ארה"ב בהלם. האמריקאים המומים. הכללה גורפת שמהדהדת כהגזמה, לא הפעם. זאת לא הגזמה. שלושה ימים אחרי הרצח הנתעב בבפאלו מדינת ניו יורק, שצעיר בן 18 ירה בדם קר בסופרמרקט והרג עשרה בני אדם, כולם שחורים, תוכניות החדשות בערוצי הטלוויזיה והכותרות בעתונות הכתובה, עדיין מדווחים על הרצח, מספרים על הנרצחים, מעדכנים פרטים על הרוצח.

הרצח איננו מרפה. הפעם אמצעי התקשורת מבטאים באופן נאמן את הלכי הרוח ברחוב, מצטטים במדויק תגובות של אזרחים בבפאלו ובערים אחרות. אוקראינה ננטשה מהכותרות הראשיות. דיווחים מתועדים על פשעי המלחמה שהצבא הרוסי מבצע באזרחים באוקראינה עברו לעמודים פנימיים.

ההפגנות ההמוניות של נשים ברחבי ארה"ב בעקבות ההדלפה של טיוטת פסק דין של  בית המשפט העליון שישים קץ להיתר להפלות המפורסם רו-נגד-וייד, נדחפו לשולי-השוליים. פה ושם עוד מתפרסמת ידיעה על המחסור החמור במזון לפעוטות שמטריף את דעתן של מליוני אמהות צעירות בארה"ב.

האמריקאים אינם מבינים, אינם קולטים ואינם מסוגלים ואולי גם אינם רוצים להבין איך זה צעיר בן 18, מחפש במפה פרבר מגורים מאוכלס  בתושבים שחורים, קונה רובה ותחמושת, נוסע 250 ק'מ מביתו בעיירה קטנה במדינת ניו יורק לראות ולבקר בפרבר וחוזר אליו אחרי ימים אחדים. נכנס לסופרמרקט וצולף בקור רוח בכל שחור ושחורה שהוא מבחין בהם בקהל הקונים. הוא מתעד את הרצח. כולל צילום של איש לבן המסתתר מתחת לשולחן. "סליחה", הרגיע אותו הרוצח בעוד הוא ממשיך לירות בשחורים.

לפי דיווח מעודכן, הצעיר התכונן לבצע רציחות נוספות בישובים אחרים. האמת העגומה והמטרידה היא, שבארה"ב קיימים, בועטים ומחלחלים מזה זמן לא מועט מסרים ארסיים, שקפות ותפיסות רעילות שיצרו והזינו אווירה שהניבה רוצח ורצח מצמרר בפואלו. 

גם הידבקות למונחים והיצמדות להגדרות ישנות ומקובלות של תופעות חמורות כמו אנטישמיות, גזענות, שנאת זרים הפריעה ומנעה אבחנה והכרה בתופעות מסוכנות חדשות, חמורות והרסניות פי כמה. הרצח בבפאלו לא היה ביטוי גזעני, ולא גילוי של שנאה כלפי מי שנתפס כנחות. גם לא גילוי אנטישמי במובן המקובל.

מדובר בתופעה, בהשקפה במסר שפרשנים ומומחים לנושאים חברתיים מגדירים "תאוריית ההחלפה הגדולה" (replace). מחליפים לנו את אמריקה. במלים אחרות, גוזלים לנו את אמריקה. והאשמים הם, הראשונים השחורים. הם "משחירים" את אמריקה. הלבנים הופכים לאט-לאט למיעוט באוכלוסייה. אשמים נוספים, המהגרים. מהגרים ממדינות אסייניות, מאמריקה הלטינית, מארצות מוסלמיות. וכמובן, היהודים.

היהודים הם שונים, מוזרים, משתלטים. הרצח בבפאלו היה השלישי שבוצע בארה"ב בשנים האחרונות ממניעים של קונספיריצת "החלפה". הירי בבית הכנסת בפיטסבורג ב-2018 שגרם למותם של 11 מתפללים בוצע על ידי אנטישמי מוצהר שהאשים יהודים ש"איפשרו והניחו למהגרים לפלוש לאמריקה".

שנה לאחר מכן, אדם לבן שהאשים "היספנים שפלשו לטקסס", פתח באש על לקוחות בסופרמרקט באל-פאסו ורצח 23 בני אדם, שבחקירתו כינה "מקסיקנים".

בהודעה לעיתונות מטעם הליגה נגד השמצה שהופצה למחרת הרצח בבפאלו טען המנכ"ל של הארגון ג'ונתן גרינבלט "יש כבר אינדיקציות חזקות שהאדם שביצע לכאורה את המתקפה הושפע מאוד מאידיאולוגיה של עליונות לבנה, שספג באינטרנט תאוריות קונספירציה מלאות שנאה... הירי הזה הוא תזכורת קטלנית לסכנות של עליונות לבנה".

מה שמחריף את הסכנה בקונספירציה הזאת, שהיא נפוצה בקרב פוליטיקאים מהימין ומופצת על ידם. הניו יורק טיימס פירסם שלשום תחקיר ארוך תחת הכותרת, "קונספירציה שולית, מקבלת רענון ועידוד על ידי רפובליקנים". העיתון טוען כי הפרשן הפופולרי של ערוץ החדשות "פוקס ניוז" טאקר קארלסון הוא זה שמפיץ את הקונספירציה שהלבנים מפסידים את אמריקה והמדינה עוברת החלפה לרוב של שחורים, מהגרים ובני מיעוטים.  

העיתון מביא ציטוטים מתוכניות החדשות והפרשנויות שהוקרנו בחודשים האחרונים ברשת "פוקס ניוז". העיתון מצטט חבר קונגרס רפובליקני במדינת פלורידה מט גאץ (maat gaetz) שבראיון טלוויזיוני הגן באופן נלהב בטאקר קארלסון ובתיאוריה ההחלפה שלו. הניו יורק טיימס גם מצטט חברת קונגרס רפובליקנית ממדינת ניו יורק, אמי ספיטלניק (amy spitalnick) שהתבטאה פעמים אחדות באופן שהביע תמיכה בטאקר קארלסון והשקפותיו.

בעקבות הרצח בבפאלו, חברת הקונגרס פירסמה הודעה לעיתונות שבה גינתה גילויי אלימות. מכתבת התחקיר של הניו יורק טיימס עולה שבכירים רפובליקנים מהאגף הימני של המפלגה אינם מסתייגים מתיאוריית ההחלפה. "התיאוריה הזאת רוווחת יותר בקרב צופי ערוץ 'פוקס ניוז' מאשר בקרב צופי סי-אן-אן", כותב העיתון.