נו, מה אתה אומר? עוד פיגוע, עוד הרוגים ופצועים, מחבל מתאבד בדואי־ישראלי ארור ויעיל, ועוד חבורת מטומטמים ישראלים שעושה לינץ' בכל מי שנראה להם אויב.



שגרה. ומנכ"ל המדינה שותק, כדרכו, אחרי שהאשים את כל העולם במצב המידרדר. מעצמו הוא תמיד מוריד אחריות.



- על מי אתה מדבר?



- על נתניהו, נסיך הכתר הנושם. היחיד שהיה יכול למנוע את ההידרדרות. זה שלעולם לא יחמיץ הזדמנות להחמיץ הזדמנויות, כמו הפלסטינים - ולמרות הצהרותיו הרב־משמעיות, לא יזוז במטר לכיוון משא ומתן, פיוס, הידברות ופשרה, כדי לסדוק את נצח המלחמות והייאוש. הרי הכל היה מוכן להתפייסות, בשל החשש האזורי המשותף מדאע"ש ומאיראן; סעודיה, מצרים, נסיכויות המפרץ ואובמה חיכו לו שיגיד "מוכן אני". אבל נתניהו היה עסוק בהשחתת דיבורים אובססיביים ומיליארדים על איראן ובבניית חמאסלנד תמורת עוד פסק זמן והשפלת אבו מאזן. זה נתניהו שלך, מייסד המדינה הדו־לאומית ומחלק ירושלים.



- נכון, והוא איבד 75% מתמיכת הציבור, נכון לאתמול, אבל בסוף בטח שוב אצביע בשבילו. למה? כי אין לו תחליף, את מי היית לוקח במקומו? את הרצוג ולפיד, שמתחרים מי יותר סולידרי איתו וממשיכים, כצמד הישישים מ"החבובות", לטעון שירושלים תישאר מאוחדת לנצח? מישהו מחברי ממשלתו הפחדנים? בנט־אריאל־שקד? ליברמן? השתגעתם? אז אין לו תחליף, אף שאמינותו רפסה פלאים וכולם חוגגים על ההשוואות בין מה שאמר בעבר וממה שקורה בפועל.



- נכון. לא בנמצא אדם כמוהו, שפעל להשתקת הכבשים בממשלה, שעצם עיניים מול עליית הח"כים להר הבית ואי־ענישת נערי הגבעות ותג המחיר על פעולותיהם הזדוניות, וזאת כשיחסיו עם אובמה גרועים מיחסיו עם ליברמן, ואין לו חידושים יעילים להתמודד עם המצב המדמם. מי יוכל להחליפו במאבק על זכויותיו של ההון בשלטון? מי יפעל כמוהו להפיכת ישראל לרפובליקת שלדוניה ההלכתית?



- פשוט אין לו מחליף.



- נכון. מי יצליח להחליפו באסטרטגיה שלו נגד הסכיניאדה (תודה לאמיר אורן מ"הארץ"), לדהור בטנק קדימה וללחוץ באותו זמן על הגז ועל הרוורס? בזעם שלו על ההסתה הנוראה נגדנו? ומה עם ההסתה שלו ושל עמיתיו בממשלה נגדם?



- וואלה, כי מי שיער שיפרוץ טרור של סכינאים מתאבדים?


- הוא תמיד התעלם ביוהרה מהמטען של הפלסטינים הצעירים והמיואשים, המוסתים באמונתם ונכונים למות על סכיניהם. היו לו שני עשורים לדעת ולתכנן, וכגאון הלוחמה בטרור, היה חייב לקדם את המשבר עם כל התשובות.



- נתניהו מאסטר בליפול על הרגליים הימניות, ובסוף להוכיח רטורית שהוא המנצח, בכאילו: הוא לא ויתר, לחם כמג"בניק על ירושלים המאוחדת והראה לילדי הסכינים, לפלסטינים ולעולם.



- רגע, מה בעצם הראה להם האיש שמשיג כל מה שהוא רוצה? הרי הכל חלק מהתעתועון שלו: להתקדם בלצעוד במקום, להפחיד את כולם, ללבות אש ולהגיע לתבערה, ואז, לפני שיאבד את ניהול המשבר, יגשש אחרי אובמה וקרי שיוציאו אותנו מהבוץ. בסוף, כשישיג פסק זמן עד למשבר הבא, יציג עצמו כגואל ישראל ויזחל לבחירות הבאות, כשליט רפובליקני מצליח שהרוויח שוב עוד זמן.