"חיזוי הוא עניין מסובך מאוד, בעיקר בכל הקשור לעתיד", אמר פעם הפיזיקאי נילס בוהר, ולא ידע כמה הוא צדק. תשאלו את חזאי מזג האוויר למשל. אבל יש כאלו שכן פוגעים. קחו למשל את רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד חסידות חב"ד, הידוע בכינויו "האדמו"ר הזקן", או "בעל התניא", על שם ספרו המפורסם, ספר היסוד של תורת חב"ד – התניא.

בדיוק היום, יום י"ט בכסלו, 223 שנים לאחור, השתחרר רבי שניאור זלמן בדרך נס ממאסרו בבית האסורים בפטרבורג, בירת רוסיה הצארית, שם נחקר במשך 53 ימים על עקרונות שיטתו, בעקבות הלשנה של מתנגדיו, שלא ראו בעין יפה את הדרך הרוחנית החדשה־ישנה שגילה וסלל. לבקשת החסידים להעלות על הכתב את סיפור המאסר והגאולה, כדי לשמר את סיפור המעשה לדורות הבאים, הגיב הרבי ואמר שאין בכך כל צורך, כיוון ש"זה היום יוקבע למועד תמידי בישראל, אשר בו יתגדל ויתקדש שמיה רבה, ויתעוררו אלפי לבבות בישראל בתשובה ועבודה שבלב, כי סיפור המעשה חקוק בלב ישראל". והוא, מסתבר, דווקא ידע טוב על מה הוא מדבר.

אם אתם רוצים להבין עד כמה, צאו וראו את הריבוי העצום של אירועי י"ט כסלו ההולכים ומתרבים משנה לשנה, לא רק בכמות, אלא גם במגוון ובאיכות; מפסטיבלי זמר חסידי הכוללים כוכבי זמר חסידי לצד אמנים ישראלים מפורסמים כמו ברי סחרוף ואביב גפן, השרים בסגנונם את ניגוניו העתיקים של בעל התניא לאוזני נוער ישראלי צמא, דרך אירועים תורניים שבהם משתתפים רבנים מכל החוגים ומכל החצרות, ועד כמובן "התוועדויות חסידיות" אותנטיות הנערכות כמעט בכל בית כנסת וקהילה.

איך ידע רבי שניאור זלמן לקבוע בבטחה, כבר לפני 223 שנים, שכך יהיה? הייתה זו נבואה או גילוי רוח הקודש?
בתחום הזה אני קצת פחות מבין. אבל דבר אחד אני יודע. כל מי שלמד אי פעם את ספר התניא ונחשף אי פעם לרעיונות החסידות, שאולי פעם נחשבו למהפכניים, אבל כיום חלחלו והתפשטו עד שהפכו להיות המיינסטרים היהודי ללא עוררין, לא יכול שלא לחוש את "האור והחיות" הרוחניים שהם מעניקים לאדם בכל תחומי החיים. כך שאין כל פלא שיום י"ט בכסלו, יום ראש השנה לחסידות, הוא יום חג ושמחה לכל יהודי באשר הוא.

חושבים שאני קצת נסחף או מגזים? כל שעליכם לעשות הוא לאתר את אירוע י"ט כסלו הקרוב למקום מגוריכם, ובטוח שיש אחד כזה, ומן הסתם קרוב אף יותר ממה שחשבתם, לבוא להשתתף בו, להיווכח במו עיניכם כיצד "זה היום יוקבע למועד תמידי בישראל", ואף לזכות ו"להתעורר בתשובה ובעבודה שבלב", בשמחה, באהבת ישראל, ובכל שאר האור הנפלא שמאירה לנו תורת החסידות. חג גאולה וחסידות שמח. 

אירוע י"ט בכסלו ייערך הערב בשעה 20:00 במרכז חב"ד, רחוב מרכז בעלי מלאכה 16, תל אביב.

הכותב הוא שליח חב"ד לשכונות הצפון החדש ורב בית הכנסת "סי אנד סאן" בתל אביב