להצעה הישראלית מרחיקת הלכת שהונחה באמצעות מצרים בנוגע לעסקה נוספת לשחרור החטופים יש קשר לאיום הוצאת צווי מעצר בינלאומיים בידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג נגד נתניהו, גלנט, הלוי ובכירים נוספים. כך מעריכים גורמים בכירים בישראל.

"נתניהו מבוהל ולחוץ באופן חריג": זימון להאג - רעידת אדמה | בן כספית
האלוף שסומן כמטרה: למה התפטרות מפקד פיקוד מרכז מטרידה במיוחד? | בן כספית

"ההתגמשות הישראלית המשמעותית לא מנותקת מהאימה שנחתה על בכירים, ובראשם כמובן נתניהו, מהאפשרות שהתובע הכללי בבית הדין הפלילי בהאג קארים חאן אכן יוציא נגדם צווי מעצר בינלאומיים, מהלך חסר תקדים עם משמעויות אסטרטגיות ואישיות מרחיקות לכת", אמר בכיר ישראלי הבקיא במגעים. "גם אם הדברים לא קשורים ישירות, אין ספק שצווי מעצר הם זרז רב-עוצמה, בעיקר בכל מה שקשור בבנימין נתניהו, להתגמשות ישראלית גם בנושא החטופים וגם בנושא הנכונות הישראלית 'לדון באפשרות להפסקת הלחימה לטווח רחוק', ניסוחים שישראל מסכימה לדון בהם כעת".

הדרמה כפולה: אחת ישראלית, והיא ניטשת בין קבינט המלחמה לבין עצמו, בין קבינט המלחמה לקבינט המורחב, וברמה האישית - בין נתניהו לסוהריו, בעיקר בצלאל סמוטריץ' (לאור נטרולו של בן גביר בסוף השבוע). הדרמה הבינלאומית קשורה למידע הרגיש שהגיע לישראל בימים האחרונים, שלפיו התובע הכללי בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג שוקל ברצינות הוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל ואישים נוספים בצמרת הישראלית.

האירוע הזה טלטל את עולמו של נתניהו, שמתואר בידי אנשים שעובדים מולו כ"מבוהל". הסיטואציה כולה מתוארת כ"פאניקה מנוהלת". התרוצצות בינלאומית בווליום גבוה, שבה מפעיל נתניהו כל מה שאפשר להפעיל כדי ללחוץ על כל מי שיכול ללחוץ על התובע קארים חאן. גם הנשיא יצחק הרצוג מצוי בסוד העניינים ומנהל מגעים מטעמו, כדי לנסות לבלום את כדור השלג בטרם יתחיל להתגלגל במדרון.

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)
בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)


הנושא עלה גם בשיחת הטלפון בין נתניהו לביידן בסוף השבוע. ראש הממשלה ביקש מהנשיא לפעול בנושא. בעקבות השיחה פרסמה המועצה האמריקאית לביטחון לאומי הודעה, שלפיה לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג אין כלל סמכות לדון בנושא עזה. יחד עם זאת, האמריקאים, כמו גם ישראל, לא חתומים על אמנת בית הדין הפלילי, כך שהשפעתם על החלטתו אינה גבוהה.

בתוך המהומה הזאת התרחשה דרמת ענק במהלך דיוני הקבינט בסוף השבוע: לאחר דיונים ארוכים וחילוקי דעות קשים בקבינט המלחמה, הוחלט להגיש הצעה מרחיקת לכת, שבמסגרתה ישוחררו כל החטופים ההומניטריים (בישראל דורשים 33 כאלה) תמורת שחרור אסירים פלסטינים, פתיחת מסדרון נצרים, החזרה מבוקרת של אוכלוסייה פלסטינית לצפון הרצועה ודחיית הפעולה ברפיח. ההצעה לא כוללת את הפסקת המלחמה, אלא הפוגה ארוכה בלבד.

נתניהו מצא את עצמו מבודד מול גנץ ואיזנקוט, שדחפו לעסקה בכל הכוח, בסיוע נמרץ של שר הביטחון יואב גלנט. בתוך החדר ברור לכולם, מהדרג המדיני ועד הצבאי, שהסיפור של רפיח רחוק מלהיות מהותי או אסטרטגי וניתן לדחייה, או לטיפול בדרך אחרת שאינה פלישה כוללת וכיבוש. לאחר לחץ כבד, בעיקר מצדו של גנץ, נעתר נתניהו והסכים לאמץ את ההצעה. כל זה קרה ביום חמישי.

אלא שאז חלה תפנית: שר האוצר סמוטריץ' שמע על האירוע והזמין את עצמו לנתניהו. סמוטריץ' העמיד בפני נתניהו אולטימטום והבהיר לו שההצעה הזאת תביא לפירוק הממשלה. אולטימטום דומה שיגר סמוטריץ' באופן גלוי ובקולו בסרטון ששחרר ערב החג. נתניהו, כמו נתניהו, התהפך והודיע שהוא חוזר בו מתמיכה בעסקה.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)


האירוע הסלים. יום שישי היה דרמטי במיוחד, ורק לאחר לחץ כבד, שכלל איומים לפירוק הממשלה, נתניהו נעתר פעם נוספת. ההצעה יצאה לדרך וצוות המו"מ הישראלי קיבל מנדט להעביר אותה לקהיר. אחרי שזה קרה פורסם הסרטון של סמוטריץ', וגם בן גביר, המתאושש עדיין מהתאונה שעבר, טרם אמר את מילת האיום האחרונה. מעניין איך נתניהו יצלח את זה.

תוך כדי כל זה נמשכה ההתרוצצות המיוזעת לנסות לבלום את צווי המעצר. הכוונה להוציא צווים כאלה תפסה את ישראל בהפתעה אסטרטגית. התובע הכללי בהאג קארים חאן אינו נחשב לעוין את ישראל. אולי להפך. הוא הגיע לארץ לאחר הטבח בהזמנות מטה משפחות החטופים, סייר בעוטף ההרוס, פגש ניצולים וחטופים שחזרו והתרשם עמוקות. צוותים מטעמו מתחקרים ארוכות את כל החטופים שחוזרים משבי חמאס ואוספים עדויות. אלא שבכל הזמן הזה פועל בהאג גם צוות נוסף, צוות חשיבה נפרד, שהחליט שיש צורך לאזן את התמונה ולטפל גם "בצד השני", כלומר הצד שלנו.

האמתלה היא כנראה הנושא ההומניטרי, או כמו שמכנים אותו גורמים מסוימים, הכוונה של ישראל להרעיב את האוכלוסייה העזתית, להעניש אותה עונשים קולקטיביים ולהפר את דיני המלחמה והדין הבינלאומי. המסקנות הללו באו בעיקר "בזכות" התבטאויותיהם של בכירים ישראלים, בעיקר אנשי ימין קיצוני, וגם בגלל המצב ששרר בעזה עד שלנתניהו נפל האסימון והוא החליט לנטוש את הצהרות הרהב ולפתוח את הרצועה לסיוע הומניטרי בלתי מוגבל.

עכשיו ישראל מנסה לעצור את הסחף הזה. אם יוצאו צווי המעצר, הדבר יגרום לישראל נזק אסטרטגי חסר תקדים וכבד במיוחד. זה יהיה מהלך ראשון מסוגו, שיכול להביא לתגובות שרשרת ואפקט של מדרון חלקלק, שבסיומו ישראל תמצא את עצמה במעמד של מדינה פורעת חוק או מצורעת. זה אכן יהיה "ניצחון מוחלט", אבל לא שלנו, אלא של אויבינו.