גילוי נאות 1: נפגשתי עם יאיר נהוראי בשבוע שעבר כדי להחזיר חוב (סייע לי בתביעת דיבה שהגישה נגדי מכינת בני דוד) וכדי לכתוב על ספרו החדש. גילוי נאות 2: ספרו של נהוראי, "המהפכה השלישית", משקף את עמדותיי זה עשרות שנים. להבדיל מפרשנויות אקראיות של אירועי יום־יום והצבעה על שורשי האידיאולוגיה ההתנחלותית, הספר הוא נוקאאוט מנומק ועובדתי (306 עמ') בבטן הרכה של הציונות הדתית: הניסיונות להסתיר את האידיאולוגיה האמיתית שמניעה את הזנב הפוליטי שמכשכש בכלב הממלכתי.

המסקנות של נהוראי אמורות לטלטל כל מי שחושב על ארץ ישראל כעל מקום ראוי לילדיו ונכדיו (אנחנו דור המדבר), ואיננו מבין שבמדינת המתנחלים ארץ ישראל השלמה קודמת לחיי אדם, ובית המקדש השלישי עתיד לקום על חורבות אל־אקצא ומדינת ישראל יהודית ודמוקרטית.

מדובר בהתארגנות שיש בה סממנים מובהקים של כת: מנהיג מיתולוגי ברמה של גורו, הרב קוק האב, בנו כממשיך, סמכויות הלכתיות טוטליות של רבני ההתנחלויות, אנשי ביצוע ברמת השטח והעסקנות הפוליטית, משמעת פנים־שבטית, חזון חובק עולמות, תחושת שליחות וציבור שמוכן להקריב את עצמו ואת אויביו.

בצד אותה אמונה מופרכת ומסוכנת מנהלת הציונות הדתית־לאומנית מערכת מתוחכמת, כוחנית ובעיקר מעשית, לקידום האג'נדה שלה. המבוע על פי נהוראי הוא המכינות התורניות הקדם־צבאיות, שנועדו להקים דור שיחלחל לדרגות הגבוהות בצה"ל ובמערכת הביטחון, ומשם יפעפע לאזרחות, לפוליטיקה ולכל צומתי ההכרעה הפוליטיים והחברתיים.

מכינת בני דוד היא "מכינת הדגל של הציונות הדתית", בהנהגתו של הרב אלי סדן, שזכה בפרס ישראל. "במעשיו הקים גשר וחיבור בין חלקי החברה וקירב זרמים שונים בחברה הישראלית", קבעו השופטים. האם הם שמעו את סדן מסביר ש"השליחות שלנו היא להגיד שזו תורת חיים של אומה שמנהלת את כל חייה על פי האידיאלים האלוקיים", וכי "התורה זה החוקה של המדינה… זה הדנ"א". סדן הציץ סביבו וראה שיש לגנרלים החילונים עדיפות בקידום לתפקידי מפתח בשירות הציבורי, בחושיו הפוליטיים הבין שצה"ל הוא הפלטפורמה, ודחף את חניכיו לקריירה צבאית כדי שישתלבו בהמשך בצומתי הכרעה.

אגב, הוא היה מעורב במינוי של רב צבאי ראשי "משלנו" (אביחי רונצקי). בשיחות שהתנהלו בינו ובין ראש אכ"א אלעזר שטרן מספר סדן לתלמידיו כי "אתם יודעים שרונצקי מחליף את כל המערך… הכניס 90 רבנים צבאיים חדשים במכה אחת, כולם מהישיבות שלנו, והוא משנה את הפרצוף של כל צה"ל".

השלב הראשון של החדירה לצה"ל עבר מבחינתו של סדן בהצלחה: "המשימה הזו כבר מאחורינו", הוא כתב, "היא בוצעה ובגדול… גם קבוצה של 400 משלנו שמשרתת בכל זמן נתון יוצרת השפעה". בהזדמנות אחרת סדן מפרט: "אין על כדור הארץ בית מדרש כזה (במכינת עלי) כל התלמידים בוגרי צבא ממפ"אים, סמג"דים ומעלה, והם מכינים עצמם לשלב האזרחי של החלוציות".

המשימה השנייה על פי סדן היא "אלף־אלפיים בוגרים שהם מלאים בתורה וביראת שמיים והם מפוזרים בכל הארץ בתפקידי מפתח בכל מקום ושם הם פועלים מכוח התורה".

מדובר גם בהנחיות מעשיות לגבי התנהלותם של המוחדרים בדרכם במעלה הדרגות והתפקידים. הרב רועי וולס, מרכז תוכנית ההשתלבות, מתיר "להפעיל פרוטקציות"... הרציונל (1): "אוטומטית אתה יודע שכולם משתמשים בפרוטקציות", הוא מנחה את חניכיו, "אז אתה יודע שהדין מוטה נגדך אם אתה לא משתמש בפרוטקציות, ואז מותר לך להשתמש בזה". הרציונל (2): "אתה מקדם את האג'נדה לנהל את ישראל לפי דין תורה" (הציטוטים – מתוך הספר "המהפכה השלישית").

למי שעדיין איננו קולט, מדובר במלחמת אזרחים שמטרתה לכבוש נתח אלקטורלי הרבה יותר גדול מזה של המיעוט המתנחלי. לא באמצעות נשק ח"ו, אלא באמצעות אנשי מפתח בכל צומת וחמורי משיח שיישאו על גבם את אלו שאינם חדורי אמונה אלוקית, עד להגשמת תוכנית מדינת הלכה מהירדן עד הים. למשל איילת שקד, בנימין נתניהו או גדעון סער.

יאיר נהוראי כרירת הספר המהפכה השלישית (צילום: יחצ)
יאיר נהוראי כרירת הספר המהפכה השלישית (צילום: יחצ)


אפקט החממה

יש חילוקי דעות בין נהוראי וביני בהערכת המצב של הפוליטיקה היומיומית בסעיף לכאורה זניח: מצבם הנפשי של בנט וסער, מנהיגי הפלג הציוני־ימני בקואליציה הנוכחית. נהוראי אינו רואה הבדל בין נפתלי בנט וגדעון סער ובין שאר עסקני המתנחלים. מבחינתו סער הוא המסוכן מביניהם. הוא לא חובש כיפה ומרקד באקסטזה משיחית, אלא מדיף צינה של פרקטיקה שמכסה על קיצוניות לא פחותה מזו של סמוטריץ'. כאופטימיסט חסר תקנה אני מניח שסער "גר בשנקין" כמו הצעירה מלהקת מנגו, "ובלילות קרים יודע שזה הולך ומסתבך", וברגע האמת, איזה שלא יהיה, סער יבצע מהלך שפוי.

יאיר נהוראי (צילום: פרטי)
יאיר נהוראי (צילום: פרטי)


הפגישה ביני ובין נהוראיי התקיימה בחלל הגדול של החממה החינוכית בעין שמר. בשבע וחצי בבוקר לא היה איש במקום, אך בהמשך נכנס אבי החממה והאגדה אביטל גבע והחל לאסוף ניירות מהרצפה ולקרב כיסאות לקראת פגישה עם השר גדעון סער, שאמור היה להגיע כדי להוכיח לקיבוצניקים שהוא אחיה הצמחוני של כיפה אדומה.

וכך, בעודנו מתווכחים על המבנה הנפשי של סער, נפתחת דלת סמוכה ומי צועד מולנו אם לא סער בכבודו בעצמו. החלפנו לחיצות ידיים קורקטיות וכמה מילות נימוס והמשכנו בשלנו.