הממשלה אישרה בישיבתה השבועית היום (ראשון) הקצאה של למעלה משישה מיליון שקלים עבור תיעוד מורשת יהדות ארצות ערב ואיראן. זאת, בעקבות ההצעה שהעלו השרה לשוויון חברתי מירב כהן, ושר התרבות והספורט חילי טרופר, לקידום תיעוד מורשת הקהילות היהודיות ויצירת ארכיון לשימור מורשת זו. התקציב יעבור ממשרדי הממשלה השונים.

מטרת ההחלטה שאושרה בממשלה היא להבטיח את המשך הפעילות הלאומית לשימור סיפורן ומורשתן של קהילות היהודים, יוצאי ארצות ערב ואיראן, שהם אבן יסוד בתולדות תקומת העם היהודי בארצו. זאת, תוך מתן ביטוי ממשי לרב הגוניות בחברה הישראלית וחיזוק תחושת השייכות של חברי וצאצאצי קהילו אלה. ההחלטה מגיעה על רקע מחקרים שונים שהוצגו, כי 80% מבוגרי מערכת החינוך סבורים שההיסטוריה של המזרחים כמעט ולא נלמדת בבתי הספר.

ישיבת הממשלה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ישיבת הממשלה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בתוך כך, לטובת מימוש התוכנית, יוקצו כשישה מיליון שקלים ממשרדי הממשלה השונים. כך, משרד ראש הממשלה, משרד הרווחה, משרד העלייה והקליטה ומשרד התיירות יעבירו כחצי מיליון שקלים, משרד החוץ ומשרד ירושלים ומורשת יעבירו כרבע מיליון שקלים. בנוסף, המשרד לשוויון חברתי יעביר כמיליון וחצי שקלים, משרד התרבות והספורט כמיליון שקלים ומשרד התפוצות כ-750 אלף שקלים.

המשרד לשוויון חברתי מסר כי הוא יפעל להמשך הפעילות לקידום תיעוד מורשת הקהילות, כולל לעניין סיפורם של הפליטים, יהודי ארצות ערב ואיראן, וזכויותיהם לפיצוי. במקביל, משרד התרבות והספורט יפעל לשימור המורשת החברתית של קהילות יהדות ערב ואיראן. במקביל, הצוותים שפעלו על מנת לנסח את ההחלטלה, ציינו כי הארכיון ישמש בסיס לשימור ומחקר של סרטים תיעודיים העוסקים בהיסטוריה יהודית.

שר התרבות חילי טרופר (צילום: אבשלום ששוני)
שר התרבות חילי טרופר (צילום: אבשלום ששוני)

שר התרבות והספורט חילי טרופר מסר: "עד היום לא סופר באופן מלא וראוי סיפורן של קהילות היהודים בארצות ערב ואיראן. הסיפור היהודי, הציוני והישראלי שסופר עד היום חסר את חלקם בתיעוד מורשתם, בקורות עלייתם ובשותפות שלהם בתקומת העם היהודי בארצו. היום עושה הממשלה צעד בדרך לתיקון ואנו מאפשרים לכתוב פרק חשוב בסיפור היהודי- ישראלי, הפרק של קהילות ארצות ערב ואיראן. ראויים אותם שפעלו מתוך שורשים יהודים ומניעים ציוניים, ראויים צאצאיהם שחיים בינינו וראויה כל החברה הישראלית שסיפורם יתועד ויונצח".

השרה לשוויון חברתי מירב כהן אמרה: ״לצערי הרב במדינה שבה כ-50% מתושבים הם יוצאי מדינות ערב ואיראן או צאצאים לעולים, לא הונחלה מספיק ההיסטוריה והמורשת של הקהילות היהודיות המקומיות בנרטיב הציבורי. מונחים ואישים כמו פרהוד, 'מרבד הקסמים' ורבי שלום שבזי אינם מוכרים לבוגרי מערכת החינוך הישראלית. לנו חשוב לתת ביטוי לסיפורים של האנשים "האמיתיים".

"סיפורי המסע ארצה, ההתמקמות בארץ והעשייה הציונית. זהו דור חלוצים אחר, שחוויית חייו ותרומתו למפעל הציוני לא נשמעת מספיק. ההחלטה אותה אישרנו בממשלה היא צעד חשוב ברצף פעולות של תיעוד והנצחה שמטרתן לשנות את המגמה ולדאוג לכך שההיסטוריה של בני ובנות עדות המזרח לא תישכח ותונצח בעוז ובגאון", הוסיפה.