ישראלים רבים מתקשים להבין את הרמז העבה ששלחה לנו ארה״ב אתמול, הטלת סנקציות על יחידת ״נצח יהודה״. עוד לא ממש. כרגע, זאת רק ידיעה מודלפת, שמשאירה פתח צר לישראל לעשות דבר, אבל אם לא, כן אם לא, בפעם הראשונה תטיל ארה״ב סנקציה על יחידה בצה״ל. 

"צה"ל ימצא דרך להתגבר": הסנקציות על "נצח יהודה" לא ישפיעו על הצבא?

יאיר גולן תומך בסנקציות על צה"ל: "האמריקאים צודקים, מצב משפיל"

איך, שואלים הישראלים בצדק, זאת אותה אמריקה שרק שבוע לפניו כן יירטה כטב"מים וטילים בדרכם לישראל, שהפעילה את קואליציית החלומות, המורכבת מבנות בריתה יחד עם המחנה הסוני, ארה״ב אשר הטילה ביום שישי וטו באו״ם על הכרה חד צדדית במדינה פלסטינית ואישרה לישראל 24 שעות קודם את חבילת הסיוע העצומה, 14 מיליארד דולר. איך זה? זה אותו נשיא, אוהב ישראל ואותה מדינה ואותן מפלגות דמוקרטית ורפובליקנית? לא יכול להיות. יכול גם יכול.

מי שמחפש ימצא את המכנה המשותף לכל ההחלטות האלה, הסותרות, לכאורה. כאמור, לא מניה ולא מקצתיה. ארה״ב מתייצבת מאחורי הערכים שמובילים את מדיניות החוץ שלה ופועלת בהתאם לתיקון החוק האמריקאי על שמו של הסנטור ליהי, אשר אוסר לספק נשק אמריקאי לכל יחידה צבאית שביצעה הפרה בוטה של זכויות האדם.

אכן, לא בפעם הראשונה, ובסדר גודל הולך ועולה, ארה״ב סבורה כי פעילות ישראלית, מדויק יותר יחידת ״נצח יהודה״ מפירה זכויות אדם. נצח יהודה, כידוע, היא יחידה מיוחדת, משרתים בה חיילים חרדים, שמתגייסים לצה״ל במאמצים גדולים ואשר לחובתה נרשמו מספר אירועים של התעללות ופגיעה בפלשתינאים. המקרה האחרון היה של אזרח פלשתיני, עמאר אסאד, בן 80, בעל אזרחות אמריקאית, שננטש למותו, לכאורה, בידי חיילי היחידה. גם אם צה״ל נקט צעדים משמעתיים ומשפטיים כלפי חיילים אלה מתברר כי הדבר לא השתיק והשקיט את האמריקאים.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בניגוד לאזרחי ישראל שעוצמים את עיני הם לנוכח המתרחש באזורי יהודה ושומרון, ארה״ב עוקבת באופן שיטתי ומתוכנן אחרי השטחים האלה. היא מקיימת מעקב באמצעות אנשים משלה שסורקים את השטחים מהאוויר ועל הקרקע ובוחנים כל שינוי. אתמול, אגב, דווח כי ישראל מכשירה בשקט 64 מאחזים בלתי חוקיים, עוד דלק בגלגלי הסנקציות. כמו כן, ארה״ב אוספת מידע על הדרכים שבה נוהגת ישראל הרשמית ונוהגים אזרחיה בשטחים כלפי האוכלוסייה הפלשתינית. 

רק לפני ימים ספורים, נהרגו שני תושבים פלשתינאים בשטחים, לאחר עימות בינם לבין מתנחלים ובנוכחות של הצבא בשטח. צה״ל הודיע מיד ובצורה נחרצת שהשניים לא נהרגו בידי חיילים, אז בידי מי? דממה.

ארה״ב כבר הפעילה את נשק הסנקציות לפני שבועות אחדים כלפי שלשה אזרחים ישראליים באיו״ש, נראה כי היא התרשמה כי בישראל לא הבינו את המסר העבה הזה. ההיפך, השר סמוטריץ, לא ההוא מהדרדל’ה, יצא נגד ההחלטה הזו וניסה למנוע מבנקים ישראלים לשתף פעולה איתה, מה שנקרא להוסיף חטא על פשע.

זו הדרך האמריקאית, מן הקל אל הכבד. מרגיע שהתקיפות בשטחים נמשכו בייחוד לאחר הירצחו של בנימין אחימאיר, שאותו ארה״ב גינתה כמובן בכל לשון, שוב התחדשו פעולות הגמול היא המשיכה בדרכה. אתמול עוד אזרחים ישראלים נכנסו למעגל הסנקציות ועתה כאמור מאוימת יחדה צבאית בפעולה דומה.

חייל בגדוד נצח יהודה, ארכיון. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)
חייל בגדוד נצח יהודה, ארכיון. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)

בצדק הגיבו בישראל בזעזוע, מן הסתם נעשות ברגעים האלה פעולות הנמרצות בירושלים ובוושינגטון להסיר את רוע הגזירה. אבל החשש המיידי הוא מה תעשה ארה״ב נוכח המצב ברצועת עזה, שם אבדן חיי אדם וההרס עולים פי כמה וכמה על המתרחש בשטחים. יש בארסנל של הממשל אמריקאי עוד פרקי חקיקה  שמאפשרים להם להעניש את ישראל, במידה ויתרשמו כי אזהרותיהם לא נלקחו ברצינות. צריך להזכיר כי לכל אורך החודשים האחרונים אמרו האמריקאים לישראלי, לאט לאט לכם, אנחנו מצדדים בתגובה ישראלית, לא נזיל דמעה אם סינוואר יעלה בסערה לשמיים, ואם החמאס יושמד, אבל תחוסו על האוכלוסייה האזרחית, שמרו עליה ותוכיחו כי אתם יכולים להפריד בין מעורבים למי שאינם מעורבים.

האמת היא שישראל ניסתה, ולא הצליחה. יתר על כן צה״ל וישראל נוהגים להסמיך את טיעוניהם על מערכת המשפט הצבאית האזרחית. אחרי הניסיונות להחליש אותה נראה כי האמריקאים לא ״קונים״ את התגובה הזאת יותר.  

אז הנה המדריך לישראלים. ארה״ב מענישה אותנו על איו״ש אבל עיניה פקוחות גם לעזה. היא יודעת לנהל מערכה בשתי חזיתות… הסנקציות על נצח יהודה, אם יוטלו, עלולות להיות הפתיח לסנקציות נוספות, כולל עצירה של אספקת נשק, ישראל חייבת לנהל המערכה המתקרבת והולכת ברפיח, תוך שמירה על חיי אזרחים ואזרחיות, שאינם מעורבים בטרור ועלולים עתה לאבד את חייהם, את כל היתר כבר איבדו, כאשר ישראל באה חשבון עם החמאס.

נצח יהודה, לכן, הוא רק הפתיח. הכרטיס הצהוב נשלף.

ד״ר נחמן שי שימש בעבר שר התפוצות, סגן יו״ר הכנסת ודובר צה״ל