פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום מאז ומקדם, בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. מסלע המחלוקת לסלע הפיוס של הקיום האנושי.

בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים והמגוונים.

פרק 52: הר הבית במשנתו של רבי נחמן מברסלב

רבי נחמן מברסלב עבר ייסורים ותלאות רבות בחייו האישיים ובסופם נפטר ממחלת השחפת. בשלב מסויים הוא החל להעביר את מסריו דרך סיפורי מעשיות, שאחד מהם הוא ''מעשה באבידת בת מלך'': מעשה במלך אחד, שהיו לו שישה בנים ובת אחת. ואותה הבת הייתה חשובה בעיניו מאוד, והיה מחבבה ביותר והיה משתעשע עמה מאוד. פעם אחת היה מתוועד עמה ביחד באיזה יום, ונעשה ברוגז עליה, ונזרק מפיו דבור: שהלא טוב ייקח אותך (דער ניט גוטער זאל דיך נעמען).

בלילה הלכה לחדרה, ובבוקר לא ידעו היכן היא. והיה אביה מצטער מאוד, והלך לבקשה אנה ואנה. עמד השני למלכות, מחמת שראה שהמלך מצטער מאוד, וביקש שיתנו לו משרת וסוס ומעות על הוצאות, והלך לבקשה. והיה מבקשה הרבה זמן עד שמצאה.

אֲנִי יְשֵׁנָה, וְלִבִּי עֵר; קוֹל דּוֹדִי דוֹפֵק, פִּתְחִי-לִי אֲחֹתִי רַעְיָתִי יוֹנָתִי תַמָּתִי--שֶׁרֹּאשִׁי נִמְלָא-טָל, קְוֻצּוֹתַי רְסִיסֵי לָיְלָה. (שיר השירים, פרק ה', פסוק ב').

לכאורה מדובר בסיפור פשוט, אולי לילדים, אך כשמעמיקים בו מבינים את גודל השיבה והגלות בה אנו חיים, אמנם אנחנו בארץ, חזרנו סוף-סוף לאחר 2000 שנות גלות אך הגלות לא עזבה אותנו, לכך נצטרך לעשות פעולה אקטיבית והיא המשך של קיום את חזון הנביאים: שיבה לארץ ובניית בית מקדש לנו, ולאנושות כולה כי את התפקיד הקשה של "אור לגויים" הטיל עלינו הקדוש ברוך הוא וזאת אחת המצוות החשבות שלנו לא רק כדת אלא כעם ועד שלא נהיה "אור לגויים" לא יהיה אור גם לנו בארצנו והמבין יבין.