אפילו מולקולה אחת של עיתונות לא הייתה בכתבת ההסתה המכוערת ששודרה בליל שבת בערוץ 12 נגד חרדים ואשר זכתה בטעות לכינוי "תחקיר". "מאכערים, קומבינות ופרוטקציות כדי להיכנס לישראל", בישרה כותרת הכתבה הזו, והמשיכה וסיפרה על כך שמי שזוכים לנחות כאן, בימים קשים אלה, הם "מטוסים מלאים בכאלה שמכירים את מי שצריך להכיר, רובם חרדים". על סמך מה אני קובע שחוץ מתעמולה אנטי־חרדית לא היה בכתבה הזו שום דבר עיתונאי? על סמך ההבנה הבסיסית שעיתונות היא קודם כל עובדות ונתונים, ובכתבה של חדשות 12 לא הייתה ולו עובדה אחת, ולא היה ולו נתון אחד. 

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד על ועדת החריגים על הכניסה לנתב"ג

הטענה המרכזית הייתה ברורה. השמיים סגורים לכולנו, חוץ מאשר לחרדים, שיש להם קומבינות בוועדת החריגים. "איכשהו, מטוס אחרי מטוס, הרוב המוחלט הם חרדים", למדנו מיד בפתיחה. "אלפי ישראלים תקועים בחו"ל בלי יכולת לחזור הביתה", נאמר בהמשך, "מסורבים שוב ושוב על ידי הוועדה, ורק בשביל מגזר אחד שערי שמיים תמיד פתוחים". איפה הראיות לטענה הקשה הזו? האם יש מספרים, שמהם נבין מה יחס החרדים־חילונים בין מקבלי האישורים? לא. שום נתון לא הציגו בערוץ 12.

מה כן הציגו? קודם הראו לנו שני חרדים, שסיפרו שהם עצמם פנו לוועדת החריגים וביקשו לחזור ארצה. ביקשו, וכמו אלפים אחרים - יהודים וערבים, דתיים וחילונים, גבוהים ונמוכים - גם קיבלו את האישור הנכסף. הם לא נעזרו באף אחד. הם גם לא הפעילו שום קומבינה. אז למה הם הובאו בכתבה? פשוט מאוד. כי הם חרדים, וכל חרדי שהצליח לקבל אישור מוועדת החריגים מוסיף ארומה טובה לתבשיל. אם הוא חרדי והוא קיבל אישור, בטח משהו שם היה מסריח. 

בשלב הזה עובר הכתב, אילן לוקאץ', לראיין את כתב "הארץ" אורי משגב. משגב מספר שבזמן האחרון הוא מסתובב הרבה בנתב"ג, ושהוא סופר בכל יום מי נכנס ומי יוצא. "דומיננטיות חרדית אדירה", זו מסקנתו. "בין שני שלישים ל־80% הם חרדים". יש מספרים? יש נתונים? יש עובדות? לא ולא. אורי משגב מ"הארץ" חש "דומיננטיות חרדית", ויותר מזה אנחנו לא צריכים. 

עכשיו תראו, אני לא באמת יודע מה יכולה ללמד הספירה הזו לו הייתה נערכת, שכן כל מי שחי את עולם התעופה יודע שלפחות בקו מניו יורק יש דומיננטיות חרדית גדולה גם בימים של שגרה, ללא קורונה. ובכל זאת, אם כבר החלטתם לערוך תחקיר, לא כדאי להביא איזשהו נתון שהוא מעבר להתרשמות של אורי משגב? לדוגמה, קחו תחקירן, תעמידו אותו יומיים בנתב"ג עם מחברת ועיפרון, ותבקשו ממנו לספור חרדים. כאמור, אני לא בטוח שזה ילמד משהו, אבל לפחות נקבל תחקיר שיושב על נתון ששווה יותר מההתרשמות של כתב "הארץ". 

למשגב אגב, ממגדל הפיקוח שלו על החרדים בנתב"ג, יש גם מסקנות. "הם מקושרים דרך סוכנים, דרך גורמים בממשל ובכנסת", הוא מעיד על החרדים. על סמך מה הוא אומר את זה? יש לו הוכחה? יש לו ראיה? יש בדיקה שהוא ערך? לא. אבל אם משגב אומר אז משגב בטח יודע. בשלב הזה עובר התחקיר לצטט "עובד חברת תעופה", שטוען כי "99% מהנוסעים שעולים על הטיסה – חרדים". נהדר, בשעה טובה כבר עברנו מ"דומיננטיות חרדית" ל"99%". על מה מבוסס הנתון הזה, אתם שואלים? על מה שהיו מבוססים הנתונים הקודמים. אין עובדות, אין נתונים, יש "עובד חברת תעופה" אלמוני שאמר. 

נתב''ג סגור (צילום: אבשלום ששוני)
נתב''ג סגור (צילום: אבשלום ששוני)

רגע, אותו "עובד חברת תעופה" ידע לספר עוד משהו. "יודעים פה בשדה על כל מיני רופאים שנותנים מסמכים מזויפים". הופה. זה כבר ממש חמור. האם בערוץ 12 חיפשו מישהו מהרופאים האלה? בכל זאת, "תחקיר", אתם יודעים. ובכן, מסתבר שלא. למה לחפש? מספיק ש"עובד חברת תעופה" יודע לספר באנונימיות ש"יודעים פה בשדה" שיש רופאים כאלה. אין הוכחות להימצאותם של רופאים כאלה. אין שמות של רופאים כאלה. אין גם שמות של מי שלכאורה פנו אליהם. 

ואז מגיע הסיפור על 20 החרדים שהגיעו לארץ בשבוע שעבר עם אישורים מזויפים של ועדת החריגים. הסיפור הזה, היחיד שיש לו הוכחה של ממש במציאות, אמור היה לכאורה לחזק את שאר הסיפורים על החרדים. אלא שהוא דווקא מחליש אותם. שהרי אם לחרדים האלה הייתה דרך להשיג אישור מוועדת החריגים, זו שלפי התחקיר מסדרת קומבינות לחרדים, למה להם לזייף אישורים? אתם בטח שואלים אם כך, אז למה הובא הסיפור שלהם? התשובה ברורה. כי הם חרדים, והסיפור הזה יכול לסייע להעיף עוד קצת בוץ על שחורי המגבעת, גם אם הוא לא ממש בכיוון של התחקיר. 

רגע, לא סיימנו. עכשיו הגיעה עוד עדות של בחורה צעירה, אנונימית גם היא, שסיפרה שהיא שמעה בטיסתה לארץ חרדים שמספרים שהם זייפו אישורים. מי היא העדה? באיזו טיסה הגיעה? מי הם החרדים הזייפנים? אין שום פרטים. אין שום נתונים. אין שום מידע. מישהי אמרה משהו. אחר כך היה עוד מישהו שסיפר שהוא יודע שכדי לקבל אישור הגעה ארצה, מישהו הגיע ללשכת של אריה דרעי. הוא עצמו לא הגיע לדרעי. הוא רק שמע על מישהו שהגיע. "תחקיר", כבר אמרנו?

למחרת הלכו בחדשות 12 עוד חמישה צעדים קדימה. בכתבת המשך על התחקיר מיום קודם, פולו־אפ בלעז, הזכיר הכתב מה היה בה, בכתבה מאתמול: "על פי עדויות וצילומים שנאספו בשבוע האחרון, כ־90% מהנוחתים הם חרדים". ובכן, זהו נתון מצוץ מהאצבע, שאפילו אילן לוקאץ' לא טען אותו בתחקיר המקורי שלו. המצאה מוחלטת, שהיוותה המשך לקמפיין האנטי־חרדי שעליו הכריז הערוץ. 

ומי שלא הבין לאן חתר הערוץ עד לסיום כתבת התחקיר, לא היה יכול שלא להבין כשהגיעה שורת המחץ הזו: "קשה להתעלם מהרושם שחודש לפני הבחירות מטוסי החילוץ מביאים לנתב"ג רכבת אווירית של מנדטים לימין". כמה מצביעי ימין כאלה הגיעו בזמן האחרון? 20? 200? 2,000? 20,000? מישהו יודע בכלל להוכיח שהגיעו ארצה יותר מצביעי ימין ממצביעי שמאל? בערוץ 12 אפילו לא ניסו להשיב לשאלה הזו. למה? כי השאלה הזו מחייבת עיסוק בנתונים, וכאלה כאמור לא היו לכתבי הערוץ. 

אומר זאת כך - עם הרושם של כתב ערוץ 12 אני לא יכול ולא רוצה להתווכח. אני רק יודע להגיד שבתשע הדקות ו־36 השניות של הכתבה הזו לא היה בדל ראיה לכלום. לא הוכח שחרדים מקבלים יותר אישורים מחילונים. לא הוכח שאנשי ימין מקבלים יותר אישורים מאנשי שמאל. בתום צפייה בכתבה הזו קשה להשתחרר מהרושם שבערוץ 12 ניסחו את שורת הסיכום שלה עוד לפני שיצאו לשטח למשימת איסוף הראיות, משימה שכפי שכבר ראינו לא העלתה דבר.