למרות השתיקה בישראל בנוגע לפגיעה במערכת החשמל במתקני הגרעין בכור בנתנז, קשה לראות מצב שבו יד המקרה בלבד היא זו המחברת בין הפרסום אתמול כי איראן החלה להפעיל מתקן במקום ובו 164 צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום, הביקור של מזכיר המדינה האמריקאי לויד אוסטין בישראל והעובדה כי גם בעבר יוחסו לישראל פעולות שונות באתר העשרת האורניום המרכזי באיראן. ההערכה היא שהמוסד עומד מאחורי הפעולה ולא מן הנמנע שגם גורמים נוספים.

מאז ומעולם האתר הזה היה על הכוונת של מערכת הביטחון בישראל. שאלת הנזק שנגרם לאתר כתוצאה מאותה תקלת חשמל מסתורית נתונה בשלב זה בסימן שאלה. באיראן כבר ציינו אתמול כי עולה החשד שמדובר בפעולה חבלנית של גורם עוין ולא בתקלה שגרתית, אך יחד עם זאת הם המעיטו במידת הנזק שנגרם.

אם מדובר בפעולת סייבר שמאחוריה עומדת ישראל, משמעותה לא רק בעצם הפעולה, אלא גם במסר עצמו - שישראל תמשיך בדרכים שונות לפגוע בתוכנית הגרעין של איראן, גם במקביל להתקדמות במשא ומתן עם וושינגטון.

למרות המחלוקות בין ישראל לארה"ב בנושא הטיפול במישור המדיני בסוגיית הגרעין, מערכת היחסים בין המדינות אינטימית מאוד ורמת שיתוף המודיעין הגבוהה, וקשה לראות מצב שבו אם אכן ישראל היא זו שעומדת מאחורי התקלה המסתורית בנתנז - מזכיר ההגנה לא עודכן לגבי הפעולה, מה שעלול היה להביך אותו ולפגוע בביקור החשוב.

כך או כך, קצב האירועים הקשורים לעימות הישיר שבין ישראל לאיראן גבר מאוד בחודשים האחרונים. מדובר במערכה נגד ההתבססות האיראנית בסוריה, במערכה הימית שהפכה לגלויה ובפעולות סייבר המיוחסות לישראל, שמתרחשות על אדמת איראן.

בישראל גם נערכים לאפשרות שאיראן תנסה לשגר טילים ארוכי טווח לעבר ישראל. זו אינה ההערכה המובילה בשלב הזה, אבל במערכת הביטחון לוקחים בחשבון גם אפשרות כזו.

באשר לאמריקאים, בישראל מקווים כי הביקור של מזכיר ההגנה בארץ יצמצם את הפערים. הציפייה הישראלית מהאמריקאים היא שלצד הושטת היד לאיראן והנכונות להקלה בסנקציות, יהיה גם מקל, שישאיר כל הזמן על השולחן את איום האופציה הצבאית. ללא איום אמין כזה, סבורים במערכת הביטחון, האיראנים ימשיכו לשטות במערב ולהתקדם בתוכנית הגרעין, מבלי שיהיה להם אינטרס לחתום על הסכם גרעין חדש בתנאים פחות נוחים להם.

בישראל מעדיפים לפעול בתיאום עם האמריקאים - מבחינה אסטרטגית, מודיעינית ומבצעית. עם זאת, במקביל ישראל ממשיכה גם להעביר את המסר כי תמשיך לפעול בפעולות שונות כדי לעכב ולשבש את תוכנית הגרעין של איראן.