על מירי רגב להתמסר לעבודה הקשה והמפרכת של עיצוב פתרונות תחבורתיים ולמלא אחר ההבטחות לתושבי הנגב. הסבלנות שלנו, רבותיי חברי הממשלה, אוזלת!

בפתח ישיבת הממשלה השגרתית ב-15.07.12 הפתיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ודיבר לא על עניינים מדיניים, אלא דווקא על תחבורה, וליתר דיוק - על המסילה החדשה שנחנכה באותו יום בין תל-אביב לבאר-שבע. "שוחחתי הבוקר עם ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ' ", סיפר נתניהו. "הוא היה מאוד מאוד נרגש משום שהיום אנחנו חונכים את קו הרכבת המהיר, ועתה זה יהיה 55 דקות מבאר-שבע לתל-אביב, מתל-אביב לבאר-שבע. זה ירידה מ-76 דקות, ועוד נוריד את זה ל-45 דקות. זו מהפכה שתמיד חלמנו עליה, אנחנו מבצעים אותה".

11 שנים מאוחר יותר והמסילה החדשה כבר פחות נוצצת והתקוות שתלו בה נכזבו. הנסיעה ממרכז תל-אביב לבאר-שבע אורכת בממוצע שעה ו-38 דקות. נוספו תחנות ביניים רבות, הרכבת הפכה לרכבת פרברית ובשעות מסוימות היא עמוסה מאוד. ראש הממשלה נתניהו הוא חסיד מובהק של רכבות ואין לי ספק שכוונותיו היו טובות, אבל בהבטחות אין די. כדי לקדם חזון צריך תוכניות קונקרטיות, עם תכנון מפורט, תקציב חלוט וסנכרון בין-משרדי. 

המטרה - לקצר את זמן הנסיעה בין באר-שבע לתל-אביב

חיפשתי וחיפשתי בסיכום התקציבי העדכני בין משרד התחבורה למשרד האוצר מילה על הנגב ולא מצאתי. ליתר ביטחון לא הסתפקתי בדיווחים התקשורתיים ועיינתי גם בהצעת התקציב, כפי שפרסם האוצר לשנים 2023-2024 וגם שם לא מצאתי התייחסות מקיפה למטרופולין באר-שבע. לעומת זאת, מצאתי הרבה מילים על אזורים אחרים ומקומות אחרים. המפתח להבנת הגישה הכללית הוא קודם כל נענים ללחצים של המפלגות החרדיות והציונות הדתית ואז מתפנים לליכוד. המסקנה העצובה היא שאילו לנגב היתה מפלגה סקטוריאלית היא יכולה הייתה מן הסתם להפעיל את כוחה והשפעתה ולתבוע תקציבים ותוכניות. 

ולא שחסרות תוכניות. כבר עם ההחלטה להעביר את מחנות צה"ל לנגב, שחלקן כבר הוקמו (עיר הבה"דים ליד ירוחם) וחלקן בתהליך הקמה - קריית התקשוב (בפארק ההיי-טק בבאר-שבע) וקריית המודיעין (בליקית-עומר), עלה הצורך הדחוף בפתרונות תחבורה מתקדמים, שישנעו את עשרות אלפי החיילים ואנשי הקבע ועובדי החברות שיהיו חלק ממערכות ההפעלה והשרות לקריות השונות. ככל שהפרויקטים קודמו הצורך הזה נעשה דחוף יותר. למעשה, אחד המכשולים בהחלטה על בניית קריית המודיעין היה היעדר פתרונות תחבורתיים לאתר, וכדי לשכנע את הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי - שהתנגד למהלך - הוכנו ואף תוקצבו מספר תוכניות כדי לתת מענה לצורך בנגישות תחבורתית לקרייה החדשה. 

הרבה דיבורים, פחות מעשים

כל זה צריך להתחבר לפרויקט נוסף שנמצא עדיין בצנרת התכנון והוא הקמת רכבת קלה בבאר-שבע עצמה. רכבת שתחבר בין מוקדי התעסוקה, המסחר והשירותים בעיר ותגיע עד לקריית המודיעין של צה"ל באתר ליקית.

תקציר היסטורי: התוכנית להקים רכבת קלה בבאר-שבע נולדה לפני 25 שנה, במסגרת תוכנית המתאר החדשה דאז של העיר. התוכנית הזו לא יושמה מעולם ובמשך הזמן עלו וצצו תוכניות רבות אחרות, שחלקן נדחו בשל מה שהוגדר - לדעתי בקוצר ראות מדהים - "היעדר כדאיות כלכלית".

רק באוגוסט 2020, שוב עלה נושא הקמת הרכבת הקלה בבאר-שבע, כששרת התחבורה דאז והיום, מירי רגב, הודיעה שבכוונתה לקדם פתרון תחבורתי שיקל על מעבר קריית המודיעין של צה"ל לנגב. רגב הודיעה אז, תוך שהיא נענית לצורך שעלה מהשטח, כי מדובר על שילוב בין קו הרכבת הכבדה מתל-אביב לבאר-שבע, לבין קו רכבת קלה מבאר-שבע לאתר ליקית הסמוך לעומר שבו אמורה להיבנות קריית המודיעין.

שלוש שנים חלפו מאז אותה הודעה של שרת התחבורה ודבר לא התקדם. בינתיים בנייתה של קריית התקשוב הולכת ומסתיימת וגם זו של קריית המודיעין כבר יצאה לדרך. אכלוס הקריות צפוי ב-2024 וב-2026, בהתאמה, וכל עיכוב בפיתוח התשתית התחבורתית יגרום לכך שהקריות יתקשו לאכלס את עשרות אלפי החיילים והקצינים שאמורים להגיע לשעריהן. 

התחבורה תקבע האם הנגב ישגשג או ידשדש

חשוב לזכור שלקריות הצבא החדשות, מעבר לתפקידן הצבאי, יש גם תפקיד כלכלי-חברתי עצום בפיתוח הנגב והיעדר פתרונות תחבורתיים הולמים יפגע אף הוא בפיתוח הנגב. פרויקטים אלה אמורים לייצר עשרות אלפי מקומות עבודה חדשים, לחזק את האקו-סיסטם הטכנולוגי המתפתח בנגב ויצירת פעילות כלכלית בהיקף של 60 מיליארד שקלים במשך 20 שנה. 

טוב תעשה אפוא מירי רגב אם תתמסר לעבודה הקשה והמפרכת של עיצוב פתרונות תחבורתיים ותמלא אחר ההבטחות שלה ושל הליכוד לתושבי הנגב - מעוז הכוח של הליכוד כמפלגה ומעוז כוחה של מירי רגב בליכוד.

האחריות מוטלת עליה להתעורר ולדאוג לכך שהתוכניות השונות לקידום רכבות כבדות וקלות, אל הנגב ובתוך הנגב, יתוקצבו וייצאו לדרך באמצעות מכרזים. ועוד לא הזכרנו כבישים. עליה להפשיר את ביצוע העבודות לפיתוח כביש 6 לדרום, הכולל הרחבת הכביש לשלושה נתיבים ותאורה בקטע מגדרה דרומה, לחשמל את האוטובוסים, להרחיב את כביש 40 מטללים לעיר הבה"דים, להמשיך את הרחבת כביש 232 וכביש 264 בין בית קמה למשמר הנגב, ולהגביר את הנגישות התחבורתית ליישובי הנגב. כל אלה יביאו לתנופה כלכלית לנגב וישפרו את כל מערך התחבורה בו.

הנגב עומד היום בצומת קריטי שיקבע האם הוא יפרח וישגשג או ידשדש במקום. פרויקטי הענק עומדים בפני השלמת ביצוע, אבל בלי תשתית תחבורתית מתקדמת כל הפרויקטים הללו נדונים לכישלון.

על רגב ויתר השרים לקחת דוגמה מבני גנץ, אשר בהיותו שר הביטחון הכריע לטובת העברת בסיסי המודיעין לנגב, חרף התנגדות עזה של צמרת הצבא אליה הוא מקורב. הוא הבין את גדול השעה ועמד במבחן הכי חשוב לפוליטיקאי - להכריע לטובת האינטרס הציבורי הכללי ולא לטובת אינטרס כיתתי.

החוזה הבלתי כתוב בין הליכוד לבוחרים בפריפריה

התנהלותה של הממשלה כולה בכל הקשור לפיתוח הנגב מעוררת שאלות. לנגב התנקזו מרבית הבטחות הבחירות האחרונות - על הגברת המשילות, על ביטחון אישי ועל פיתוח כלכלי. כל היעדים הללו רחוקים ממימוש. יאמר מי שיאמר כי הממשלה מכהנת רק ארבעה חודשים ומוקדם לשפוט. זה נכון, אבל גם לא נראית באופק שום כוונה, שום איתות על ביצוע, שום נכונות לקחת את הנושא ברצינות ולקדמו. להיפך.

וזה לא רק הרכבות. זה גם בית חולים נוסף בנגב, זה גם שדה תעופה משלים לנתב"ג וזה עוד ועוד פרויקטים רבים החיוניים לפיתוח האזור. 

בהקשר זה חובה להזכיר את החוזה הבלתי כתוב בין הליכוד לבוחרים בפרירפריה. בתמורה לתמיכתם הם אמורים לקבל היענות למצוקות ולצרכים. ולכן, מעבר לצד האידאולוגי, מעבר למסורת ההצבעה, מעבר להזדהות עם הליכוד, קיים ועומד הצורך של תושבי הנגב בפיתוח ממשי של האזור. 

מי שחושב שסבלנותם של תושבי הנגב היא אין-סופית - טועה. תושבי הנגב ויתר ערי הפריפריה, שהודות לתמיכתם וקולם קמה הממשלה הנוכחית, חוזרים ומבקשים לממש את ההבטחות ארוכות השנים, לרבות של הממשלה הנוכחית, לקידום ולפיתוח הנגב, בעיקר של פרויקטי תשתית. ואם יורשה לי לדבר בשמם, אני מבקשת להודיע שסבלנותנו הולכת ופוקעת. לא נוסיף לסבול יותר דחיות והיעדר ביצוע. אנו מחכים לפירעון השטרות שפיזרה הממשלה ערב הבחירות האחרונות בתחום התשתיות. אנו נעקוב מקרוב אחר הביצוע של כל שר ושר ונשקף לציבור את העשייה או את חוסר העשייה אנו נשקף את המציאות כפי שהיא. 

הסבלנות שלנו, חברי הממשלה, אוזלת!


הכותבת היא יו"ר עמותת "ישראל לעמן הנגב" אשר ניהלה את המאבק לקידום העברת יחידות המודיעין לנגב