חג השבועות יחל הערב (ראשון), ה' בסיוון תשפ"א, 16 במאי 2021, ויסתיים ביום שני, ו' בסיוון, ה-17 במאי. 

אלה הם זמני כניסת ויציאת החג בערים השונות:

ירושלים
כניסה: 18:50
יציאה: 20:09

תל אביב
כניסה: 19:14
יציאה: 20:13

חיפה
כניסה: 19:03
יציאה: 20:13

באר שבע
כניסה: 19:10
יציאה: 20:10

לכבוש את הר סיני | הרב מנחם גערליצקי

איך אתם מרגיעים את עצמכם בימים טרופים אלו? תמונות מטיולים? מצגות של נופים? אני למשל, נוהג לשחק שחמט. אני לא מסתובב עם לוח וכלים ומחפש יריבים מזדמנים. אבל בטלפון החכם שלי יש אפליקציה מצוינת שבכל רגע שארצה תאתר עבורי יריב רנדומלי, מכל רחבי העולם, למשחק בליץ זריז של חמש דקות. לרוב, אין כמו משחק שחמט קצר להשתחרר ולהירגע, וליהנות מהפוגה קצרה.

אלא שבימים טרופים אלו המציאות עולה על כל אפליקציה, וגם התענוג הקטן הזה נמנע ממני. מה לעשות, האפליקציה הזו בנויה כך שלצד כל שחקן מופיע דגל מדינתו, ואתםמבינים לבד מה זה אומר בימיםאלו. לא משנה מי ולא משנה מתי, בין אם זה הנרי מצרפת, גוסטב מדנמרק, או קרל מגרמניה, ברגע שהם רק מזהים שאני מישראל, מיד יש להם מה לומר לי, שלא לומר להטיח בי. והאמינו לי, זה לא נעים לשמוע.

עכשיו, מילא אם היה מדובר במישהו פה מהאזור, בן דוד ים תיכוני. אני עוד יכול להבין שייתכן שיש לו אי אלו טענות כלפיי וכלפי עמי. אבל אותו שחקן שחמט אוניברסלי אלמוני, חוץ מזה שהעזתי לנצח אותו, וגם זה לרוב באשמתו, מה בדיוק עשיתי לו? איך זה שהוא תמיד נגדי? כמובן, אם רק רוצים, אפשר לתרץ ולהסביר כל שנאה לגופה. אבל ניתן גם להפסיק לטמון את הראש בחול האשליות, להרחיב מעט את המבט ולראות את התמונה הגדולה המוכיחה שלא משנה מה עשינו ואיפה היינו, תמיד תמיד שנאו אותנו. למה? בגלל חג השבועות, חג מתן תורה!

כבר לפני אלפי שנים דרשו חז"ל - "למה נקרא שמו הר סיני, שעליו ירדה שנאה לאומות העולם". והם אפילו לא ידעו כמה הם צדקו. יהודי יכול להגדיר את עצמו כמאמין ויכול לנסות להתכחש לכך, אבל עובדה אחת נצחית בלתי ניתנת להכחשה: תמיד, בכל מקום ובכל זמן, היהודי הוא ה"זר", ה"אחר" וה"שונה"
במשפחת העמים. לא משנה כמה ניסו להדחיק, להתבולל, להתערות ולהתמזג, תמיד, בסופו של דבר, השוני והזרות עלו וצפו מעל פני השטח.

זה לא האף הארוך, הגיבנת הכפופה, או כל תופעה גנטית אחרת. לתחושת הבידול והזרות הזו יש רק כתובת אחת - התורה. אותה תורה שקיבלנו
לפני 3,333 שנה בחג בהר סיני. אותה תורה, שבשונה מכל האומות המוגדרות על פי השתייכות מקומית ומוצא, אנו, עם ישראל, "אין אומתנו אומה אלא בתורותיה".

גורם לשנאה. כי בחג השבועות קיבלנו לא רק מתנה, אלא גם משימה, תפקיד, ייעוד ותכלית - ללמוד את התורה, לחיות לאורה ולהפיץ את ערכיה לעולם כולו. רק כשנפסיק להתכחש לבחירה ונקדיש את חיינו למילוי המשימה, נצליח לעצור את הר הגעש של השנאה שהחלה בסיני, ולהכריז "הר סיני בידינו".

הכותב הוא שליח חב"ד לשכונות הצפון החדש ורב בית הכנסת "סי אנד סאן" תל אביב