מדי שנה מצוין 15 ביוני כיום להעלאת המודעות לתופעת ההתעללות בזקנים והזנחתם. אחד מתוך שישה זקנים חווה סוג של התעללות והשפעה בלתי הוגנת - פיזית, רגשית, נפשית, מינית וכספית. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שיעור בני ה־65 ומעלה בישראל בשנת 2025 יהיה כ־15% מהאוכלוסייה.

אם עד כה ידענו לאפיין את אוכלוסיית הזקנים כמייצגים את הגיל השלישי, הרי כיום כבר מאפיינים את הישישים בני ה־80 פלוס כבני הגיל הרביעי, כנאמר בתנ"ך בספר איוב: "בִּישִׁישִׁים חָכְמָה וְאֹרֶךְ יָמִים תְּבוּנָה".

לצערנו, ישנם בינינו זקנים החשופים לסכנה ולסיכון, הנתונים בעוני ובמצוקה כלכלית, חלקם סובל מאי־ביטחון תזונתי, ערירות ובדידות. חלקם נפלו קורבן לאלימות וניצול. חלקם סובלים מבעיות רפואיות ונתונים במצוקה נפשית. הם קוראים לחברה ולרשויות המדינה את הקריאה התנ"כית בספר תהילים: "אַל-תַּשְׁלִיכֵנִי, לְעֵת זִקְנָה; כִּכְלוֹת כֹּחִי, אַל-תַּעַזְבֵנִי".

כיבוד הורים והדאגה לזקן מקבלים ביטוי נרחב בתנ"ך ובארון הספרים היהודי. הטיפול בזקן מחייב רגישות יתרה ומעורבות יומיומית בהגנה ושמירה על כבודם, מעמדם, צורכיהם וזכויותיהם של הזקנים. כך התנ"ך בספר ויקרא מצוונו: "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם, וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן; וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ, אֲנִי, ד' אֱלֹהֵיכֶם". מפרש רש"י: "וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן, איזהו הדור? לא ישב במקומו ולא יסתור את דבריו. יכול יעצום עיניו כמי שלא ראהו, לכך נאמר ויראת מאלוקיך, שהרי דבר זה מסור ללבו של עושהו... וכל דבר המסור ללב נאמר בו ויראת מאלוקיך".

כלומר המבחן איננו רק במה אתה עושה למען הזקן, אלא לא פחות מכך - איך אתה עושה. איך אתה מעניק כבוד והדר להוריך ולזקניך.

הנה למדנו בתלמוד במסכת קידושין: "יֵשׁ מַאֲכִיל אֶת אָבִיו פְּטוּמוֹת וְיוֹרֵשׁ גֵּיהִנֹּם וְיֵשׁ מַטְחִינוֹ בְּרֵחַיִם וְיוֹרֵשׁ גַּן עֵדֶן. כֵּיצַד מַאֲכִיל אֶת אָבִיו פְּטוּמוֹת וְיוֹרֵשׁ גֵּיהִנֹּם? מַעֲשֶׂה בְּאֶחָד שֶׁהָיָה מַאֲכִיל לְאָבִיו תַּרְנְגֹלִים פְּטוּמִים. פַּעַם אַחַת אָמַר לוֹ אָבִיו: בְּנִי, הַלָּלוּ מִנַּיִן לְךָ? אָמַר לוֹ: זָקֵן, זָקֵן, אֱכֹל וּשְׁתֹק, שֶׁהַכְּלָבִים אוֹכְלִים וְשׁוֹתְקִים. נִמְצָא מַאֲכִיל אֶת אָבִיו פְּטוּמוֹת וְיוֹרֵשׁ גֵּיהִנֹּם". עלינו לומר לא ליחס המנוכר לזקן, של ה'מה' בלבד, ולומר כן ליחס האנושי של ה'איך', כלפי הורינו וזקנינו.

מחקרים מראים כי יחס והתייחסות סטריאוטיפית ובלתי אישית לזקנים, בדמות גילנות, עלולים לפגוע בבריאותם ולהוביל לירידה בתפקודם הקוגניטיבי, כמו גם לירידה בביצועים שלהם ובמצבם הבריאותי. ההשפעה החמורה של הסטריאוטיפים השליליים מדגישה את הצורך בהתערבות שתכלול הטמעה של סטריאוטיפים חיוביים. הייחודיות של סטריאוטיפ הזקנה נובעת מכך שהצעירים שמחזיקים בו ולעתים אף מזלזלים בגינו באוכלוסיית הזקנים, יהפכו גם הם יום אחד להיות הנפגעים.

כך נאיר באור יקרות את תפילת השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך ז"ל, שכתב בשנה האחרונה לחייו: "ריבונו של עולם, אלוהי הזקנים, יהי רצון מלפניך... שתהיה שנה טובה יותר לזקנים הלא בריאים, שתמצא אהבה לכל הבודדים והבודדות... והכי חשוב: שנחזיר לגיל הזהב את הכבוד". 

הכותב הוא חבר הנהלת החברה לחקר המקרא מיסודו של דוד בן־גוריון ומנכ"ל עמותת מלב"ב