השינוי שניתן למצוא בתגובת ישראל במהלך הלילה לירי הרקטות מדמשק, הוא עצם החלוקה של תכלית יעדי המטרות לשתי קבוצות שונות - הקבוצה הראשונה היא מטרות צבאיות סוריות והשנייה היא מטרות איראניות של כוח קודס ושל המליציות שפועלות שם. כמו במקרים הקודמים, מדיניות התגובה הישראלית בצפון שונה מזו המתרחשת בדרום וחמורה פי כמה וכמה, כאשר ישנה תגובה לכל ירי שמבוצע לישראל, גם זה יורט על ידי כיפת ברזל.

עם זאת, לא מדובר במדיניות חדשה. המסר פה פשוט יותר - ישראל לא מוכנה לאפשר שקו הגבול ברמת הגולן יהפוך לקו עימות, שבו ירי רקטות לעבר ישראל הופך לעניין של שגרה. כאמור הישראלים מוכנים להסתכן הרבה יותר בהסלמה בנושא הזה. בשנים האחרונות לקו הזה היו גם הישגים ותוצאות בשטח, אבל מי שמדבר עכשיו על שינוי מדיניות התגובה הישראלית באירוע הזה, עושה זאת בעיקר מפוזיציה פוליטית בלבד.
מוקדם לצאת בהצהרות, בעיקר מכיוון שקצב האירועים החריגים בצפון עשוי להיות מהיר ואלים יותר ממה שהכרנו בעבר, זאת בגלל סיבות נוספות הקשורות למתחים הפנימיים באיראן וכן ללחץ הסנקציות האמריקאיות. התדרוך שבוצע הבוקר על ידי דובר צה"ל תת אלוף הדי זילברמן היה צנוע וענייני, לא התקיפה הרחבה ביותר מאז... העוצמתית ביותר מעולם... ולא איומי סרק, אלא הסתכלות מפוכחת על האירוע הזה וקו ענייני, כאירוע אחד מתוך שרשרת של אירועים שעוד צפויים לנו.

התדרוכים והמסרים שהגיעו לאחר מכן מצד גורמים בטחוניים שאינם צבאיים כבר היו שונים בתכלית. בחלקם, התדרוכים הללו היו אפילו מנוגדים בהסבר שלהם לתכלית הפעולה שהסביר הצבא, שהיתה מכוונת מצד אחד לפגיעה ביעדים איראנים, כמו שהיה בדיוק בתקיפות הקודמות, אבל גם באיתות חריף יותר לסורים באמצעות תקיפות יעדי תשתית של הצבא הסורי. תקיפה שמטרתה בעיקר במסר חריף לסורים, שהם כמארחים של האיראנים בסוריה אחראים למה שקורה במדינה.

מטרות התקיפה בסוריה. צילום: דובר צה"ל
זהו צעד משמעותי ושונה באירוע הזה, שכן ברוב המקרים הקודמים, צה"ל תקף סוללות הגנה אווירות סוריות לאחר שאלה ירו לעבר מטוסי חיל האוויר. הפעם, הצעד התמקד, ולא במקרה, ביעדי תשתית וניתן להניח שמנגנוני התיאום מול הרוסים עבדו בלילה שעות נוספות, על מנת למנוע פגיעה באינטרסים רוסיים במהלך התקיפות הללו. לסורים זהו מסר משמעותי - הרוסים לא יספקו לכם הגנה מלאה אם תמשיכו לאפשר לאיראנים לפעול נגד ישראל מהשטח הסורי. ככל שניתן להניח בשלב הזה, הרוסים נשארו מחוץ למשחק ומערכות ההגנה המתקדמות שלהם לא פעלו נגד מטוסי חיל האוויר.

הגורם הבטחוני שתידרך לאחר מכן הפתיע כבר במסר אחר לחלוטין, לפיו התקיפות כנגד הסורים היו שוליות והתמקדו בפגיעה בסוללות טילי קרקע-אוויר, שירו לעבר המטוסים בעוד שהמטרות האחרות היו זניחות. הנתון שהוצג על ידי הבכיר סותר את תכלית הפעולה והרעיון המבצעיים שהוסבר על ידי הצבא - פעולה במקביל נגד הסורים מצד אחד והאיראנים מהצד השני. הרוסים, לפחות בשלב הזה שומרים על איפוק וזה הישג חשוב לישראל, אבל שגם הוא ידרוש תיחזוק וזהירות רבה בהמשך, כי הרוסים לצד ההבנה לאינטרסים הישראלים עשויים להיות גם בלתי צפויים.

כך או כך, עד כה ימי הקרב בצפון הסתיימו בדרך כלל מהר מאוד לאחר הפעולה הישראלית, ללא תגובה נוספת מהצד השני. עם כל הכבוד שצריך לתת לאויב וליכולותיו, לא ניתן להשוות את היכולת של צה"ל לעומת כוחות המליציות האיראניות שפועלים כיום בסוריה. ניתן להניח שקאסם סולימאני, מפקד כוח קודס מבין זאת היטב, ואם תהיה תגובה נוספת, ירי רקטות או פעולת טרור נגד ישראל מהגבול, צה"ל יודע לייצר משוואת תגובה חריפות הרבה יותר. בנתיים, למרות התגובה המשמעותית של צה"ל, הדבר עדיין מנוהל באיזונים עדינים, תחת דרקטיבה מדינית שלא להגיע להסלמה כוללת. בימים הקרובים ההערכות ההגנתית והכוננות בצפון, בעיקר בהיבטים של הגנה אווירית מודיעין וחיל אוויר, תהיה ברמת כוננות גבוהה מאוד, תחת השאלה האם תגיע תגובה נוספת בהנחיה ישירה של איראן לחמם את הגזרה.