עשר דקות אחרי שהיועצת המשפטית הודיע על ביטול התקציבים לישיבות צריכה הייתה להתפרסם הודעה לעיתונות מטעם מפלגת "יהדות התורה" שמודיעה על פרישה מהקואליציה שתוקפה מידי. זה לא קרה. גם לא צפוי היה לקרות. גם לא נראה שיקרה בעתיד הנראה לעין. אולי גם בזה שאינו נראה לעין.

לא מחובר למציאות ורדוף מאי פעם: נתניהו פירק את המותג הישראלי | בן כספית
נשבר הלב: רס״ל סיון ווייל ז"ל נפל באירוע ה-RPG בח'אן יונס

מדובר במפלגה שהתנהלות שריה וחברי הכנסת שלה מפגינה, מוכיחה מאוששת את רמיסתם, ביזויים והשפלתם של שני ערכי היסוד של עם ישראל - יהדות ותורה. ראשי "יהדות התורה" הפכו את יעד סיכול גיוס בני ישיבות לצבא כמטרה דתית רוחנית יסודית, חמורה ראשונה במעלה  שהמאבק להשגתה והבטחתה מתיישב עם הציווי ייהרג ואל יעבור. מבחינתם אולי הם צודקים.  

אז למה ההיסוסים מצדם איך ומתי להגיב? למה ולמה הם מחכים? איך זה שהם עדיין נשארים, צמודים נאמנים לממשלה שמאיימת לאכוף על תלמידי ישיבות לבטל תורה ולהתגייס?   

יהדות התורה נחשפה עכשיו במלוא עליבותה, בעומק ההעדר של קמצוץ איכות ויכולת של הנהגה ומנהיגות. מפלגה השקועה בשפל של חוסר שבריר של אחריות ואומץ-לב להחליט, לנהוג ולבצע מעשית את ערכי היהדות והתורה שראשיה מתיימרים לייצג.

איך אמר יו"ר "יהדות התורה" השר גולדקנופף שלעג למלחמה? "למי רע פה"? עכשיו הוא מרגיש עד כמה רע ל"יהדות התורה" שאיננה מצליחה לקדם חוק נגד גיוס בחורי ישיבה לצבא, שכל כך מרכזי, חיוני וקריטי למפלגתו.

הבחירות המוניציפליות גילו את עוצמת המחלוקות, הפילוג, השסע והיריבויות השולטים בין הפלגים וחברי הכנסת של המפלגה. לכל אחד מהם היו מועמדים משלו לעיריות ולמועצות מקומיות וכל אחד מהם לחם בחורמה, באופן הכי מכוער נגד המועמד של עמיתו, ליתר דיוק של יריבו במפלגה. השרים וחברי הכנסת של "יהדות התורה" אינם סובלים אחד את השני, בזים ולועגים אחד לשני ומאיימים בפילוג.

משה גפני (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
משה גפני (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מה שבכל זאת מלכד אותם, זאת ההערצה האובססיבית לראש הממשלה בנימין נתניהו. גם ואפילו במרכז הליכוד אין למנהיג המפלגה ולראש הממשלה נתניהו אוהדים כל כך נלהבים, תומכים כל כך מסורים, סייענים כל כך כנועים כמו השרים וחברי הכנסת של "יהדות התורה". מזה שנים הם בנו, יצרו, הזינו והעצימו את מעמדו של נתניהו כראש ממשלה והפגינו מסירות נרצעת לכל מה שעשה או רצה לעשות. "יהדות התורה" בנתה את נתניהו כאלוהים אחר שלה. עכשיו זה מתנקם בה.

האלוהים האחר בשלבי קריסה. אינו מסוגל למלא מטרה הכרחית, חיונית כוויתור לתלמידי ישיבה על שירות צבאי – מטרה שבלי התגשמותה המשך קיומה של "יהדות התורה" בסכנה. לא רק האלוהים האחר שלהם מאכזב, מתסכל ומרגיז אותם. ההצמדות הכנועה שלהם לנתניהו גם הציבה אותם בימים טרופים אלו כחלק בלתי נפרד מממשלה כושלת, כשותפים לראש ממשלה מושפל שהמוני ישראלים מפגינים נגדו, כחשופים כמנותקים ואטומים ממציאות, מצב ומשבר החמורים ביותר בתולדות המדינה. כבר הזכרנו לעיל את האמרה המטומטמת של גולדקנופף: "מה ולמי רע פה?.

מפלגת יהדות התורה המליצו על בנימין נתניהו. צילום: מתוך ערוץ הכנסת

שיהיה ברור, המשך ביטול גיוסם של תלמידי ישיבות לצבא הוא חשוב ומרכזי לשרי וחברי הכנסת של "יהדות התורה". הבעיה היא, שהם הפכו כל דבר שקשור ליהדות ולתורה לפוליטיקה, עילה לסחר ומכר פוליטי, סיבה ומניע לכל מהלך או לכל חוסר מעשה, לגורם אינטרסנטי. הם לא ניצלו את התורה כקרדום לחפור בו. הם הפכו את התורה למנוף ענק, יעיל ומשוכלל להרים את מה שהם רוצים ולהנחית את מה שהם אינם רוצים. לפי דיווחים באמצעי התקשורת, המבוססים על תגובות, התבטאויות והערכות שראשי "יהדות התורה" משמיעים בשיחות פרטיות, נראה שהחלטה ומהלך של פרישה מהממשלה מצדם לא אקטואלי ולא צפוי. לפי הדיווחים, ראשי המפלגה החרדית מעדיפים להמתין עד למושב הקיץ של הכנסת, בחודש יולי.     

במילים אחרות, יש להם זמן שבו הם מתכוננים להעצים את הטוטליות של פוליטיקה בכל נושא יהדותי, לחזק את היצר של סחר ומכר בכל עניין תורני, להזין את ביזוי יהדות ותורה, את רמיסת היעדים כמו הבטחת לימוד תורה. אלו תחומים ששרי וחברי הכנסת של "יהדות התורה" מומחים, מיומנים ושמחים להוכיח בכל יום ובכל שעה. גם בעת צרה ליעקב.