פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום מאז ומקדם, בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מִגוָן דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

פרק 91: הפרת הסטטוס קוו בהר הבית, הכצעקתה?

בעת האחרונה מפמפמים לנו בתקשורת על כך שהיהודים מפרים את הסטטוס קוו בהר הבית. האם אמת הדבר, או שמדובר ב"פייק ניוז"? ובכן, יצאתי לבדוק את הדבר. ראשית מהו הסטטוס קוו, מה הופר, על ידי מי ומתי?

הסטטוס קוו, בקצרה, נוצר בעקבות שחרור הר הבית במלחמת ששת הימים, ביוני 1967. השחרור שנעשה התרחש באופן מפתיע, שהדהים גם את משחררי ההר הצנחנים ומפקדיהם, שהרי לבן גוריון לאחר הכרזת העצמאות, לא הייתה כל  כוונה להגיע את לב האומה הוא הר הבית, כפי שניתן ללמוד מהאופן שהוא הנחה את צה"ל מלחמת העצמאות. היה זה רגע מכונן בחזרתו של עם ישראל, מה שנותר ממנו לייתר דיוק, לאחר 2000 שנות גלות קרי היהודים, לארץ ישראל.

משה דיין שר הביטחון במלחמת ששת הימים כל כך נבהל מאירוע מכונן זה שהרי לא הייתה לו כל כוונה לשחרר את הר הבית, ובכל זאת כוח עליון, אלוהים, כיוון את הצנחנים לשם. דיין מיהר לתת את המפתחות של הר הבית ואת השליטה בהר לווקף הירדני. כנראה הוא זיהה את הווקף כמי שיכול לשרת אותו בהרחקת היהודים ודרישתם את המקום. הוא העריך שבכך סתם את הגולל על פי הבאר, אבל כאמור בבאר יש מים חיים, והמים בתנועה מתמדת.

למן ההתחלה הווקף הירדני קיבל את המפתחות ואיתו את התיאבון ובנה שישה מסגדים נוספים בכל רחבי ההר, קרי ב- 144  דונם על מנת לסלק משם כל סממן של קשר יהודי להר הבית. זאת הייתה הפרה בוטה של הסטטוס קוו ההיסטורי בן אלפיים שנה. לאט ובזהירות הורחקו היהודים מכל השערים בהם היו נכנסים להר למעט שער אחד עם הקפדה על הבידוק בכניסה וכן שעות הכניסה צומצמו.

עוד הפרה בוטה של הסטטוס קוו, שלישית ימי הכניסה קוצצו: משישה ימים הפכו לחמישה. רביעית, נוצרה סיטואציה בה, כאילו, רוב הזמן יהודים חובשי כיפה צריכים לחשוש מהערבים שמסתובבים במקום, לכן צריכים ליווי צמוד כמו והיו ראש הממשלה.

לשאלתכם מהו הסטטוס קוו האמיתי: ביקור חופשי של יהודים בהר הבית – המקום הכי מקודש ליהודים. ואשר למוסלמים: ביקור + קיום פולחן דתי במקום השלישי בחשיבותו לאִסלאם.

על זה נאמר: עולם הפוך ראיתי.