בהיסטוריה העולמית מתועדת וצרובה רשימה לא קצרה של ראשי מדינות, מנהיגי עולם, שהמיטו אסונות על ארצותיהם ועמיהם. חלקם בגין מדיניות הרסנית שגויה, כמו מדיניות הפיוס כלפי אדולף היטלר של נוויל צ'מברלין הבריטי. חלקם בגין מדיניות דיכוי אכזרי שיישמו, כמו ניקולה צ'אוסשקו ברומניה או ולדיסלב גומולקה, שהכניע את פולין לשליטת הקרמלין.

"הרנסנס נגמר": יהדות ארה"ב לקראת שנים קשות | כך זה ישפיע על כולנו
סטרוק כמשל: כשעיתונות רעה עובדת קשה כדי להשמיד ציבורית את יריביה האידיאולוגיים | קלמן ליבסקינד

והיה ולטר אולבריכט, שהפך את מזרח גרמניה גרורה כנועה לברית המועצות. ואחרון אחרון ולגמרי לא חביב הוא ולדימיר פוטין, שהוקע על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כפושע מלחמה, הרס את מעמדה של רוסיה כמעצמה והציב אותה כמדינת עולם שלישי מנודה ומוקצית.

בימים האחרונים נראה שראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, מתאמץ קשות לדחוף את עצמו לרשימה הידועה לשמצה הנ"ל. אם לשפוט לפי תגובות של דיפלומטים בכירים באו"ם והתבטאויות בשיחות עם פרשנים ותיקים בוושינגטון ועם יהודים בכירים בקהילה, ראש הממשלה הישראלי כבר נמצא ברשימה – ואף מבצר לעצמו מקום קבוע בה.

אם מדברים על היסטוריה, להיסטוריונים, לחוקרים ולסופרים שירצו לחקור ולתעד את מלחמת חרבות ברזל מצפה עבודה מייגעת ומתסכלת. חקירת המלחמה, או "התמרון" כפי שהיא מוגדרת בלשון צה"ל, תהיה החלק הקל בהנצחתה בדפי ההיסטוריה. בפני הכותבים בעתיד יהיו כבר מונחות מסקנות ועדת החקירה על מחדלי הדרג הצבאי. הם יוכלו גם לראיין מפקדים בכירים ומומחים במערכת הביטחון. החלק המסובך והמאתגר ביותר בתיעוד מהבחינה ההיסטורית יהיה חקירת התנהלות הדרג המדיני לאורך כל חודשי המלחמה. אבל מה שמעצים את הקושי בתיאור גילויי התפקוד המפוקפק של הדרג המדיני, הוא חלקו המכריע של נתניהו בגיבוש התגובה למלחמה.

התבטאויות קנטרניות

פרק מיוחד, אולי אפילו ספר בפני עצמו, בהיסטוריה של מלחמת חרבות ברזל יוקדש קרוב לוודאי להתנהלותו של נתניהו מול וכלפי נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן. התנהלות שיצרה שינוי בועט ומאיים ביחסים בין שתי המדינות. הנזק שנתניהו גרם בתחום היחסים הוא בלתי הפיך - אבל בתנאי. הוא ייהפך להפיך ביום שנתניהו יודח או יסתלק מתפקידו כראש ממשלה.

בכל שיחה בשבועות האחרונים שנגעה להתנהגות הדרג המדיני, עלה מיד שמו של ראש הממשלה נתניהו. לא מתוך שנאה לאיש או לעג. הדוברים התבטאו בדאגה ובאכזבה כלפי איש שהם מוקירים ומעריכים את כישוריו. מההתבטאויות בשיחות עלתה הסכמה כללית על כך שהתנהלותו מול הנשיא ביידן כפי שבאה לידי ביטוי מוצהר בשבועות האחרונים, היא אסון מדיני, פוליטי ומוסרי למדינת ישראל.

"הוא (נתניהו – ש"ש) גמור. מעמדו בארה"ב כראש מדינה הרוס. הוא איבד כל שמץ של אמון וכל טיפת הערכה בפוליטיקה האמריקאית. ואני אומר זאת בצער", אמר פרשן ותיק ומוערך בוושינגטון. "הייתה לי פעם שיחה ארוכה עם נתניהו והתפעלתי מכושר הניתוח שגילה לגבי בעיות ומשברים בעולם", הוסיף סגן ראש משלחת מערבית באו"ם, שכיהן בעבר בשגרירות ארצו בישראל. "הכרתי את נתניהו ואני זוכר אותו כאיש נבון, שמבין היטב מה קורה בעולם. אני לא קולט איך האיש הזה דרדר את מעמדה של ישראל ואת המוניטין שלו לשפל כזה".

בשיחות עולה במיוחד תגובה של תדהמה מההתנהלות של נתניהו מול ביידן. "תמיד היו מצבי מתיחות ביחסים בין ראשי ממשלות בישראל לנשיאי ארה"ב", סיפר בשיחה עמו פרשן ותיק ומוערך בוושינגטון, שהוסיף: "דיווחתי וכתבתי הרבה על מצבים, אבל תמיד, תמיד, היו הערכה הדדית ויחס של כבוד, ומצד ישראל – הכרת תודה על התמיכה האמריקאית. ההתבטאויות הקנטרניות של נתניהו וביטויי הזלזול של בנשיא אוהד ותומך הם בלתי נתפסים ובלתי נסלחים".

האהבה של ביידן

בכירים יהודים אמריקאים חזרו מביקורים בישראל המומים. גם אלה מהם המזוהים בקהילה כימניים, מתקשים להבין – או ליתר דיוק, מורגש שהם מסרבים להבין - איך נתניהו הכניס לממשלתו טיפוס כמו איתמר בן גביר, ואיך הוא חיבק אותו והפך אותו לדמות מרכזית בממשלה. בן גביר נתפס בקהילה כיורשו של מאיר כהנא, הדמות המאוסה ביותר בקורות הקהילה. בכירים יהודים זועמים ואינם מעכלים איך - בחסותו של נתניהו – אחד כמו בן גביר מזוהה בעולם כמייצג את ממשלת ישראל.

"גם למאמץ לגיטימי שמטרתו להישרד כראש ממשלה חייב להיות איזשהו קו אדום שלא חוצים", אמר בשיחה מנהיג יהודי ותיק ומוערך ביותר בקהילה, "ההיסטוריה לא תסלח לנתניהו, במיוחד לא ההיסטוריה היהודית".

ההערכה המקובלת גם בקרב פרשנים בכירים בוושינגטון וגם בקרב בכירים יהודים בקהילה היא שהתמיכה של הנשיא ביידן בישראל ואהדתו אליה איתנות ומובטחות ואין חשש שיתערערו. "הדאגה שלי היא לא שתמיכתו בישראל תיחלש", אמרה דמות מוכרת בקהילה היהודית. "אני דואג משום שביידן הוא הפוליטיקאי האמריקאי והנשיא האחרון שכל כך אוהד את ישראל ואוהב את העם היהודי. אני לא רואה עוד אחד שדומה לו בתחום הזה. חבל, מרגיז ומדאיג מאוד שראש הממשלה נתניהו איננו מודע לזה".

[email protected]