בעוד שבוע נעמוד בפני כסא הכבוד לקראת הדיון בו ייקבע גורלנו. אחת התמיהות העולות מדי שנה היא כיצד יכול אדם שהלך בדרך מסוימת במשך השנה החולפת, לבוא לקראת ראש השנה ולשנות לפתע את כל רצונותיו ומעשיו ולהיהפך ל"ילד טוב ירושלים"? מבעל עבירות ומעשים רעים להפוך לפתע ביום אחד לבעל תשובה? הרי יכול להיות שהמדובר בעבריין שכל חייו עברו עליו בעוונות שבין אדם לחברו, חמס והעליב, הלבין פנים, ובמה שנוגע ביחסים שבין אדם למקום פרק כל עול יהודי והתרחק ת"ק פרסה מכל מה שריח של מצוות נדף, ולפתע הכל נמחק כיצד בדיוק פועל המכניזם הזה של תשובה? האם מעשה טוב או כוונה טובה של יום אחד מוחקים חיים שלמים בו נהגת באופן הפוך?

נסביר זאת במשל. אדם פוסע בכביש סואן בחוסר זהירות, ומהעבר השני מגיחה משאית סמיטריילר. הניצבים בצידי הכביש שואגים בבעתה וברגע האחרון הולך הרגל נעצר ופוסע צעד אחורה, והמשאית חולפת במרחק סנטימטרים ספורים ממנו. התאונה נמנעת.

כיצד נמנעה התאונה? הרי הולך הרגל הלך לקראת מותו בפסיעות מהירות  ורק הלך אחורה פסיעה קטנה? אלא שהפסיעה הקטנה היוותה שינוי כיוון קטן. כל השנה אנו רצים ברחובות רועשים לקראת התנגשות עם הסמיטריילר, שהוא היצר הרע המגיח ממול. מגיע חודש אלול, מתקרב  יום המשפט, אנו שומעים את שאגת השופר, עוצרים מלכת ועושים שינוי כיוון. השינוי הקטן הזה גורם שלא נמשיך להתדרדר.

בינתיים אין כאן ריצה בדרך ההפוכה מזו שרצנו בה כל הימים, ואולי השנים שקדמו. יש כאן רק שינוי קטנטן. על זה אומר הקב"ה: "פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם". רק עשו שינוי קטן, ואני כבר ארומם אתכם ואסייע בידיכם לקום מתוך הריסות חייכם. לא מצפים מאתנו ברגע קטן, בצעדה של מטר אחד, לחזור אחורה מאות ואלפי קילומטרים בדרכים הנלוזות בהם צעדנו עד עתה. זה בלתי אפשרי. רק דבר אחד נדרשים אנו. לעצור ולשנות כיוון.

פעם אחת היה לוליין בארה"ב. הוא היה צועד על חבל דק באורך 200 מטר בין שני הרים, שבצד אחד היה גובהו של החבל עשרים וחמישה מטר ובצד השני היה הגובה עשרים מטר. כך עשה במיומנות נדירה עולה בו ויורד, הלוך וחזור. כשסיים את המסע המסוכן בהצלחה ולקול מחיאות הכפיים של אלפי הצופים, נשאל "מה היה החלק הקשה ביותר  בלוליינות, הירידה או העלייה"?

השיב להם: "לא העלייה ולא הירידה...החלק הקשה היה לעשות את הסיבוב...". לשנות כיוון זהו החלק הקשה ביותר בחיים. זוהי מהות התשובה. לעשות את הסיבוב הקטן. המשך הצעידה במעלה ההר בוא תבוא .אם עשית את הסיבוב, המשך הצעידה בחזרה לאורך כל הדרך בה ירדת תהיה מובטחת.