אנחנו מודאגים מהעובדה שלפיה הלוקים בנפשם בארצנו הקטנה והאהובה אינם מקבלים את הטיפול שאמור להציל את חייהם ולשפר את מצבם. ועדת הבריאות של הכנסת נזעקה באחרונה על מנת לטפל בכך. מטופלים הסובלים מדיכאון נפשי עמוק, שחלקם אף ניסו לשלוח יד בנפשם, זועקים ומבקשים משלטונות הבריאות בארצנו להיטיב עם מצבם, אך עד כה לא נענו.

כפי שדווח בתקשורת, ד”ר יואב דומני, מנהל המחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים שיבא תל השומר, אמר בדיון כי חיים בקרבנו אנשים לא מעטים שאינם מסוגלים אפילו לקום ממיטתם בגלל מצבם הנפשי ואינם זוכים למענה. במהלך הדיון מתחה יו”ר הוועדה ח”כ עידית סילמן ביקורת קשה על משרד הבריאות שנכשל עד כה בהפעלת תוכנית ניסיונית לטיפול במצוקה הנפשית של רבים.

מדובר בהחלטת ממשלה לקבל את ההמלצה של משרד הבריאות ולתקצב בשישה מיליוני שקלים תוכנית להשתלה ניסיונית של קוצב לב מיוחד במי שסובלים מדיכאון שאיננו ניתן לטיפול עד כה. הפסיכיאטרים מגדירים את הטיפול הזה כמציל חיים. עלות הטיפול המיוחד היא כ־90 אלף שקלים, אבל לפי הפרסומים, משרד הבריאות לא העביר עד כה את התקציב החיוני הזה לקופות החולים על מנת שיוכלו לסייע בטיפול במטופלי הנפש הסובלים מדיכאון.

נציגי העם בכנסת טרם דפקו בעוצמה על גבי השולחנות וטרם תבעו בתוקף ליישם את התוכנית הניסיונית. כיום ישנם כעשרה מטופלי נפש שמצבם קשה במיוחד, וחייהם נתונים בסכנה והם זקוקים באופן נואש לקוצב לב. לפי הפרסומים, קופות החולים מסרבות לממן עבורם את הקוצב בתואנה כי משרד הבריאות נכשל ביישום והפעלת התוכנית הניסיונית שעליה הוחלט.

מה נותר לנו האזרחים הצופים מנגד לעשות? עלינו להרים את קולנו ולזעוק במחאה על נציגינו בממשלה המהססים והעומדים מנגד, כאשר יש בידם להוציא לפועל בהקדם את המהלך הרפואי שיציל את חייהם של מטופלים: הניחו לתוכנית ההשתלות החדישה לצאת לדרכה ויפה שעה אחת קודם.