על הפיתוח הזה לא שמעתם מעולם. הקרדיט שייך לחיים גבירצמן, פרופ' להידרולוגיה ומשאבי מים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, שהמציא לפני 22 שנה שיטה להצפת מנהרות. השיטה שהוא פיתח יחד עם פרופ' יוסי חצור מאוניברסיטת בן־גוריון, עוררה עניין רב במפא"ת, שאחראי על הבטחת יכולתה של מדינת ישראל בתחום התשתית והטכנולוגית הצבאית. לפני יותר מ־20 שנה עסקה מערכת הביטחון בשאלה איך אפשר להציף את המנהרות בעזה. זה היה הרבה לפני ההתנתקות, כשציר פילדלפי היה עדיין בשליטת צה"ל. ראשי המערכת היו מוטרדים מהעברת נשק ותחמושת ממצרים לעזה, וביקשו לחסום את ערוץ ההברחות המרכזי לרצועה.

ספק גדול אם ישראל תמצא תחליף לאונר"א | משה נסטלבאום
נתניהו חושש לקואליציה: נקווה שפחדיו לא יסכלו את עסקת החטופים | משה נסטלבאום

כדי להתמודד עם הבעיה ערך מפא"ת מכרז, שבו זכתה האוניברסיטה העברית בירושלים. שני החוקרים הגישו לצה"ל הצעה מסודרת, שהתבססה על חפירת מנהרה באזור כרם שלום. הניסוי שבוצע בשיתוף צה"ל, כלל הזרמת מים מעל למנהרה ופיצוץ חומרי נפץ, כשחלחול המים גורם לקריסתה. פרופ' גבירצמן הסביר כי בשיטה שפותחה שולבו גם חומרי נפץ, והוערך שעוצמת הפיצוץ תהיה פי עשרה, בגלל גלי הדף שנוצרים ממגע עם קרקע רטובה.

יש לציין שהמנהרות נחפרו באותה תקופה בדרך פרימיטיבית, ולא היו עשויות מבטון, והצפתן במים הייתה מביאה לקריסתן, אולם החוקרים לא הסתפקו רק בהצעה אחת, ולפני יותר מעשור הציעו דרך נוספת להתמודדות עם מנהרות שנבנו מבטון, לאחר שחמאס חפר מנהרות כאלה שנועדו לחדור לישראל (לפני שהוקם המכשול הקרקעי על גבול הרצועה). ההצעה הייתה להציף את המנהרות במים, כפי שצה"ל עושה כיום, כדי להטביע את כל מי שנמצא בהן. היחס בין קצב כניסת המים בהזרקה לקצב יציאת המים בחלחול קובע אם ניתן למלא את המנהרה ולהטביע את מי שבתוכה.

ההצעות שהגישו שני החוקרים נותרו על הנייר. צה"ל לא עשה בהן שימוש עד ל־7 באוקטובר. לאחר תחילת המלחמה נקרא פרופ' גבירצמן לפגישה עם גורמים במערכת הביטחון, והתבקש לחוות את דעתו בשאלה אם שאיבה ממי הים של עזה והזרמתם למנהרות לא עלולה לזהם את מי התהום ולגרום לנזק בלתי הפיך. פרופ' גבירצמן השיב חד־משמעית שהנזק כבר נעשה כשצה"ל יצא מעזה.

לדבריו, כשהצבא שהה בעזה, נחפרו 2,500 בארות, אך מיד אחרי היציאה מהעיר, קדחו התושבים עוד כ־3,000 בארות נוספות שבאמצעותן שאבו כמויות מים עצומות, מה שהביא לירידת מפלסים, כניסת מי ים והמלחה של מי התהום. השאיבה יצרה רצועה מלוחה ברוחב של שניים עד ארבעה ק"מ. לכן שאיבת מי ים והזרמתם למנהרה ברצועת החוף אינה יכולה לגרום נזק למי התהום, שגם כך אינם ראויים לשתייה. יש לציין שישראל היא זאת שמספקת לעזה את עיקר המים לצריכה ביתית, בתוספת מכוני התפלה שהוקמו ברצועה.

בקשה של חבר

אין מי שלא הכיר בשנות ה־80 את בועז אפלבאום. כדי לפגוש את ראש הממשלה שמעון פרס היה צריך לעבור דרך בועז, שהיה ראש הלשכה. אפלבאום היה אימת השרים. אריק שרון, שהיה שר התעשייה, אמר לראש הממשלה שמעון פרס: "בחיים לא אדרוך על המדרכה שמול אפלבאום, תמיד אלך על אותה מדרכה".

הכרתי את בועז בשנות ה־70, כשהיה עוזרו של שר המסחר והתעשייה חיים בר־לב, שמינה אותו שנתיים אחר כך לממונה על עידוד הסרט הישראלי. אפלבאום הוא זה שהניח את היסודות לקרן לעידוד סרטי איכות. בועז הוא סופר, משורר, חוקר פוליטי ותסריטאי של סרטי עלילה וסרטי תעודה. אני אוהב את התכונה שהוא לא דופק חשבון.

השבוע הופתעתי לראות בפייסבוק את בועז מהלך על קביים, ובצד התצלום טקסט שכתב: "זהו! גם לוחם חופש קשוח כמוני איבד כליל את הבושה לבקש סיוע כספי לעצמו. אני זקוק בדחיפות בהולה לנדבת לבכם, הכספית ההומנית. איש־אישה, כמה שתמצאו לנכון, משום שריסוק רגלי על ידי רוכבת קטנוע מופקרת מוטט־נטרל אותי ב־90%. שנים אחדות כבר קודם, אני נושא איתי אבצסים ממאירים ארורים בכלייתי. בקיצור יכולת ההשתכרות שלי שואפת ל־0!!! מה שאומר חרפת רעב בפועל, מחסור עצום בכסף לתרופות, שלא לדבר על יכולת לשלם ארנונה ושכר דירה".

בסיום הפוסט פרסם אפלבאום את פרטי הבנק לתרומה. קראתי, התרגשתי עד דמעות ותרמתי. העברתי את מה שכתב בועז לשר לביטחון הפנים לשעבר עמר בר־לב, שמיהר אף הוא לתרום לעוזרו לשעבר של אביו.

בחרתי לסיים את הקטע על בועז אפלבאום במילים שהוא עצמו בחר לסיים את הפוסט שלו: "לו הייתי נענה כרל"ש ראש הממשלה, הידוע באפקטיביות שלו - רק לעשירית שבעשירית מפיתויי טייקונים ואוליגרכים ישראלים ובינלאומיים לתגמל אותי במסיביות, מתחת לשולחן, תמורת קידום האינטרסים הכלכליים שלהם, הייתי יכול להיות היום הבעלים הבלעדי של דיזנגוף סנטר".

נוי באתר

יצחק נוי הלך לעולמו בגיל 80 ב־19 במאי 2022. חודש קודם לכן הוא הגיש בשבת בפעם האחרונה את תוכניתו המרתקת והפופולרית "שבת עולמית". כשחזר לביתו בנטעים, לאחר הגשת התוכנית האחרונה, הוא התמוטט ואושפז בבית חולים. נוי ז"ל ביקש שלא להאריך את חייו, לאחר שהתברר שאין מזור למחלתו.

תוכניתו זכתה לשיעורי האזנה שרק מעטות מתוכניות הרדיו של קול ישראל זכו להן. מאות אלפי מאזינים טרחו להשכים בשבת בבוקר כדי לא להחמיץ את התוכנית.

לבקשת מאזינים, שידר קול ישראל במשך שנה את תוכניותיו האחרונות של נוי בשידור חוזר, ולאחרונה החל התאגיד לשדר אותן שוב גם בערב שבת משעה 22:00 עד חצות. בנוסף, משפחת נוי חידשה את אתר האינטרט האישי של יצחק, ובו שידורים מ־20 השנים האחרונות. מומלץ.
כתובת האתר: Isaac-noy.com

[email protected]