פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום מאז ומקדם בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

שיחה 36: הר הבית או אל אקצא, הנרטיב הפלסטיני

לשיחה זו נפגשתי עם ד''ר מרדכי קידר לברר עימו את הסוגייה שמעסיקה את כל העולם: הר הבית או אל אקצא, או אולי שניהם?

איך התחיל הכול שאלתי את ד''ר קידר. הוא פתח בסיפור המלחמה על מנהיגות דת האסלאם אי שם בחצי האי ערב, שהתגלגלה עד לסוריה הגדולה ובה נכללה ארץ ישראל.

לפני כ-1300 שנה נוצרה הדת המוסלמית על ידי מוחמד, הנביא של עולם האסלאם. ההתפתחות הזאת התרחשה במכה שבסעודיה ובסביבותיה, הרחק מישראל. מוחמד שכונן את דתו לצד קהילות היהודים שחיו שם נעזר בהשקפת העולם ובתרבות היהודית על מנת להקים ולבסס את דתו – דת האסלאם, שהייתה מיועדת השבטים הבדווים בחצי האי ערב.

איך הסיפור התגלגל עד אלינו ארצה?
מיד לאחר הקמתה התחילו שבטים הבדואיים להילחם בניהם על השליטה בדת, קרי התחילה הרוח\הדת להתערבב עם הפוליטיקה שגרמה לקרע מן ההתחלה, שעד היום אנו עדים לו, בין השיעה לסונה שלהם אב משותף קדמון אחד. הפירוד גרם לחיפוש אחר מרכז כוח פוליטי דתי אלטרנטיבי, שהתגלגל לסוריה הגדולה שנכללה בה ארץ ישראל עד לא מכבר ואחר כך הכול הפך להיסטוריה מדוברת. בירושלים גילו המוסלמים מרכז רוחני דתי, שאין תחליף לו, ''הר הבית'', אך המוסלמים שדבקו במכה שבסעודיה, אמנם התיישבו על הר הבית כמקור קדושה אנרגטי אבל פניהם, תפילתם וגעגועיהם נותרו למכה!