בתום כעשר שנות תכנון ועבודה לסירוגין ובהשקעה של כ-100 מיליון דולר נחנך היום מוזיאון העם היהודי, במבנה שבמשך עשרות שנים שימש את בית התפוצות באוניברסיטת תל אביב.

"כל מי שעובר כאן מרגיש בבית, זה סיפור העבר וההווה של העם היהודי", ציינה אירינה נבזלין, המכהנת כיו"ר הנהלת מוזיאון העם היהודי, שלצד שמו החדש ,יתנוסס מעתה גם השם "אנו".

לדבריה, היעד היה להציג תחת קורת גג אחת את העם היהודי לדורותיו לא רק רק כקורבנות, אלא להבליט גם את החזון, ההצלחה והנחישות. "חשוב מאוד בעיני שנוכל לספר את סיפור החוזקה של העם להיות ביחד, להציג מאיפה באנו, ליצור חיבור לשורשים". מוזיאון העם היהודי שנחנך הוא הגדול ביותר בעולם מבין המוזיאונים המתמקדים ביהדות ומורשת. 

"ברחבי העולם קיימים מאות מוזיאונים  יהודים, שכל אחד מהם מתמקד בדרך כלל בתחום ייחודי ומקומי לעם היהודי, כמו הסטוריה, גיאוגרפיה ותרבות. יצרנו מוזיאון ראשון מסוגו המאגד מאגרי מידע וחומרים אותנטיים חובקי עולם והגענו לכל מקום שיש בו זהות יהודית, כדי ליצור את המרכז לקהילות ישראל בארץ ובעולם", ציין דן תדמור, המנכ"ל של המוזיאון, שהיה ממובילי הפרוייקט המורכב וחובק העולם.

המוזיאון המשתרע על כשלוש קומות בשטח כולל של כ-7,000 מ"ר, מכיל מאות מוצגים, תמונות וסרטים מכל העולם. המוזיאון מצוי באחריות משותפת של המדינה, אוניברסיטת תל אביב והקונגרס היהודי העולמי וחלק גדול מהמשאבים להקמתו הושגו באמצעות תרומות של ארגונים ואנשים פרטיים ברחבי העולם.

סיור במוזיאון יוצר במהרה מסע חווייתי לתוך העם היהודי לדורותיו. עד עצם היום הזה. מי שרוצה לדעת על השורשים של הקהילה היהודית בארץ המוצא שלו או של משפחתו, יכול לצאת למסע אינטראקטיבי על גבי כדור דמוי גלובוס מואר, המאפשר קבלת מידע על מאות קהילות יהודיות. המידע המקיף כולל את התרבות, המורשת וההסטוריה. המוזיאון כולל מגוון אגפים, כאשר בכל אגף מוצגת זווית ייחודית של העם היהודי. בין היתר, מוצגים מוזיקאים יהודים לדורותיהם מרחבי העולם ובמאים ושחקנים יהודים, שהתמקדו בסרטים שהופקו בהוליווד.

בנוסף, הופקו מאות סרטים קצרים המציגים את המורשת הייחודית של הקהילות היהודיות לדורותיהן ברחבי העולם והוצגו מוצגים אותנטיים, כמו לבוש מסורתי ופריטים. זאת, לצד דגמים מיניאטוריים של בתי כנסת גדולים ועם עיצוב ייחודי בערים שונות בעולם. "העסקנו מאות אנשים בעבודות המורכבות", סיפר עוד תדמור – "מוזיאון בית התפוצות נפתח בשנת 1978, אבל מאז השתנו הצרכים והיה צורך בפרוייקט המורכב. כל מוזיאון חייב להתחדש. גם במהלך שנת הקורונה נמשכו העבודות תחת המגבלות המותרות". מחיר הכניסה למוזיאון יעמוד על 52 שקלים, אך יהיו גם מבצעים לקבוצות מאורגנות, כמו לגמלאים.

"המטרה שלנו היא שכל תלמידי בתי הספר בארץ יגיעו לביקור במוזיאון. אנחנו בקשר עם מאות מוסדות חינוך. חשוב לנו שכל ילד יראה את ההווה והעבר של העם היהודי", ציין עוד תדמור והבהיר שהיעד הוא להגיע לכ-600 אלף מבקרים בשנה. "גם תיירים מחו"ל יוכלו לשלב את הביקור במוזיאון היהודי בעת ביקורם בישראל. כבר ראינו לפני שנת הקורונה התעניינות רבה של תיירים מסין".