אנחנו, יהודי התפוצות, משתדלים לא להתערב בענייניה הפנימיים של ישראל. אנחנו אוהבים את ישראל, מחויבים לה – ומכבדים את הריבונות שלה. אבל היום ישראל נמצאת בסכנה. למדינה האחת והיחידה של העם היהודי נשקף איום קיומי. צירוף חסר תקדים של אתגרים חיצוניים ופנימיים מציב את המדינה על סף תהום.

לאתגר החיצוני שלושה ממדים: בשנה האחרונה איראן צברה חומר בקיע שיש בו די כדי לייצר כמה וכמה פצצות גרעיניות. אם תתגרען, היא תאיים על ביטחון ישראל; חיזבאללה הפך לארגון הטרור החזק והמסוכן בעולם. הוא רכש את היכולות לפגוע בחיפה, תל אביב וירושלים; חמאס שוחק את הלגיטימיות של הרשות הפלסטינית. ביהודה ושומרון הולך ומתהווה כאוס אשר עלול להוביל להתפרצות אלימה.

נכון, ישראל חזקה. אם תותקף, היא תילחם בעוצמה – ותנצח. אבל שלושת הממדים של האתגר החיצוני יוצרים מציאות אסטרטגית חדשה. הסיכון לכך שתפרוץ מלחמה רב־זירתית גבוה משהיה במשך עשרות שנים.

בנוסף, נשקף לישראל איום פנימי אשר גם לו שלושה ממדים. הרפורמה המשפטית שאותה יזם שר המשפטים יריב לוין נתפשת על ידי הימין כחיונית ועל ידי השמאל כמתקפה על הדמוקרטיה הליברלית; התלות של הקואליציה במפלגות לאומניות וחרדיות לא מאפשרת לראש הממשלה בנימין נתניהו לממש את השקפת העולם השמרנית המתונה שלו; ואילו המתח הבין שבטי מחריף והופך לשסע עמוק.

שלושת הממדים של האתגר הפנימי פותחים פצעים היסטוריים ומעוררים שנאה. הם שואבים את החברה הישראלית למערבולת של עימות ופלגנות אשר כמוה לא ראינו מאז הקמת המדינה בה' באייר תש"ח. ישראל היא אומה ייחודית ומדהימה. הקמתה של המדינה אחרי השואה וסיפור ההצלחה יוצא הדופן של 75 השנים האחרונות הופכים אותה לנס מעשה ידי אדם. אבל כעת ישראל בסכנה. האירועים החמורים של 2023 שוחקים את האמנה החברתית ומערערים את הביטחון הלאומי.

בזמן שקיצוניים מתעקשים לקדם חקיקה אנטי־ליברלית, מאות טייסים ואלפי חיילים וקצינים במילואים מצהירים שלא יתייצבו לשירות. ההתפתחויות חסרות התקדים הללו הובילו את הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט להזהיר כי מצבה האסטרטגי של ישראל חמור משהיה מאז 1973.

זאת הסיבה לכך שמנהיג יהודי כמוני לא יכול לשתוק עוד. כשאני צופה בישראל קורעת את עצמה לגזרים בזמן שאויביה מתעצמים – אני חייב לנקוט עמדה ולהשמיע קול. "בית המפולג בתוכו לא יוכל לעמוד", קבע אברהם לינקולן ערב מלחמת האזרחים האמריקאית. גם ישראל המפולגת בתוכה לא תוכל לעמוד.

כיהודים, אנחנו חייבים ללמוד מהעבר הטרגי שלנו. חובתנו היא לא לחזור על הטעויות שעשינו כאשר אפשרנו לריב ומדון.  על יהודי התפוצות ועל אזרחי ישראל כאחד להבטיח את עתידו של הבית השלישי. 

רק ביחד

יש רק דרך אחת להתגבר על המשבר הקיומי הרב־ממדי: אחדות לאומית. בדיוק כפי שהישראלים שילבו ידיים ערב מלחמת ששת הימים, עליהם לשלב ידיים כעת. ויש רק שלושה אנשים אשר יכולים להוביל לאחדות: בנימין נתניהו, יאיר לפיד ובני גנץ. על הכתפיים של שלושתם מונחת היום אחריות היסטורית. הם חייבים לשבת זה עם זה מיד כדי לדון ברוח טובה בגורל האומה. עליהם להתעלות מעל לאינטרסים אישיים ומחלוקות פוליטיות ולהקים ממשלה ציונית חזקה ויציבה. ממשלת אחדות לאומית.

לאורך כל ההיסטוריה ישראל עשתה פלאות. בה בשעה שהפריחה את השממה, היא בנתה בית עבור מיליוני יהודים חסרי בית. אחרי אינספור מלחמות היא גברה על מרבית אויביה וכוננה שלום עם שש אומות ערביות. אבל האתגר של הזמן הזה ושל הדור הזה הוא הפילוג הפנימי. והדרך היחידה להתמודד עם האתגר היא לחדש את הברית בין הכוחות הציוניים הגדולים.

אל לנו להמתין שתפרוץ אלימות. אסור לנו להתאחד רק כאשר אנחנו מותקפים. עלינו להבין כבר עכשיו שרק קואליציה של המתונים תוכל לשחרר את ישראל מהלפיתה של קנאים וקיצוניים. רק אחדות לאומית תכין את האומה למבחן לאומי עליון שעלול לעמוד בפניה בקרוב.

בצומת הדרכים הגורלית הזאת יהדות העולם נושאת את עיניה אל המדינה היהודית, מתפללת לשלומה ומייחלת לכך שתרפא את הפצעים הקורעים אותה. על כן אני, כנשיא הקונגרס היהודי העולמי, קורא לנתניהו, לפיד וגנץ להתמודד יחדיו עם האתגר ההיסטורי. כאדם המכיר אותם היטב וכיהודי האוהב את ישראל אני אומר להם שאין ברירה. אין דרך אחרת. לא רק יהודי התפוצות, אלא גם רוב הישראלים ו־3,000 שנים של היסטוריה יהודית קוראים למדינה היהודית להתאחד. הכתובת על הקיר: אחדות.

הכותב הוא נשיא הקונגרס היהודי העולמי