לאחר האירועים בהר הבית ובעיר העתיקה בלילות האחרונים, נערכו בצה"ל לתרחישים חמורים יותר שעלולים להתפתח ביהודה ושומרון וברצועת עזה. בפועל בכל הגזרות אומנם נרשמה הסלמה, אבל לכולם ברור שפוטנציאל הנפץ גבוה הרבה יותר.

מוקדם לסכם, וגם אם היממה הקרובה, כולל אירועי יום ירושלים, תעבור בשקט יחסי, המתיחות בשטח תימשך לאורך השבוע הקרוב, על אף שחודש הרמדאן מסתיים מחר. הסיבה - ביום שבת יציינו הפלסטינים את יום הנכבה, אירוע טעון בפני עצמו.

באירועים מסוג זה, כשהמתיחות הביטחונית נמשכת לאורך זמן, פיגוע אחד חמור שמצליח, טעות של לוחם בשטח, עימות בין יהודים וערבים במזרח ירושלים או ביו"ש או פעולת תג מחיר יכולים להיות "הגפרור הנוסף" שיבעיר את מדורת ההסלמה.

בצה"ל ובממשלת ישראל מבינים זאת היטב, לאחר איחור הדרג הפוליטי בקריאת המצב בשער שכם ובשייח' ג'ראח, בישראל פועלים לפרק את המוקשים הגדולים שיכולים להוביל להסלמה נוספת.

לאחר שבית המשפט העליון דחה אתמול, לבקשת המדינה, את פרסום ההחלטה לגבי פינוי הבתים בשייח' ג'ראח, מסתמנת צעדת הדגלים ה"ריקודגלים" היום כנקודת תורפה. בשלב זה המגמה היא לאפשר את קיום הצעדה, אבל באופן כזה שלא ייווצר חיכוך מיותר בין יהודים לערבים במזרח ירושלים. את התפר העדין הזה תידרש משטרת ישראל לנהל, בניתוח נכון של מסלול הצעדה ומניעת פרובוקציות משני צדי המתרס.

לאחר יממות מתוחות במיוחד בירושלים, ולצד האפשרות של הסלמה נוספת, במערכת הביטחון מזהים בפעם הראשונה זה כמה ימים פוטנציאל לבלום את ההסלמה. אומנם לא הכל בשליטה ובשטח עדיין יכולים להתפתח אירועים בלתי צפויים, אבל ישראל צריכה להמשיך את המגמה שהיא נוקטת בירושלים ולנטרל כל מוקש שעלול להצית את הגזרה וגם מעבר לה.

במערכת הביטחון ציפו לירי רקטות מרצועת עזה לאחר ההסלמה בהר הבית, אבל מהר מאוד התברר שחמאס מכוון לקו אחר. את שסתומי הלחץ הוא שיחרר באמצעות טרור האש והפרות סדר על הגדר. את ההסלמה הוא מעדיף בירושלים ולא ברצועת עזה, אבל אתמול כבר קיבלנו תזכורת עם שתי רקטות נוספות שנורו לעבר ישראל, שגם ברצועת עזה המצב שברירי ונפיץ.

לאחר שתעבור ישראל את המשבר סביב הר הבית, יידרשו הממשלה ומערכת הביטחון להתמודד עם המשוואה החדשה שמנסה חמאס לייצר – קו ישיר בין שייח' ג'ראח לרצועת עזה.