חג הסוכות, הלא הוא חג האסיף והרגל השלישית מבין שלוש הרגלים אחרי פסח ושבועות, יחל השנה ביום שישי, 29 בספטמבר 2023, י"ד בתשרי תשפ"ד, ויסתיים ביום שבת, 30 בספטמבר 2023, ט"ו בתשרי. אחריו יחל חול המועד סוכות, שבסיומו יחולו שמיני עצרת ושמחת תורה.

סיורים, הצגות ופסטיבלים: המדריך המלא לאירועי חול המועד סוכות

זמני כניסת חג הסוכות בערים הגדולות:

ירושלים
כניסת החג: 17:51
יציאת החג: 19:04

תל אביב
כניסת החג: 18:07
יציאת החג: 19:06

באר שבע
כניסת החג: 18:01
יציאת החג: 19:05

חיפה
כניסת החג: 18:01
יציאת החג: 19:05

זמני כניסת וצאת חג סוכות (צילום: Adobe stock)
זמני כניסת וצאת חג סוכות (צילום: Adobe stock)

תחזית מזג האוויר בסוכות

ביום שישי, ערב החג, תחול התחממות קלה נוספת, ייעשה חם מהרגיל עד שרבי ותורגש הכבדה בעומס החום. ביום שבת יהיה לרוב בהיר ותחול ירידה קלה בטמפרטורות, אך עדיין יוסיף להיות חם מהרגיל.

ביום ראשון (חול המועד) ייעשה מעונן חלקית עם ירידה ניכרת בטמפרטורות, ותורגש הקלה משמעותית בעומסי החום. משעות הצהריים ייתכן אף גשם מקומי, ברובו קל, בעיקר בצפון הארץ ובמרכזה.

חרדים מתכוננים לסוכות (צילום: רויטרס)

הלכות חג הסוכות | הרב שמואל שפירא, חבר מועצת רבני צהר ורב היישוב כוכב יאיר

סוכה כשרה
לכתחילה יש לעשות את הסוכה מארבע דפנות קבועות וחזקות. במקום שיש יריעות מתנדנדות, יש למתוח קנים או חוטים במרחקים של פחות מ-24 ס"מ בין החוטים, עד גובה עשרה טפחים, שהם כ-80 ס"מ (כארבעה-חמישה חוטים).

סכך
סכך לנצח - כשר. צריך להקפיד להניח את הסכך על גבי עצים ולא על המסגרת העשויה מתכת. כדאי להניח מעל הסכך ענפים אחדים כדי שלא יעוף ברוח. יש להקפיד שלא להניחו מתחת גג או אילן. אפשר להניח את הסכך על פרגולה העשויה עץ, בתנאי שהרווחים בין הפסים גדולים מרוחב הפסים עצמם (היינו, שרוב הרשת איננה מוצלת). כאשר על חלק הסוכה יש גג - יש לשאול באילו מקרים הסוכה כשרה. בכל מקרה אין לגברים לשבת מתחת הגג.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

הישיבה בסוכה 
בלילה הראשון חובה לאכול כזית פת תוך שיעור כדי אכילת פרס (שמונה דקות). כל אכילת קבע צריך לאכול בסוכה, ובכל פעם מברכים "ליישב בסוכה". האשכנזים מחמירים לברך גם באכילת עוגות ושתיית יין. שתיית משקאות קלים ואכילת פירות וירקות אינן מחייבות סוכה, והמחמיר הרי זה משובח. מצווה לישון בסוכה, אפילו שינת עראי.

סוכות בכותל המערבי (צילום: הקרן למורשת הכותל)
סוכות בכותל המערבי (צילום: הקרן למורשת הכותל)

טיול בסוכות
הולכי דרכים פטורים מסוכה. יש אומרים שהפטור הוא דווקא בנסיעה הכרחית ולא בטיולים. לכן טוב שאדם יתכנן את נסיעותיו למקום שיש בו סוכה. ומותר לבנות סוכה בחול המועד במקום הצורך. אפשר לבנות גם על רכב, וכיום יש סוכות מתפרקות שקל לטלטלן ולהרכיבן.

חול המועד סוכות
ימים אלה אסורים במלאכה ונועדו לשמחה ולעלייה לרגל (גם בימינו, שאין לנו מקדש, נוהגים לעלות לכותל). אפשר לנצל את הזמן לטיולים משפחתיים וכדומה. צריך לכבד את חוה"מ במאכל ובמשתה ובבגדים מיוחדים. בערבים נוהגים לציין את שמחת בית השואבה בשירה ובריקודים.

עבודה בחול המועד
ימי חול המועד אסורים בחלק מהמלאכות, כדי שלא יהיו כימי החול. נחלקו הראשונים, האם איסורי המלאכה הם מן התורה, וניתנה הסמכות לחכמים לקבוע גדרים, או שאינם אלא מדרבנן. מכל מקום, להלכה נקבעו תחומים אחדים של היתרים במלאכות. 

סוכות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
סוכות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

להלן כמה דוגמאות שכיחות ודינן: 
א. צורכי אוכל-נפש, הכוללים בישול, אפייה, קנייה, קטיף פירות, ועבודות חקלאיות דומות. בכלל אלה גם מכשירים הנצרכים להכנת האוכל, כגון תיקון מקרר וכלי מטבח אחרים. כל אלה מותרים.

ב. כביסה ותספורת נאסרו, כדי שישתדלו לעשותן לפני החג. יש מתירים בימינו את הגילוח, מפני שרגילים להתגלח בכל יום, ומניעה מגילוח גורמת לאדם להיראות ברגל "מנוול". מותר לכבס בגדי ילדים קטנים, מכיוון שרגילים ללכלכם הרבה. מותר לגהץ לצורך המועד. 

ג. מלאכת דבר האבד, והיינו, שאם לא תיעשה, ייגרם הפסד רב - מותרת. ואולם אין בכלל זה מלאכה שאם יימנע מלעשותה, רק תיגרם מניעת רווח. ויש לברר ההלכה, למעשה, על ידי מורה הלכה. 

ד. מסחר מותר אם הוא לצורך המועד, כגון מצרכי מזון או ביגוד.  

ארבעת המינים (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)
ארבעת המינים (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)

הלכות ארבעת המינים
לולב - יש  להקפיד על אורך מינימאלי של ארבעה טפחים (לשִדרה), שיהיה ישר, ושהעלים בראשו לא יהיו פתוחים.

אתרוג - לא מורכב. שלא יהיה חסר (חלק, בלי נקבים), בלי נקודות ושמראהו לא יהיה שחור. ככל שהוא נקי ונטול פגמים, בפרט בחלקו העליון, הרי הוא מהודר יותר.

הדס - לוקחים שלושה ענפים, שאורכם שלושה טפחים לפחות. רוב העלים צריכים להיות משולשים (= שלושה עלים היוצאים מנקודה אחת).

ערבה - שני ענפים. אורך הענף - שלושה טפחים. יש להקפיד שלא יהיו כמושים, בפרט בימי החג האחרונים. כמשו - יחליף לענפים טריים ולחים. 

בדיקת אתרוגים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בדיקת אתרוגים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מה עושים?
אוגדים את שלושת המינים. הנרתיק (קוישלך) שמניחים בו נחשב כקשירה ורצוי לקשור עוד (המנהג - לעשות שלושה קשרים ממין הלולב). הספרדים נוהגים לקשט את הלולב בחוטים ובקישורים אחרים, שאינם ממין הלולב. נוטלים בעמידה, הלולב ביד ימין והאתרוג בשמאל וראשו למטה. מברכים והופכים את האתרוג. נשים פטורות, אך נוהגות ליטול לולב, והאשכנזיות גם מברכות.

נענועי הלולב: מנענעים לאחר הברכה, ובאמירת ההלל. יש כמה מנהגים באופן הנענוע; נוסח אשכנז וספרד: מזרח, דרום, מערב, צפון, מעלה ומטה. שלוש פעמים בכל כיוון. למנהג חסידים והאר"י: דרום, צפון, מזרח, מעלה, מטה ומערב. 

איפה מטיילים בחול המועד?

סרטים בחיפה, אופניים בחדרה, נועה קירל ברמלה, מיחזור בחירייה, סוכת הנשיא בירושלים, סיורים בירוחם והצגות ילדים בכל רחבי הארץ. המדריך המלא לאירועי סוכות