חיסול אבי תוכנית הגרעין האיראנית, מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה, שמיוחס על ידי שלטון האייתוללות לישראל, הוא פרובוקציה מסוכנת, אם אכן בוצע על ידי טראמפ ונתניהו. הסיבות האפשריות לפרובוקציה לכאורה: טראמפ מתרסק, ביבי עומד לפני משפט שירסק אותו, ושני אלה מנהלים מדיניות של אחרינו המבול.

ארונו של המדען האיראני שחוסל פרחיזאדה מובא לטהרן (צילום: רויטרס)

הטכניקה העכשווית של נתניהו היא רעילה ונבזית: לקשקש באוויר עם איומי מלחמה כדי להסיח את הדעת מהכישלון המביש והמזיק בטיפול בקורונה ובהשלכות על הכלכלה. יענו, אתם תפחדו מאיראן והפצצה, ואני אציל אתכם.

בפרשנויות נטען שהחיסול כנראה נועד לעכב את המרוץ לפצצה, וזה קשקוש. להערכתי, החיסול נועד לגרות את האיראנים לתגובה שתוביל להפצצה משותפת ישראלית־אמריקאית. למזלנו, האיראנים במקרה הזה הם המבוגר האחראי. ולא שצריך לרחם על משטר האייתוללות שהוא משטר נורא כשלעצמו. ההנחה הרווחת היא שהם לא ייגררו לתגובה מיידית עד שביידן יחזיר את הסכם הגרעין שנחתם ב־2015 על ידי אובמה ורוחאני בהסכמת המנהיג העליון חמינאי. ברגע שזה יקרה, תקרוס באחת הקונספציה של האיום האיראני.

נטען שפחריזאדה היה פצצה גרעינית מתקתקת. לפי “גורם ביטחוני במערב” שצוטט בכלי התקשורת, “חיסולו של פחריזאדה הוא השיא בתוכנית האסטרטגית של ישראל לחבל בתוכנית הגרעין האיראנית, וזו גריעת ידע ללא תחליף”. באמת? התשתית הגרעינית באיראן כוללת מאות מדענים ויכולת מדעית ופרקטית לרוץ לפצצה עם ובלי חיסול של אחד או תריסר “בכירים” שחוסלו בשנים האחרונות. ב־2011 חוסל אבי תוכנית הטילים ארוכי הטווח האיראנית, טהרני מוקאדם. ב־2016 הושקה התוכנית, הטילים שוגרו כמתוכנן, והסתבר שהם מגיעים לכל נקודה במדינת ישראל, מה שהכניס את מערכת הביטחון כולה לסחרור עד היום.

הסיפור האמיתי הוא שתעלולי האקדוחנים השכירים המיוחסים למוסד אינם עומדים מול אינטרסים אסטרטגיים. לא אלה של איראן ולא של כל העולם שמעורב במזרח התיכון. כשהאיחוד האירופי, רוסיה ואבו דאבי מגנים את החיסול, זה לא בגלל התקף מוסרי והומני, אלא בגלל אינטרס מדיני משלהם. עוד כחודש ביידן יצטרף אליהם, והאינטרס הגלובלי יגבר על הטקטיקה הישראלית. התוצאה תהיה פיצוץ של בועת האיום האיראני המנופח, ועד אז צריך למנוע מנתניהו ומטראמפ להבעיר את האזור.

מסתבר שגם סעודיה, פילגשנו האהובה, לא רוצה בלגן. ואפילו הבחריינים, שמרבית האוכלוסייה הזרה שם הם איראנים, חושבים שזה רעיון גרוע. בקיצור, כרגיל, לפי המיוחס לנו, גם הפעם ירינו ברגל של עצמנו. ואם אתם חושבים שהפגנות הן עניין חשוב ומועיל, צאו להפגנות נגד הכוונה לגרור אותנו למלחמה. ואם אתם חושבים שעסקת הצוללות היא שחיתות ביטחונית, מה עם השחיתות הביטחונית של היום שעשויה לדרדר אותנו לסבב דמים והרס בממדים תנ”כיים?