טרור הסכינאות המתרחש בתקופה האחרונה יוצר אצל כולנו, בצדק, תחושה של איום וחוסר ודאות. העובדה שבכל מקום וזמן עלולים לפתע לשלוף סכין ולנסות לפגוע בנו או בילדינו היא מפחידה מאוד. כאשר מתרחשים אירועים כאלה, ציבור האזרחים מגלה מעורבות אקטיבית, מונע את המשך האירועים, עוצר את המפגעים ומטפל בפצועים. תופעה זאת - של נטילת אחריות על ידי הציבור - היא תופעה מבורכת, ואין ספק שבזכותה ניצלו חיים. עם זאת, חשוב מאוד שהתגובה לא תגלוש לאלימות ולפגיעה מעבר לנדרש. התערבות על מנת למנוע או להפסיק פיגוע היא רצויה ואף מבורכת. התערבות המיועדת לפגוע במי שביצע את הפיגוע, לאחר שכבר אינו מהווה סכנה, ראויה לגינוי, ובעצמה מסוכנת ומסכנת את האדנים שעליהם בנויה המדינה. חשוב מאוד למנוע מקרים כאלה ולפעול כנגדם.

מבחינה משפטית, הפעלת כוח להגנה עצמית כנגד איום על האדם עצמו או על אדם אחר היא מותרת. הפעלת כוח מעבר לנדרש מהווה תקיפה אסורה. מעבר לפן המשפטי הצר, אשר חשוב כבבואה לחשיבות שלטון החוק, ההוראה המשפטית מבטאת רעיון עמוק יותר, ולפיו הפעלת כוח, אף נגד מי שביצע מעשה נפשע, אסורה. הוראה זאת מבטאת עיקרון מוסרי שבא לידי ביטוי בערך “טוהר הנשק” הכלול בערכי צה”ל. בימים שבהם העורף הוא החזית, שומה על האזרחים המשמשים בפועל ”לוחמים” בשטח ליישם גם את ערכי המוסר הכרוכים בלחימה. כפי שמציין הרב דוד סתיו, ראש רבני "צהר", הימנעות מפגיעה במחבל, שכבר אינו מהווה סכנה, חשובה כדי לשמר את עליונותנו המוסרית, בהתאם לערכי היהדות והדמוקרטיה. ערכים אלה הם שמייחדים את המדינה, ובלעדיהם אין לה זכות קיום.

מעבר לכך, הדבר נועד להבטיח את הסדר הציבורי ואת ההתנהלות התקינה של המדינה. כאשר אזרחים לוקחים את החוק לידיים, הם פוגעים באחת מן האושיות של השלטון התקין. אובדן שליטה עלול לגלוש בזמן קצר לאלימות רחבה יותר, שקשה לבלום. זה מתחיל בתקיפה של מפגע שדקר בסכין, וממשיך לתקיפה של ערבי תמים. אלימות נוטה להידרדר ולהתעצם. אובדן השליטה וגילויי אלימות מיותרים יובילו גם להמשך ההידרדרות הכללית במצב הביטחוני ולסיכול המאמצים להרגעתו. כך תגובה כוחנית מוגזמת משרתת את אלה שרוצים להמשיך במערכת הטרור הנוכחית.

לאישי הציבור יש תפקיד חשוב בהרגעת הציבור. ניתן וחשוב לשבח את האומץ ואת האכפתיות שציבור האזרחים מפגין מול מבצעי פיגועים, אך יש לגנות ולהוקיע כל ניסיון לפגוע במבצע הפיגוע לאחר שאינו מהווה סכנה, ולשבח את האזרחים שבולמים בגופם ניסיונות שכאלה. אמירות ברורות של ההנהגה הפוליטית, רצוי מכל הקשת הפוליטית השקולה, חשובות ונחוצות בימים אלה.

הכותבת היא אל"מ במיל', חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי וחברה בוועד המנהל של פורום דבורה: נשים במדיניות חוץ ובביטחון לאומי.