עיריית רמת גן הופכת לרשות המקומית הראשונה בישראל המציעה לתושביה שירות צ'אט מבוסס בינה מלאכותית עם ההשקה של RGpt - צ'אט-בוט מבוסס בינה מלאכותית (AI).

המערכת החדשנית, שפותחה כחלק מחזונו של ראש העירייה כרמל שאמה הכהן להפוך את רמת גן לבירת הבינה המלאכותית של ישראל, מאפשרת תקשורת בשפה טבעית וחופשית עם תושבי העיר. הבוט מבוסס על טכנולוגיית עיבוד שפה טבעית (NLP) ומודל שפה גדול (LLM), המאפשרים לתושבים לשאול שאלות באופן חופשי ולקבל מענה מיידי, מדויק ורלוונטי. המערכת מאגדת בתוכה מידע ממגוון מקורות - החל מאתר עיריית רמת גן ואתר בית עמנואל (תאגיד הצהרונים והחוגים העירוני), דרך פרוטוקולים של ועדות עירוניות ומועצת העיר, ועד מסמכים עירוניים נוספים. התושבים יכולים לקבל מידע בנושאים מגוונים, החל משירותים עירוניים, דרך אירועי תרבות ופנאי, ועד חיפוש ממוקד בתוך מסמכים רשמיים.

מאחורי הפיתוח הטכנולוגי עומד צוות של חברות מובילות במשק, המכונה "Dream Team" על ידי מנמ"ר העירייה, קובי נח. שיתוף הפעולה כולל את חברת צ'ק פוינט האחראית על אבטחת המידע והפרטיות, AWS המספקת מודלי בינה מלאכותית מתקדמים, בוטיקה (Botica) כפלטפורמת הבינה המלאכותית, ומטריקס דיגיטל - האינטגרטור המוביל שפיתח את האתר העירוני ואת הפרויקט מקצה לקצה. מרכיב חשוב במערכת הוא מערכת ה-Back Office של חברת Botica, המאפשרת לאמת את תשובות הבוט ולדרג את איכותן, במטרה לספק לתושבים מידע אמין ומדויק.

RGpt - צ'אט-בוט AI של עיריית רמת גן (צילום: מסך)
RGpt - צ'אט-בוט AI של עיריית רמת גן (צילום: מסך)

הצ'אט-בוט הוא רק השלב הראשון בחזון רחב יותר של העירייה. בעתיד הקרוב מתוכננת להשיק העירייה אפליקציה חדשה עם אזור אישי, שתשלב מידע פרסונלי עם בוט הבינה המלאכותית - פיתוח חדשני שטרם בוצע בישראל, שיאפשר התאמה אישית ותועלת מדויקת לכל תושב.

לדברי ראש העירייה, כרמל שאמה הכהן: "אני מאמין גדול במהפכת הבינה המלאכותית ואני משוכנע שגם בתחום המוניציפאלי – היא עתידה לשנות את המציאות כפי שאנחנו מכירים אותה כיום. על כן, קבעתי חזון חד וברור שעלינו להפוך את רמת גן לעיר הבינה המלאכותית של ישראל ואנחנו פועלים בתחום זה במגוון רחב מאוד של מישורים. היה זה אך ברור שאנחנו נהיה העיר הראשונה שמשיקה צ'אט מבוסס בינה מלאכותית שהוא נגיש, שירותי וכזה שנותן ערך משמעותי לתושבי רמת גן".

נושא מרכזי בפיתוח המערכת הוא אבטחת המידע ושמירה על פרטיות המשתמשים. קובי נח, מנמ"ר העירייה, מדגיש: "זהו כלי חכם שיודע לספק לתושבים מענה מדויק בזמן אמת מתוך אתרי הרשות, ממסמכים, מפרוטוקולים וממקורות נוספים – והכול תוך הקפדה על עדכניות ושמירה על פרטיות".

גיא שקולניק מחברת Botica מציין: "יחד עם שותפינו הטכנולוגיים ובעירייה, יושם שירות המבוסס על ניתוח מידע רב ומגוון באופן יעיל וחכם, המשפר את השירות העירוני תוך שמירה על פרטיות ואמינות. אנחנו גאים לקחת חלק במהפכה הזו, ומאמינים שהיא תשרת את התושבים ותהווה מודל למגזר הציבורי בישראל".