מקום שגריר ארה"ב, מייקל ראטני, ביקר היום (חמישי) בארכיון הציוני של ההסתדרות הציונית העולמית. ראטני ביקש להגיע ולהכיר מקרוב את הארכיון, את המסמכים המתועדים בו, המבטאים את הקשר הקרוב והעמוק בין ישראל לארה"ב עוד בטרם קמה מדינת ישראל. 

הקשר המשמעותי בין ישראל לארה"ב בא לידי ביטוי במפגשים בין הנשיאים הארי טרומן לחיים ויצמן בוושינגטון, מפגש בין  אלינור רוזוולט, אשתו של הנשיא פרנקלין ד. רווזולט, לבין ראש הממשלה דוד בן גוריון עם ילדי עליית הנוער, ועוד. יו"ר הארכיון הציוני בת גלים שער, יחד עם מנהל הארכיון ד"ר יגאל סיתרי, שליוו את מר ראטני הציגו לו צילומים המספרים על קשר זה, השמורים בארכיון והצליחו לרגש מאד את מ"מ השגריר במסר האותנטי שלהם למחויבות ארה"ב ולדאגה של כלל תושבי ארה"ב לעם היהודי.

עוד ראוי לציין את הנשיא דאז, הארי טרומן שהכיר במדינת ישראל ביום בו היא הוקמה. לציון היחס המיוחד והאוהד של הנשיא טרומן למדינת ישראל יסדו חיילים משוחררים מושב על שמו, כפר טרומן. 

מייקל ראטני (במרכז) בארכיון הציוני (צילום: שלום רבני)
מייקל ראטני (במרכז) בארכיון הציוני (צילום: שלום רבני)

מסמך אותנטי נוסף שהוצג בפני מ"מ השגריר, הוא מכתב מאת האמיר פייסל לשופט היהודי אמריקאי פליקס פרנקפורטר בו הכריז על תמיכתו בציונות. בינואר 1919 נחתם הסכם בינו לבין חיים ויצמן ומנהיגים ציונים נוספים במהלך ועידת השלום בפריז ב-1919. כמו כן הוצג לו מסמך מקורי מרגש נוסף מארכיון תיאודור הרצל - תעודת הוקרה להרצל מהסולטן העות'מאני עבדול חמיד השני. 

מ"מ השגריר התרשם מאוד מהארכיון הציוני של ההסתדרות הציונית העולמית והבטיח לשמור על קשר ולבקר בעתיד שוב.