ואיימו עליהם.

יוסף חדאד מותקף בהפגנה פרו-פלסטינית (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

הם מצפצפים על תקנוני המוסדות, על הדרישות שמנהיגי האוניברסיטאות מפנים אליהם ועל המשטרה, הן של הקמפוס והן של העיריות. המתפרעים רוצים להפוך את קולומביה לאוניברסיטת ביר זית. מרצים רבים נוטלים חלק בהפגנות ובהתפרעויות. אלה שמבטלים שיעורים, הולכים עם תלמידיהם להפגין נגד ביידן וישראל, ומבטיחים להם ציונים על פעילות פוליטית, עושים שימוש לרעה בסמכות האקדמית שיש להם ואין להם מקום בשום אוניברסיטה. 

מה בכלל אשמים יהודים אמריקניים במה שמתרחש בעזה? מדוע המתפרעים רודפים אותם? זו היא אנטישמיות קלאסית נגד יהודים רק משום שהם יהודים. סקר של "הליגה נגד השמצה של בני ברית" מצא שב-2023 נרשמו 8,873 תקריות אנטישמיות בארצות הברית, עליה של 140% לעומת השנה הקודמת. מספר התקריות הזה היה דומה לכמות כל התקריות שנרשמו בשלוש השנים הקודמות גם יחד, והוא הגבוה ביותר מאז שהליגה התחילה לאסוף נתונים על אנטישמיות ב-1979. 

הליגה גם דירגה 85 אוניברסיטאות לפי הטיפול שלהן בתופעות ובתקריות אנטישמיות ב-2023. ציון "נכשל" קיבלו אוניברסיטאות העילית לרבות הרווארד, אם.אי.טי., סטנפורד ושיקגו. קולומביה קיבלה את הציון "מספיק בקושי", היום היא הייתה מקבלת ציון "נכשל". בסקר של "הועד היהודי האמריקני", 87 אחוזים מהנשאלים היהודים אמרו שהאנטישמיות בארצות הברית התעצמה משמעותית. 

אוניברסיטאות העילית נכשלו במתן הגנה לסטודנטים ולמרצים היהודים והישראלים שלהם, אבל גם ממשל ביידן נכשל במאבק נגד האנטישמיות הגואה. ליד ביידן פועלים שני צוותים. אחד עובד על מדיניות והשני על קמפיין הבחירות שלו. לעיתים, נוצרות סתירות בין עמדותיהם. צוות הקמפיין דורש שהמדיניות תוכפף לשיקולי הבחירות, ואנשי המדיניות רוצים איזון בין הצרכים השונים.

הפגנה פרו-פלסטינית בבריטניה (צילום: רויטרס)

זאת הסיבה לכך שביידן משמיע אמירות ונוקט בפעולות שמתייחסות בעת ובעונה אחת לשני הצדדים בעימות עם חמאס בעזה. הוא פועל להשגת אישור הקונגרס לסיוע הכספי המיוחד לישראל ומצד שני, מתכנן להטיל סנקציות חסרות תקדים על גדוד "נצח יהודה". הוא גינה את המהומות האנטישמיות באוניברסיטאות וגם את "אלה (מהאמריקנים) שלא מבינים מה עובר על הפלשתינים בימים אלה." 

ההתנהלות הרופסת של ממשל ביידן כלפי המתפרעים קשורה כנראה, להערכת מצבו בסקרי הבחירות. הארציים אינם חשובים רק אלה שנערכים במדינות המתנדנדות, שאינן מצביעות קבוע עבור דמוקרטים או רפובליקנים. כיום יש שבע מדינות כאלה: אריזונה, ג'ורג'יה, מישיגן, נבדה, קרוליינה הצפונית, ויסקונסין ופנסילבניה. בכולן טראמפ מוביל, ובחלקן בפערים שגדולים מהטעות הסטטיסטית של 3-4 אחוזים. בנבדה ובקרוליינה הצפונית הפער לטובת טראמפ הוא 10 אחוזים בממוצע, באריזונה 7 אחוזים ובג'ורג'יה 6 אחוזים. 

בבחירות 2020, ביידן ניצח במישיגן, אריזונה ונבדה בזכות הצבעה המונית של פרוגרסיביים, אפרו-אמריקנים, היספנים וצעירים. בסקרים במתנדנדות הוא איבד חלק ממצביעי הקבוצות האלה. אנשי הקמפיין שלו אומרים לו שהוא יאבד את הנשיאות אם ימשיך לתמוך בישראל.  לכן, הוא חושש להתעמת עם פרוגרסיביים, צעירים ומוסלמים שמה לא יצביעו עבורו בבחירות לנשיאות.  

לביידן יש אמנם מתאמת ידועה למלחמה באנטישמיות, פרופ' דבורה ליפשדט, אבל היא מוגבלת ביכולתה ובהשפעתה על מדיניותו. ביידן צריך להודיע שהממשל משעה את הזרמת כל התקציבים לאוניברסיטאות הנגועות, עד שיפעלו להגנת הסטודנטים והמרצים היהודיים שלהם, ויפעלו בתקיפות נגד המפגינים והמתפרעים. הוא צריך לדרוש לסלק לצמיתות את כל המפגינים והמתפרעים בקולומביה ובאוניברסיטת ניו יורק שנעצרו על ידי המשטרה בגין ההתפרעויות.

מפגינים פרו פלסטינים (צילום: REUTERS/Piroschka van de Wouw)
מפגינים פרו פלסטינים (צילום: REUTERS/Piroschka van de Wouw)

ההפגנות וההתפרעויות אינן ספונטניות. הן מאורגנות וממומנות על ידי ארגונים ותנועות שמקבלות משאבים ממדינות כמו קטאר, שהיא גם התורמת הגדולה ביותר של משאבים לאוניברסיטאות האמריקניות. כל האוהלים במאהלים שהמתפרעים הקימו במרכזי האוניברסיטאות הם בצבע אחד. משהו סיפק אותם. יש צורך מידי להוציא מחוץ לחוק ולפרק ארגונים ותנועות שעומדות מאחורי ההתפרעויות כמו "סטודנטים למען צדק בפלסטין" ו"קול יהודי לשלום".

על משקל הגערות של ביידן בישראל על כך שאינה עושה מספיק כדי לטפל במשבר ההומניטרי בעזה, הנשיא יצחק הרצוג צריך להצהיר כדלקמן: "אדוני הנשיא ביידן אנחנו מוקירים את תמיכתך הצבאית והמדינית אבל אינך עושה מספיק להיאבק באנטישמיות".

פרופ' גלבוע הוא מומחה לארצות הברית באוניברסיטת בר אילן וחוקר בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון.