עזבו ימין ושמאל, שמרנים מול ליברלים, דת ומדינה, שחיתות ושלטון החוק. נזקו הגדול ביותר של נתניהו הוא הנחלתה המושלמת של תרבות השקר. הטמעת השקר כעניין לגיטימי, סוג של אמת אלטרנטיבית. ואין כמו הראיון הסוער שנתן אתמול לרינה מצליח כדי להוכיח שוב, בפעם המי־יודע־כמה, עד כמה נושא בנימין נתניהו את השקר בגאון.

הדוגמה הנפלאה ביותר ניתנה מפיו זמן קצר לאחר שהראיון החל. האזנתי לזה שלוש פעמים עד שהאמנתי שהוא באמת אמר את הדברים. זה הלך ככה: מצליח דיברה איתו על נפתלי בנט. על היחסים המעורערים ביניהם. על החיזור האובססיבי שלו אחרי בנט בימים האחרונים, אחרי שב־2009 הוא הקים ממשלה עם ברק (והשאיר את האיחוד הלאומי בחוץ), ב־2013 רק לפיד הצליח להחדיר את בנט לממשלת נתניהו, ב־2015 הוא הלך לבנט רק ברגע האחרון, ב־2019 מינה את בנט לשר ביטחון כ”בדיחה” ותעלול פוליטי וב־2020 פשוט השאיר אותו בחוץ לטובת גנץ.

בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: חיים הורנשטיין)
בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: חיים הורנשטיין)


נתניהו: “בכל פעם שיכולתי להקים ממשלת ימין הקמתי (שקר - ב"כ)... אבל בנט הכריח אותי בברית האחים עם לפיד לא להקים ממשלת ימין ולהכניס את לפיד כשר האוצר הכושל ביותר”.

מצליח מתקנת: “אדוני, ברית האחים הייתה כשאתה רצית את לפיד ולא רצית את בנט”.

נתניהו: “לא, לא, הפוך”.

מצליח: “לא הפוך, זה היה ככה”.

נתניהו: “את מספרת לי?”.

לא יאומן כי ישוקר. אני שואל את עצמי מה עובר לו בראש. הוא שכח? הוא מקווה שאנחנו שכחנו? הוא בונה על זה שרק הכתבים שעסקו בזה זוכרים שהוא כלל לא התקשר לבנט אחרי הבחירות? התקשר לכולם חוץ מאשר לבנט? הוא באמת חושב שאנחנו לא יודעים למה הוא לא התקשר לבנט, מי שהיה אמור להיות הטלפון הראשון אחרי הבחירות, השותף הכי טבעי, הכי מתבקש?

בנימין נתניהו, נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו, נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


מה שקרה זה שאחרי שנתניהו החרים את בנט והתכוון להקים ממשלה בלעדיו, לא התקשר אליו ולא התייחס אליו (במצוותה של אתם־יודעים־מי), הקימו לפיד ובנט את “ברית האחים”. נתניהו נאלץ לפגוש את בנט עם “בייביסיטר” בשם עו”ד דוד שמרון. הוא חרק שיניים והכניס את בנט לממשלה רק כי זה נכפה עליו על ידי לפיד. והיום הוא טוען שבנט כפה עליו את לפיד. אין, פשוט אין לתאר.

מה עוד היה לנו אתמול עם נתניהו? מצבור חביב נוסף של שקרים. אחד הבוטים והמרגיזים שבהם הוא התעקשותו של נתניהו שהעביר תקציב. גם כאן הוא משוכנע שאף אחד לא יודע את האמת. הוא סבור שאנחנו לא יודעים שהוא, שהתנה את הקמת ממשלת הרוטציה בהעברה מיידית של תקציב דו־שנתי, לא העביר תקציב רק כדי להפר את ההסכם עם גנץ, להישאר בבלפור, לחטוף את המדינה כולה ולבעוט באינטרסים הכלכליים החיוניים ביותר שלה.

מצליח שאלה אותו למה הולכים לבחירות רביעיות. “כי גנץ הצביע בעד בחירות ואני הצבעתי נגד”, אמר נתניהו. “אתה לא העברת את התקציב”, הזכירה לו מצליח. “הממשלה הזו לא הייתה יכולה להתקיים מסיבה מאוד פשוטה, כי היא הייתה ממשלת רוטציה”.

“אתה הקמת אותה, אדוני”, הזכירה לו מצליח. כמה רציתי שתראה לו איך הוא מפציר בגנץ להפר את הבטחתו לבוחר ולהיכנס מתחת לאלונקה למען המדינה, בגלל הקורונה. איך הוא מבטיח שיפנה את המקום בבלפור “בלי טריקים ובלי שטיקים”. אבל לא היה זמן לזה. הראיון נמשך ככה:
“הקמתי אותה כי לא היו לי 61!”, התנער נתניהו מהרוטציה שהמציא בעצמו.

“השתמשת בתקציב כבן ערובה”, ניסתה שוב מצליח להזכיר לו. “אם יש משהו שכולנו למדנו”, דבק נתניהו בשקריו, “זה שממשלת רוטציה היא אסון”. מצליח עוד ניסתה. “התקציב הוא לא בשביל בני גנץ, הוא בשביל המדינה”, אמרה. כאן החליט נתניהו להגיב באגרסיביות. “העברנו תקציב המשכי!”, אמר, כמעט צעק, “את שומעת את זה?”.

מצליח שמעה, אבל לא התבלבלה. “תקציב המשכי זה לא תקציב מדינה”, אמרה. “אין חוק הסדרים, אין העברת כספים, אין רפורמות, הרי היה סעיף בהסכם עם גנץ שחייב תקציב מדינה דו־שנתי!”.

בהמשך למה שמצליח אמרה בשידור, צריך להדגיש: אין מי שיודע טוב יותר מנתניהו שתקציב מחייב תהליך באגף התקציבים ובמשרד האוצר מול משרדי הממשלה, הכנת חוק הסדרים, אישור הממשלה, אישור קריאה ראשונה בכנסת, דיון ארוך בוועדת הכספים, אישור בקריאה שנייה ושלישית. מדובר בחוק. רק אחרי שהוא עובר משרדי הממשלה מתוקצבים. נכון להיום המשרדים מתוקצבים באפס ומתפקדים בזכות “קופסאות” שאושרו בנפרד. אי אפשר להעביר כספים, אי אפשר לעשות רפורמות, הכל תקוע, זה כמו לשפוך חול למנוע של מטוס שאמור להמריא.

את כל זה עשה נתניהו בדם קר, במחשבה צלולה, בתכנון מוקדם. הוא חיבל בכלכלת ישראל כדי להפר את ההסכם שעליו חתם עם בני גנץ. זו הדגמה מושלמת של הסיבה ששלטון ממושך משחית ושאת בנימין נתניהו חובה להחליף ביום שלישי.

היו עוד תופינים רבים בראיון אתמול. התירוץ הרשמי לאי־התייצבותו של נתניהו לעימות מול יאיר לפיד היא דרישתו האולטימטיבית מיו”ר יש עתיד להכריז שהוא מתמודד על ראשות הממשלה. למה? מה הקשר? האם נתניהו הוא האסטרטג של לפיד? מה זה עניינו מה לפיד מכריז ומה לא? נתניהו טוען שלפיד הוא האלטרנטיבה, נכון? אז יתכבד ויגיע לעימות. לפיד לא חייב לו שום דבר ולא צריך לרקוד לפי חלילו. בקיצור, ביבי ברח.

בתואר המשפט המופרך ביותר של הראיון זכה הצימוק הבא: “המדינה שלנו היא לא כלי משחק לפוליטיקאים עם אמביציות שאפשר לעשות כאן שקשוקות של רוטציות”. כן, ביבי אמר את זה. הפוליטיקאי נטול האמביציה, האיש שדרש מאולמרט להתפטר כשהחלו החקירות, האיש שהגה את הרוטציה, המציא את הרוטציה, התחנן לגנץ שיבוא לרוטציה כדי להציל את המדינה, ועכשיו הוא טוען שהעם מאס ברוטציה (שאותה הוא מעולם לא התכוון לקיים).

הוא שיקר גם לגבי תיקיו הפליליים, שקורסים מול עינינו (להד”ם), הוא שיקר לגבי ה־40 מיליארד שקל מהאמירויות (אף שהם כבר טיפלו בו השבוע, אבל הוא מתעלם), הוא שיקר כשקבע שהעבירה שבה הואשם לא קיימת בספר החוקים של אף מדינה.

מר נתניהו, אדוני: לידיעתך. עבירת השוחד קיימת בכל ספר חוקים. גם כאן אצלנו. עבירת השוחד היא “עבירת סל”, השוחד מוגדר לא רק בכסף אלא בכל מיני סוגים של טובות הנאה, רשימה פתוחה לגמרי שמתעדכנת כל הזמן. כל מה שנתפס כשווה כסף או בעל ערך יכול להיות שוחד.
אגב, יכול גם להיות שלא התקבל כלום אבל הייתה כוונה לתת או לקבל, ועבירת השוחד מתקיימת. היועמ”ש קיים אין־ספור דיונים והתייעצויות בעניין ה”סיקור האוהד” וההשתלטות על האתר וואלה, אחר כך לקח את זה ל”איפכא מסתברא” ואחר כך הקים פורום התייעצויות חיצוני כדי לבדוק את זה. ההחלטה הייתה, פה אחד. כלומר, אתה שוב משקר.

נתניהו הכחיש שיפטר את אביחי מנדלבליט, אבל אמר ש"נעשה רפורמות במערכת המשפט, היא איבדה את האיזון שלה”. גם כאן, אם זה לא היה כל כך עצוב זה היה מצחיק. 15 שנה הוא ראש הממשלה. הוא הגן על המערכת בגופו ובלם את כל הרפורמות. עכשיו, כשהוא נאשם בפלילים, הוא נזכר.

אגב, דווקא עכשיו האיזון במערכת המשפט גדול מאי־פעם. איילת שקד מינתה חבורה של שופטים שמרנים לעליון (שופטים משובחים, אגב), שני היועמ”שים האחרונים מונו על ידי נתניהו, מנדלבליט עצמו הגיע לתפקיד עם מזג סנגוריאלי, ושום דבר דרמטי לא קרה. אה, כן, שכחתי. הוגשו כתבי אישום נגד ראש הממשלה.