פרשן חדשות 13 צביקה יחזקאלי ספד הבוקר (שישי) לחברו הקרוב אורי זוהר, וסיפר לניסים משעל על היכרותם. "אורי זוהר היה בשבילי דגל, אדם שהרגיש את מה שאני הרגשתי, ועדיין מרגיש, בעולם התקשורת. אגב, הוא המליץ לי לא פעם שלא לעזוב את עולם התקשורת כמו שהוא עשה", סיפר בראשית דבריו ב-103FM.

"אורי זוהר בעצם חצה את הקווים, ובגלל זה הוא גם הפך לרב אורי זוהר", הוסיף, "התורה שלו הייתה נפלאה, הייתי שומע את החידושים שלו בפרשת השבוע. כמו שהוא היה בעולם החילוני הוא היה פי מאה בעולם של התורה. הוא הגיע מעולם מסוים ומתפיסה מסוימת, ואמר 'שמע, אפשר לחשוב אחרת'. הוא פרץ דרך ניסים, הוא היה חלוץ שחצה את הקווים לבד".

הוא המשיך וסיפר על שיחה שקיימו על השיר "הוא חזר בתשובה" של אריק איינשטיין, שנכתב עליו. "הוא אמר לי שאריק איינשטיין מבחינה רוחנית היה צדיק, ושזה לא משנה איפה אתה חי - אתה פשוט צריך להרגיש. אני אגב, מפענח את השיר הזה בצורה אחרת - אורי זוהר רצה לב, מתוך העולם שהוא חי בו הוא רצה לב, והוא הגיע ללב העליון - לקדוש ברוך הוא וזה תמיד הרשים אותי", הסביר יחזקאלי, "זו הסיבה שתמיד שהייתי אומר לו 'בוא להתראיין' הוא היה אומר לי 'מצוות שאחרים יכולים לעשות יותר טוב ממני אני אתן להם לעשות את זה, ואני לא אבטל תורה. משהו שאני יכול לעשות הכי טוב וזה בגלל מי שאני אני אלך לעשות. לכן אני אהיה סנדק'. כך היה. 

יחזקאלי סיפר כי נתן לזוהר את הכבוד העצום להיות הסנדק של בנו הבכור. "תראה, גם זה סיפור. בעיקרון הייתי אמור לתת לאבא שלי להיות הסנדק, בכל זאת זה בן ראשון. אמרתי לאבא שלי 'תראה אבא, אני בעל תשובה ובעלי תשובה תמיד נותנים לרב גדול. אם אתה תגיד לי תלך לרב גדול אז אנחנו ניתן את תפקיד הסנדק לרב עובדיה, אם אתה רוצה אתה להיות הסנדק אז אני אתן לך, ואם אתה רוצה שיהיה מישהו שהוא רב ואתה אוהב אותו אז אני אתן לך לבחור'", אמר, "הוא אמר שהוא רוצה את הרב אורי זוהר ובשביל אבא שלי חציית הקווים של אורי זוהר הייתה שהרב לא הלך ממנו, הוא עדיין נשאר דגם שאולי ככה אמר לי 'לך לאורו'".

ואיך אורי זוהר קיבל את זה? 
"קודם כל, הוא רצה לוודא שהכל בסדר מבחינת אבא שלי. אז דיברתי עם אבא שלי ובאנו קודם, והייתה שמחה גדולה. אורי זוהר רצה לוודא שחס וחלילה בתור בעל תשובה אני לא עושה טעות. אני חושב שלקראת הסוף, בעשור האחרון שלו, אורי זוהר דיבר הרבה על חינוך ילדים ועל טעויות שנעשו בדרך שלו. הוא היה אומר 'תמיד תיתנו את האהבה'. פעם הוא סיפר שאדם הסתכל על מיטת הילד שלו בארבע לפנות בוקר וראה שהוא איננו. 'הוא לא במקום טוב, הוא לא במקום של תורה או בישיבה. אז מה עושים? תכין לו את הנס קפה, תחתוך לו את החתיכה של העוגה, ותכתוב לו פתק 'אני אוהב אותך' לא בגלל דברים שהילד עושה, אלא בגלל מי שהוא'. את זה אני לקחתי לחיים כי באמת ניסים, לעבור מעולם לעולם זה לא היה פשוט ואני חושב שהוא היה מורה דרך לכל בעלי התשובה. הוא בא והדריך אותנו, הוא אמר 'חבר'ה אני פרצתי עבורכם דרך, ולכן אתם לא חייבים ללכת בדרך שלי אלא ללמוד מהניסיון שלי'".

"בעשור האחרון שלו הוא העביר הרבה הרצאות להורים בעלי תשובה, ולחבר'ה שלומדים קולנוע, והוא היה אומר להם 'חבר'ה תראו קולנוע זה יפה והעולם כולו הוא יפה, אבל האמן הכי גדול בעולם זה הקדוש ברוך הוא - הוא האמן ואנחנו צריכים להידבק בו. תמיד הוא דיבר איתי על הפריים בסרט - שהאמן רוצה להביא את הפריים הכי טוב ושהבמאי רוצה להביא את הפריים הכי טוב", סיפר יחזקאלי, "קח בחשבון אחי היקר שאת הפריים הכי טוב הקדוש ברוך הוא יביא, ואתה פשוט צריך להמשיך ולשאוף להידמות אליו".

הוא הוסיף: "זה כאב עצום שתלמיד חכם ואושיית תורה ענקית הלך מהארץ. לא הספקתי להפגיש אותו שוב עם נהוראי הבן שלי שהוא היה הסנדק שלו בברית. בשנים האחרונות הרב אורי זוהר היה רק בעולם התורה, לא היה לו זמן להפקות ולדברים של העולם הזה. רק חברותא ותורה. אני מקווה שאנחנו ניקח עוד תובנות ממנו".

משעל שאל את יחזקאלי לגבי תחום התקשורת, והוא השיב: "אני שאלתי אותו - 'אתה חתכת מהתקשורת, אז זה מה שאני צריך לעשות עכשיו?', והוא אמר לי שלזמן שלו זה היה הדבר הנכון לעשות, אבל בזמננו אנו זה לא אותו הדבר, ולכן אני צריך להישאר איפה שאני נמצא. הוא אמר לי 'תאיר את העולם מאיפה שאתה נמצא, גם אם אתה על המסך'. זו ההצעה שלו שקיבלתי ממנו".

צבי יחזקאלי (צילום: צילום מסך כיכר השבת)
צבי יחזקאלי (צילום: צילום מסך כיכר השבת)

"ממרום גילו, זוהר ראה שבהתחלה אתה באורות גדולים של תשובה, אתה חותך את הקווים, ולאט לאט אתה מבין שהאלוקות נמצאת בכל מקום ומכל מקום אפשר להגיע לקדוש ברוך הוא. אי אפשר לשים מחסומים היום - אנחנו כבר לא בדור של מחסומים, והוא הבין את זה. בגלל זה הוא תמיד אהב לדבר עם אנשים צעירים, עם אומנים צעירים, בימאים, חבר'ה שהם הכי רחוקים. הוא מצא איתם שפה משותפת", הדגיש.

לדבריו, זה לא עניין של הגדרה, וזה לא משנה איך אתה לבוש, זה משנה איך אתה רואה את הלב. "אני חושב שההופעה הכי חזקה של הרב אורי זוהר הייתה דווקא בלוויה של אריק איינשטיין שהוא אמר עליו שהוא צדיק והוא היה חבר שלו 'לראות את התשובה שלי כאילו הלך לך חבר זה בדיוק הפוך כי אני ואתה התחברנו יותר'.

יחזקאלי הוסיף: "אף אחד לא ידע שהרב אורי זוהר הסתובב תמיד עם פתק בכיס, והיה קורא קדיש כל הזמן לעילוי נשמות חבריו - כל אלו שלא אומרים עליהם קדיש - מדן בן אמוץ עד אריק איינשטיין. זה חבר. זה לא הלכת לי חבר. זה חבר. ראיתי שמספידים אותו ואומרים 'הבמאי הגדול', אבל בשבילי הוא איש התורה הגדול. הוא איש התורה הגדול שחצה את הקווים ונשאר עם הומור".

"הוא זה שתמיד אמר אל תלכו לדבקות לכו לכבד את אביך ואת אמך, לשבת, לכו לדרך הישר. זה עזר להמון בעלי תשובה לדעת את דרכו. הוא תמיד אמר אל תשרפו גשרים, תבנו גשרים", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm