צריך לשנות את שמה הרשמי של הרבנות הראשית לישראל. התואר ההולם את המוסד המכובד הזה הוא, רבנות ראשית למפלגת ש"ס. זאת המסקנה המתבקשת המובנת מאליה, העולה מהדיווחים על מה שמתחולל לפני הקלעים בהתמודדות לכהונת רב ראשי ספרדי, ראשון לציון, במקום הנוכחי הרב יצחק יוסף. 

ההיסטוריה היהודית לא תסלח לנתניהו | שלמה שמיר
"חשש לעתיד החיים היהודיים במערב"? שטויות, האנטישמיות כבר מובסת | שלמה שמיר

ההתמודדות היא בין הרב יוסף דרעי רבה הראשי של באר  שבע, אחיו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, לבין הרב יהודה יוסף, אחיו של הרב הראשי הספרדי, יצחק יוסף. לפי המקורות, אריה דרעי משקיע מאמצים בלתי נלאים להבטיח את בחירת אחיו לכהונת רב ראשי ספרדי. באותו זמן הרב הראשי המכהן איננו מסתיר את שאיפתו ופעילותו במטרה שממלא מקומו יהיה אחיו. הערכה היא, שהבחירות לכהונת הרב הראשי הספרדי יידחו שוב, בפעם השלישית. 

מי שלא יזכה בכהונה הרמה - מה שברור שלרבנות הראשית הספרדית שההתמודדות תניב, לא יהיה קשר למעמד ממלכתי כמייצגת את מדינת ישראל. גם אם המועמד של אריה דרעי, כלומר אחיו, לא ייבחר – אין שום ספק שאריה דרעי, הפוליטיקאי הוותיק והנכלולי, יהיה וידאג להישאר גורם משפיע, מוביל, ונוכח בתפקודו של מוסד הרבנות. פירוש הדבר שהרבנות תהיה מוכרת ומזוהה כמוסד דתי של מפלגת ש"ס. המוסד הוותיק גם לא יהיה רבנות ראשית. הוא יהיה רבנות מפלגתית. 

זה עצוב וצריך להטריד גם חילוניים, שהרבנות היא לא גורם נוכח בחייהם. זהו מוסד דתי-הלכתי-רוחני שמאז היווסדו בראשית שנות ה-20 של המאה הקודמת, היה גוף בעל השפעה, שמלבד השירותים בתחום הדתי שהעניק, נתן השראה לחיי הציבור, במיוחד אודות לרבנים הראשיים שהיו גאונים וגדולי תורה ודמויות רוחניות משכמן ומעלה.

בשנים האחרונות חלה והורגשה ירידה במעמדה של הרבנות. לדעת יודעי דבר, במידה רבה בגין ההתרחקות שהרבנים הראשיים, האשכנזי והספרדי, הפגינו כלפי הציבור הרחב והימנעותם מהתערבות משמעותית בבעיות, במשברים ומצוקות שהעסיקו את החברה בישראל. "שמעת משהו רציני, התבטאות נוקבת, הצהרה חודרת לבבות מהרבנים הראשיים כתגובתם למה שעובר על ישראל בשבועות האחרונים?" – אמר לי רב ותיק ומוערך, בשיחה לצורכי המאמר. "הם לגמרי מנותקים".

ההתמודדות לכהונת רב ראשי ספרדי, חשפה את היקף ומידת התפשטות הפוליטיקה והשתלטות אינטרסים מפלגתיים על התחומים הדתיים בישראל, המורגשת בשנים האחרונות. אם לימוד תורה, מעוגן עכשיו כחוק ממשלתי, וסעיף "למניעת נשירת תלמידים מישיבות" קיבל 19 מיליון שקלים בתקציב המדינה האחרון, וסוגיית גיוס תלמידי ישיבה הפכה נושא שהמשך קיומה של הקואליציה תלוי בו -  מה רע בכך, שהתמודדות על כהונת רב ראשי הפכה לעיסוק מרכזי, יעד ושליחות של פוליטיקאי אינטרסנטי, יו"ר מפלגה אריה דרעי?