שביעי של פסח הוא היום השביעי והאחרון של חג הפסח, שחל בתאריך כ"א בניסן. השנה ייערך ערב החג השני ביום ראשון, 28 באפריל 2024, כ' בניסן התשפ"ד - ואילו יום החג עצמו ייערך יום למחרת, ביום שני, 29 באפריל 2024, כ"א בניסן התשפ"ד.

היעדים החמים של הישראלים לחגים נחשפים: כמה זה יעלה לכם?

זמני כניסת ויציאת החג (שביעי של פסח)

שביעי של פסח (צילום: AdobeStock)
שביעי של פסח (צילום: AdobeStock)

מה מציינים בפסח שני?

בשביעי של פסח, על פי מסורת חז"ל, אירעה קריעת ים סוף - וזהו המאורע שמציינים ביום זה, שכן אז הושלמה יציאתו של עם ישראל ממצרים. על פי המדרש, בט"ו בניסן יצאו בני ישראל ממצרים - שבה שועבדו. פרעה נעתר לבקשת משה רק לאחר עשר המכות שהיכה האל במצרים, והסכים לבני ישראל לצאת ממצרים למשך שלושה ימים בלבד.

אולם לאחר שלושה ימים, כשהבין פרעה שאין בכוונת בני ישראל לחזור, פתח במרדף עם צבאו אחר בני ישראל. בכ' בניסן, השיג אותם פרעה וסגר עליהם - כשמולם ים סוף בלבד. משה, בהוראת האל, מניף את מטהו והים נגזר לשניים - כך עברו בני ישראל "בתוך הים ביבשה". המצרים, ניסו גם הם לחצות את הים אולם כשנכנסו המים שבו וכיסו אותם.

נס קריעת ים סוף, על פי המדרש, אירע בשעות הבוקר המוקדמות של "שביעי של פסח".

"וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַיָּם וַיּוֹלֶךְ יְ־הֹוָ־ה אֶת הַיָּם בְּרוּחַ קָדִים עַזָּה כָּל הַלַּיְלָה וַיָּשֶׂם אֶת הַיָּם לֶחָרָבָה וַיִּבָּקְעוּ הַמָּיִם: וַיָּבֹאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּתוֹךְ הַיָּם בַּיַּבָּשָׁה וְהַמַּיִם לָהֶם חֹמָה מִימִינָם וּמִשְּׂמֹאלָם".

מהם מנהגי החג?

מעבר למצוות הקיימות בכל אחד משבעת ימי הפסח - שביעי של פסח נחשב ליום טוב לכל דבר, שבו היהודים אסורים בעשיית מלאכה, פרט למלאכת אוכל נפש. בנוסף, ביום זה נוהגים בכמה מנהגים מיוחדים:

ערים כל הלילה - בקהילות רבות נוהגים להקדיש את ליל שביעי של פסח ללימוד התורה, כתודה לבורא העולם על נס קריעת הים.

אמירת 'יזכור' - בדרך כלל, את תפילת 'יזכור' - אזכרה לעילוי נשמות ההורים שהלכו לעולמם - אומרים לאחר קריאת התורה בבוקר שביעי של פסח בארץ-ישראל, ובחוץ לארץ באחרון של פסח.

סעודת משיח - חכמינו תיקנו לערוך סעודה מיוחדת ביום השביעי של פסח ולשתות גם ביום זה ארבעה כוסות של יין. זאת, מתוך אמונה ותקווה לגאולה ולביאת המשיח.

מתי מותר לאכול חמץ?

איסור אכילת חמץ חל גם במהלך החג השני של פסח - ורק בצאתו, ניתן יהיה לאכול שוב חמץ. בצאת החג השני, שביעי של פסח, יחגגו יוצאי יהדות מרוקו את החג המסורתי "המימונה". חגיגות "המימונה" הפכו בשנים האחרונות למסורת בבתים רבים בישראל - ללא קשר למוצאם.

חופשת פסח בבתי הספר

חופשת פסח, שהחלה ביום ראשון, ו' בניסן תשפ"ד, 14 באפריל 2024, צפויה להסתיים ביום שני, כ"א בניסן תשפ"ד, 29 באפריל 2024. הלימודים יתחדשו ביום שלישי, כ"ב בניסן התשפ"ד, 30 באפריל 2024.

הפעילויות למשפחות בחופשת פסח 

השנה, למרות המצב במדינה, המוני מטיילים צפויים לפקוד את הפארקים הפורחים ושמורות הטבע והגנים. גם אתרי המורשת והמוזיאונים, מתכונים לאלפי המטיילים והכינו שלל פעילויות עבור המבקרים. אז מה שווה החג? אספנו לכם כמה המלצות.

לכתבה המלאה

תערוכת החרקים  (צילום: יח''צ)
תערוכת החרקים (צילום: יח''צ)


היעדים החמים בחו"ל

לרגל חזרת הטיסות לנתב"ג החלטנו לבדוק כמה יעלה לנו לטוס השנה ליעדים החמים של הישראלים בחגי הפורים והפסח המתקרבים. בין היתר, עולה כי היעדים שיבלטו השנה הכי הרבה יהיו יוון, קפריסין ומדינות מזרח אירופה.

לכתבה המלאה

סנטוריני, יוון (צילום: אמה גולינקר)
סנטוריני, יוון (צילום: אמה גולינקר)

מהי תחזית מזג האוויר לחג?

ביום החג (ראשון) צפוי להיות מעונן חלקית עד מעונן בעננות בגובה בינוני ורב. ירידה נוספת בטמפרטורות בעיקר בהרים ובפנים הארץ והן יהיו ברובן רגילות לעונה. ייתכן גשם מקומי ברובו קל בדרום ובמזרח.