שלומית ברנע־פרגו

היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מתקשה להתאפק. עוד לפני שנפתלי בנט הושבע לתפקיד ראש הממשלה, היא גיבשה שורה של המלצות שעוסקות בסוגיית המימון של המעון הרשמי ברחוב בלפור ומשפחת נתניהו. ההמלצות כפופות לשינויים, ולא בטוח שעמדתה של ברנע־פרגו תתקבל על ידי משרד המשפטים. אין זה סוד שברנע־פרגו נמצאת במערכת יחסים מתוחה עם משפחת נתניהו, והמלצותיה, שמצאו את דרכן לתקשורת, מאדירות את שמה ומציגות אותה כשומרת הקופה הציבורית.

ומה מציעה היועצת הנמרצת? היא כותבת במסמך שחיברה שמרגע השבעת הממשלה, תפסיק המדינה לממן את הוצאות בית ראש הממשלה, ובהן הוצאות הניקיון, המים, החשמל, הגינון והכביסה. על פי הצעתה, יפוטרו מיד המנקות, המנקים, המבשלות והמבשלים, שמועסקים במשרות אמון בבית ראש הממשלה בירושלים, ויופסק מימון ביתו הפרטי של נתניהו בקיסריה. לקראת סוף השבוע שינתה מעט ברנע־פרגו את טעמה, וקבעה שעל נתניהו לממן את הוצאות האירוח במעון ראש הממשלה, בעוד שאת ההוצאות הבסיסיות תשלם המדינה.

היועץ המשפטי לממשלה, כמו קודמיו, מעניק כוח ועוצמה ליועצים המשפטיים של משרדי הממשלה השונים, והם נתפסים כשומרי סף. אלא שספק גדול אם הכוח הרב שניתן ליועצים המשפטיים נועד למה שנראה ונשמע כמו מסע נקמה קטנוני בראש הממשלה וברעייתו. נכון תעשה ברנע־פרגו אם תאסור מיידית את המשך המימון בביתו של ראש הממשלה לשעבר בקיסריה, אבל מהצעתה להפסיק מיד את המימון להוצאות הניקיון, המים, החשמל והכביסה במעון הרשמי ברחוב בלפור בירושלים, נודף ריח עז של נקמה. עו"ד ברנע־פרגו, כמשפטנית, מודעת לכך ששיטת המשפט שלנו מבוססת על תקדימים, אבל ספק גדול אם היא תמצא תקדים למהלך שהיא עומדת לכאורה מאחוריו.

המדינה לא חייבת לממן את שהותו של ראש ממשלה במעון השרד לאחר שהסתיימה כהונתו. אבל אם מי שכיהן כראש ממשלה ב־12 השנים האחרונות נזקק לעוד כמה ימים או שבועות בודדים כדי לעבור לביתו הפרטי, הוא יכול לעשות זאת מבלי שהיועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה תשפיל אותו ואת בני ביתו.

לא יעלה על הדעת להפסיק את מימון דירת השרד של ראש הממשלה היוצא בירושלים, ואין סיבה להשאיר אותו ואת בני משפחתו ללא שירותים אלמנטריים, רק כדי שהדבר יעורר סימפטיה כלפי ברנע־פרגו מצד מי שאינם נמנים עם אוהדיו של ראש הממשלה. אני משוכנע שהיועמ"ש יעצור את מה שנראה כמסע נקמה, שמעיד יותר מכל על מי שיזם אותו ועומד מאחוריו.

אביגדור ליברמן

יו"ר ישראל ביתנו הוא אדם שערך הנאמנות חשוב מאוד עבורו. לכן כשקראתי שחבר הכנסת אלי אבידר מסיעת ישראל ביתנו ניסה להפעיל כמה שעות לפני ההצבעה לחץ על ליברמן, שיכול היה להתפרש כניסיון סחיטה, הבנתי עד כמה הוא לא מכיר את מנהיג מפלגתו. בבוקר יום ההצבעה על ממשלתו של בנט, הודיע אבידר, מהקולות הבולטים במחאה נגד נתניהו, שהוא מסרב להתמנות לשר במשרד האוצר, לאחר שציפה לתפקיד משמעותי יותר. למרות הודעתו הוא תמך בהצבעה ב"ממשלת השינוי".

באתרי האינטרנט התפרסמו ידיעות שלפיהן אבידר עשוי להצביע בעתיד באופן עצמאי, ולעתים גם בניגוד לעמדת יו"ר מפלגתו. על פי דיווחים שונים, הביע ח"כ אבידר אכזבה מליברמן וצוטט כמי שאומר ש"כל האפשרויות על השולחן". מצדו של אבידר זאת הייתה טעות טקטית קשה, שעלולה לעלות לו, על פי ההימור שלי, בתפקידו הפוליטי בעתיד. מי שנתן לו את העצה לנהוג כך העניק לו עצת אחיתופל, והוא לא מכיר כנראה את ליברמן, שלא שוכח ולא סולח על חוסר נאמנות.

כשהממשלה הנוכחית תלויה על בלימה, הגיוני שלא תיפול שערה משערות ראשו של אבידר. אבל הפוליטיקה היא גלגל ענק, שבו מי שהפר עד היום את אמונו של ליברמן - לא נמצא על הגלגל.

אלי אבידר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אלי אבידר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

ניר ברקת

ראש עיריית ירושלים לשעבר, שר האוצר היוצא ישראל כ"ץ, או שר הבריאות הקודם יולי אדלשטיין. משלושה ייצא אחד, והוא זה שיחליף כנראה בעתיד את בנימין נתניהו בראשות הליכוד. לו גדעון סער היה נשאר בליכוד, סיכוייו לזכות בתפקיד היו לא מבוטלים. בניגוד למה שאמר עליו ח"כ ברקת, סער חזר לליכוד אחרי חופשה מרצון שלקח מהמערכת הפוליטית, וחזרתו הפתיעה רבים. התברר שסער ממלא אולמות, זוכה לחיבוק חם ממצביעי הליכוד, ומצליח להגיע לאחד המקומות הראשונים בפריימריז.

להבדיל מברקת או מאדלשטיין - הראשון מיליארדר והשני נשוי למיליארדרית - לסער אין משאבים כספיים משמעותיים. הוא גם לא בליכוד, כך שבינתיים מי שנראה מושך בחוטים, מעוניין מאוד בתפקיד ואצה לו הדרך הוא ברקת, שמאמין כנראה שבעל המאה יכול להיות בפוליטיקה בעל הדעה. ברקת, שעשה את זה בעיריית ירושלים, מתקשה לגלות סבלנות, ובשבוע שעבר התחיל את קרב הירושה בכינוס שיזם, שבו זכו המשתתפים לכיבוד מרשים. כ"ץ האשים את ברקת בחתירה, נתניהו נמנע מלהגיב, וכעת נמצא ברקת על כל הכוונות - והוא יודע את זה.

ניר ברקת (צילום: אבשלום ששוני)
ניר ברקת (צילום: אבשלום ששוני)

סחטנים ברשת

אם גם אתם קיבלתם דרישת כופר מסחטני רשת - אתם לא לבד. בשבועות האחרונים קיבלתי, כמו כמה מחבריי, דרישת כופר שכתובה לשם שינוי בעברית רהוטה, ולא מתורגמת באמצעות תרגומון שניתן למצוא באתרי האינטרנט. באותה דרישת כופר איים עליי הסחטן כי הוא יכול לראות את אנשי הקשר שלי מהטלפון ומכל הרשתות.

הסחטן שולח ההודעה קינח באזהרה: "אני יכול להרוס את המוניטין שלך לנצח. אם ברצונך להימנע מהתפתחות אירועים זו, בצע את הפעולות הבאות: העבר 229 שקלים לארנק הביטקוין שלי". כאן מגיע הסבר כיצד לבצע את רכישת הביטקוין ואת ההעברה הכספית לארנקו של הסוחט.
סחטני הביטקוין בונים על פראיירים, שכידוע רק מתחלפים. הפעם פרסמה המשטרה הודעה שבה היא מאשרת שבימים האחרונים היא מזהה עלייה ניכרת בהונאות סחיטה מקוונות על רקע מיני. במשטרה אומרים שחל גידול במספר התלונות שמגיעות על רקע דרישות כופר באמצעות הדוא"ל, ומציעים להתעלם מהן. לדעת מומחי הסייבר של המשטרה, שולחי ההודעות פועלים ב"שיטת מצליח", ושולחים מספר גדול של הודעות, בהנחה שחלק מהאנשים ייפלו בפח, וישלמו את דמי הסחיטה.

אם יש לכם הגנה טובה למייל, רצוי הגנה כפולה, אתם יכולים להתעלם בשקט מההודעה. כשם שנכון שתתעלמו מנוכלים, מרביתם מארצות אפריקה, שמתרגשים לבשר לכם שזכיתם בירושה של עשרות מיליוני דולרים, וכל מה שאתם צריכים הוא רק להסכים לקבל את הכסף. קיבלתי במהלך השנה האחרונה עשרות הודעות שבישרו לי על ירושות שממתינות לי בכל קצוות העולם. אם הייתי מסכים לקבל את כל סכומי הכסף שהוצעו לי, ושסירבתי לקבל, אני מעריך שעושרי היה גדול מזה של ביל גייטס.

[email protected]