רמת הגולן נשלטת על ידי כוחות ג’בהת אל־נוסרה, ארגון אסלמיסטי קיצוני שעד עתה התמקד בפגיעה בכוחותיו של נשיא סוריה בשאר אסד. אולם ההערכה בארץ הייתה כי בשלב כלשהו של הלחימה ייתכן שהגולן יהפוך לזירת טרור נגד ישראל. צה”ל אכן נערך לכך: הוא שיקם את גדר הגבול בגולן והקים חטיבה מרחבית שתפקידה להגן על רמת הגולן, ובעיקר להתמקצע ולהפוך למוקד ידע בכל הקשור לחזית הזו.
 
המצב הסבוך בכל הקשור למלחמת האזרחים בסוריה הביא את ההנהגה בישראל לתובנה כי עליה לתצפת היטב על הנעשה בסוריה, אולם להימנע מלהתערב בנעשה- כל עוד ישראל נמצאת מחוץ לזירת הלחימה. בירושלים גם הצהירו בצורה ברורה שישראל לא תאפשר העברת אמצעי לחימה איכותיים מסוריה לחיזבאללה. ואכן, מעת לעת אירעו תקיפות שיוחסו לישראל, של אמצעי לחימה שעמדו לעבור לידי חיזבאללה.
 
ארגון הטרור הלבנוני לא הגיב כל עוד המטרות שהותקפו היו על אדמת סוריה. אולם כשהותקפה שיירה על אדמת לבנון, הגיב חיזבאללה בהנחת מטען נפץ בגזרת הר דב וגרם לפציעתם של שני חיילי צה”ל. אם כן, נוצרו כללי משחק ברורים: תקיפות בסוריה, לא בלבנון. לכן תגובת חיזבאללה בהר דב התקבלה כתגובה מידתית, וישראל הגיבה בירי כמה פגזים, ובכך הסתיים הסבב.
 

אלא שבשבוע האחרון הצהיר מזכ”ל חיזבאללה חסן נסראללה בכמה ראיונות בתקשורת, כי ארגונו מצויד היטב ומוכן ללחימה מול ישראל. דברי הרהב שלו כללו תיאור של אמצעי הלחימה שברשות ארגונו ושל יכולותיו המבצעיות. העיתוי שבו חיזבאללה בוחר להסלים את המצב הוא בדרך כלל תולדה של הערכת מצב שמתבצעת בטהרן. שם מנתחים את המצב בישראל ומחליטים מתי להביא להסלמה. מאז מלחמת לבנון השנייה החלטות כאלה מתקבלות בטהרן - לא בביירות.
 
האירוע אתמול בקונייטרה, אף שלא כל פרטיו ברורים עדיין, הוא בהחלט שינוי מצב בכל הקשור לנעשה בחזית הגולן. חיל האוויר, לפי הדיווחים בחו”ל, תקף יעד של חיזבאללה, ארגון שאינו שולט ברמת הגולן. אם נכונים הדיווחים התקיפה נראית כסיכול ממוקד - מודיעין מדויק ופעולה מהירה של חיל האוויר השמידו את המטרה. ככל הנראה בתקיפה נהרג ג’יהאד מורנייה, בנו של עימאד מורנייה. בהתייחס לדיווחים בתקשורת הערבית ניתן להניח כי ההחלטה הישראלית לתקוף מבוססת על מודיעין מוצק וכי מדובר בפעולה מתוכננת שאושרה בדרג ראש הממשלה.
 
התקיפה אינה משנה בשלב זה את ההתנהלות מול ג’בהת אל־נוסרה ששולט ברמת הגולן, אלא מול חיזבאללה. תקיפת יעד של הארגון הלבנוני פותחת חזית מולו. ברור כי חיזבאללה אינו מעוניין לפתוח חזית מול ישראל בעודו עסוק בלחימה מול סוריה. יחד עם זאת, קשה להניח שהוא יבליג על התקיפה אמש, ולכן עלינו לצפות לתגובה שלו בטווח הזמן הקרוב. לשני הצדדים אין אינטרס להסלים את המצב. אולם חילופי מהלומות בין ישראל לחיזבאללה עלולים לצאת משליטה ולהפוך למערכה רחבה. זו השעה למנהיגות ישראלית שקולה, שתפעל בקור רוח ובחוכמה. הנהגתה המדינית־ביטחונית של ישראל הוכיחה בקיץ האחרון שיש בכוחה לפעול כך.
 
הכותב היה מפקד חיל הים.