בשיחת וידיאו מוקלטת, ששודרה למשתתפי הכנס השנתי העשירי של הג'רוזלם פוסט, עסק ד"ר מיכאל מירילשווילי, נשיא הקונגרס היהודי האירו-אסיאתי, בתפקיד המשותף שיכולות למלא יחד מדינת ישראל והקהילה היהודית בתפוצות בקידום אנשים ברחבי העולם. 

עוד לפני קום המדינה, אמר מירילשווילי, כאשר המנהיגים הציונים ראו בעיני רוחם את התפקיד המרכזי שתמלא המדינה היהודית בעולם היהודי, הם גם הבינו שלא כל יהודי יחליט לעשות עלייה ולקבוע את מקום מושבו בישראל. הם הכירו בכך שהיחסים בין יהודים בגולה לבין יהודים החיים בישראל יהיו סוגיה מרכזית. "אחד המודלים של יחסים אלה היה בניית מדינה חזקה מבחינה פוליטית וכלכלית, מדינה מתקדמת בתחומי המדע והתרבות, שתשמש השראה לעולם היהודי כולו", טען מירילשווילי. 

חלומות אלה התגשמו במידה רבה, הוא ציין והוסיף כי ישראל נתפסת כיום כמדינה ש"מביאה אור לאומות בתחומים החברתיים, הטכנולוגיים והחדשנות, ונודעת ביכולתה לחשוב מחוץ לקופסה במונחים של פתרון הנושאים המורכבים ביותר בתקופה הזו". 

עוד אמר מירילשווילי כי בעוד ישראל נאלצה להילחם על קיומה בשנותיה הראשונות ונאלצה להסתמך על עזרה מהתפוצות, כיום המצב השתנה, ועל ישראל לשנות את תפקידה ביחסיה עם יהודים מחוץ לישראל. אמנם למדינה יש השפעה משמעותית על העולם, אך גם הקהילה היהודית בתפוצות גדלה וחזקה מתמיד. "עלינו להשתמש בכוח ולהשפעה זו בתבונה", אמר מירילשווילי, "לא רק למען עמנו, אלא למען האנושות".