מנהג בניית הסוכה, שמתחיל מיד עם צאת יום הכיפורים, מהווה חוויה משפחתית וחגיגית שמלווה כמובן גם במצוות הישיבה בסוכה. אלא שהשנה, בניגוד לשנים עברו, בשל הנחיות הסגר, מצווה זו תיאלץ לצאת לפועל ללא אושפיזין חיצוניים שיבואו לבקר בסוכה.

יחד עם זאת, יש סיבה לנחמה: החברות המספקות סוכות מדווחות על עלייה משמעותית בכמות המכירות של סוכות השנה. “יש אצלנו עלייה מאוד חדה ביחס לשנה שעברה”, אומר משה כהן־סור, הבעלים של חברת “סוכות ארץ הקודש” הירושלמית שמספקת סוכות לכל הארץ. “לא אגזים ואומר שמדובר בעלייה של למעלה מ־100%. הרבה אנשים לא הולכים להורים שלהם, אז בונים סוכה בעצמם. בדרך כלל אנחנו מספקים סוכות גם להרבה תושבי חוץ, כלומר לקוחות מחוץ לירושלים, והשנה זה בעיקר מכירות לתושבי פנים בגלל המצב. בעבר היו סוכות גדולות שיועדו לאירוח של הרבה אנשים, והיום, בגלל הסגר, אין צורך בסוכות גדולות אלא ביותר קטנות”.

“מלאי הסוכות שלנו נגמר עוד לפני ראש השנה”, מדווח אמיר מ”סוכות שלום”. “כבר אז החלה הבהלה של האנשים לקניית סוכות”. “השנה, להבדיל משנים עברו, כולם יושבים בבית”, מסביר שי אליצור, מנכ”ל חברת “סוכות נחלים” שתגברה את מערך המכירות והמשלוחים ברחבי הארץ השנה. “אנשים לא הולכים למלונות, לא נוסעים לחו”ל, לא נוסעים להורים ולא נוסעים לילדים. אנשים מבינים שהם צריכים לקנות סוכה, מה שהם לא עשו הרבה שנים כי היו מתארחים אצל משפחה או חברים. חנויות הסוכות פתוחות, אנשים באים וקונים. אנחנו מקבלים פי חמישה הזמנות יותר מאשר בשנה רגילה. למזלנו, בגלל שיש לנו הרבה סניפים, אז המלאי שלנו יותר גדול ממה שאנחנו מוכרים. אני לא בטוח שתישאר הרבה סחורה לסוף העונה כי הביקוש יותר גדול משמעותית”.

“אנחנו עוד לפני הפיק של המכירות, וכבר יש לנו עלייה של 40% במכירת הסוכות ביחס לשנה שעברה”, מציינת אפרת מדמון, מנהלת קטגוריה ב”הום סנטר”. “זה פשוט טירוף. בנוסף לכך שאנשים בבית, יש הורים שמעדיפים לבנות לילדים סוכות בגינה כדי שיתעסקו בזה ויעבירו בכיף את הסגר. אפשר לראות גם שאין סחורה בשוק יותר, כמעט לא נשארו סוכות. למזלנו, חזינו זאת לפני שמונה חודשים ונערכנו מראש לכמויות אדירות של סחורה. חשבנו שבגלל הקורונה אנשים ישבו בבית ויזמינו יותר סוכות. הסגר שיחק לטובת ההימור שלקחנו”.