מה שהתחיל בשייח' ג'ראח ועבר דרך שער שכם והר הבית (כשברקע ביטול הבחירות לרשות הפלסטינית) - הגיע בסופו של דבר לרצועת עזה. אלה ימים מתוחים, שבהם האפשרות להתדרדרות מהירה למבצע ברצועה היא סבירה וממשית. הירי של חמאס לעבר ירושלים הוא בבחינת הכרזת מלחמה, והוא למעשה לא מותיר הרבה ברירות בפני הממשלה בישראל. צה"ל תכנן לבצע השבוע תרגיל "חודש מלחמה", שהופך עכשיו למבחן אמת עבורו ועבור הרמטכ"ל אביב כוכבי – האם צה"ל באמת מוכן טוב יותר למבצע ברצועת עזה, מאשר במבצע צוק איתן לפני שבע שנים.

עקרון הבידול שבו ישראל מאמינה בשנים האחרונות הוא שהיא מסוגלת לייצר הפרדה בין המתרחש ביהודה שומרון לבין חמאס בעזה. כעת נראה כי גם הפעם – ממש כמו במבצע צוק איתן, שהתחיל שבועיים לאחר חטיפת ורציחת שלושת הנערים בגוש עציון – אדי דלק ההסלמה הגיעו מהר מאוד לרצועה.

לאורך כל השבועות האחרונים זיהה חמאס הזדמנות לחזק את מעמדו בירושלים וביו"ש. ביטול הבחירות לרשות סיפק לו את הדחיפה הסופית להגביר את הלחץ, כשבדרך הוא גם דורך ומועך את מעמדה של הרשות בהנהגת אבו מאזן, שנתפסת בציבורים הולכים וגדלים בגדה כמשתפת פעולה עם ישראל. היינו עדים לסבב ההסלמה הקצר לפני שבועיים בעקבות סגירת המדרגות בשער שכם, ולהצהרה המוקלטת והחריגה של מפקד הזרוע הצבאית מוחמד דף שנועדה יותר מאשר לאיים על ישראל להבטיח שההסלמה במזרח ירושלים תימשך. בסופו של דבר, השימוש בסנטימנט הדתי היה למעשה אמצעי בלבד.

התפיסה של ישראל שאינטרסים כלכליים ופרגמטיות של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר יחזיקו את השקט ברצועה לאורך זמן - קרסה אתמול לחלוטין. מאז צוק איתן נפתרו המשברים באמצעות מהלכים אזרחיים וכלכליים, כמו הזרמת הכספים של קטאר לרצועה. בהסלמה הנוכחית, אשר נשענת על בסיס לאומי ופוליטי, אין משמעות לסוגייה הכלכלית וגם לא בצעדים שנקטה ישראל כמו סגירת מעבר ארז ומרחב הדיג הימי.

יירוטים מעל שמי הדרום (צילום: רויטרס)
יירוטים מעל שמי הדרום (צילום: רויטרס)


אבל כל זאת היסטוריה עכשיו. ישראל רצתה להימנע ממבצע או מלחמה בעזה, אבל חמאס פתר לה אתמול את הדילמות. לצד המחירים הצפויים לצערנו בעימות כזה, יש כאן גם הזדמנות לשינוי. ישראל, ולא חמאס, היא זו שצריכה לייצר משוואה חדשה שלא תאפשר כל פעם מחדש להחזיק אותה בת ערובה. ישראל לא הזמינה את העימות בעזה, אבל הפעם היא חייבת לסיים את הסיבוב הזה בהישג מבצעי, כאשר ברור מי המנצח ומי המפסיד.

בראש ובראשונה האחריות על ההישג המבצעי היא של כוכבי, שסבור כי כבר עכשיו צה"ל מוכן טוב הרבה יותר לעימות מול חמאס. ההישג ייבחן בפגיעה אמיתית ביכולת הצבאית של חמאס, בחיסול חוליות ירי ובפגיעה קשה במערך הרקטי של חמאס, בחיסול מפקדים בכירים ובנטרול יכולת הפיקוד והשליטה של ארגון הטרור. הקבינט, ראש הממשלה ושר הביטחון, למרות המחלוקות הפוליטיות, יהיו חייבים להתעלות על עצמם ולספק לצה"ל ולמערכת הביטחון את המעטפת המדינית הנדרשת, כאילו אין משבר פוליטי וממשלת מעבר בישראל.