קפה הינו חלק בלתי נפרד מחיינו. רובנו פותחים איתו את הבוקר, והוא מלווה אותנו במהלך היום. בקפה ישנו מרכיב בשם קפאין. לעתים יש בלבול בין המושגים קפה וקפאין.



קפאין הוא אחד מהרכיבים הידועים של פולי הקפה ונמצא במגוון משקאות ומזונות נוספים כגון: תה, קולה, שוקולד ומשקאות אנרגיה. הקפאין פועל בגוף כחומר מעורר. הוא מגביר את הערנות ומקטין את תחושת הכאב על ידי כך שהוא מדכא את פעילות הקולטנים של ההורמון “אדנוזין", שהוא הורמון השינה.



קפאין גם משפיע על שחרור הורמונים נוספים כמו אדרנלין, אצטילכולין ודופמין. כמו כן, הוא יכול לעורר את מערכת העיכול ומשפיע גם על הרחבת ו/או הצרת כלי דם. קפאין הוכח גם כמשפר ביצועים ספורטיביים, וישנם מנגנונים המציעים כי לקפאין יש תרומה להרזיה בכך שהוא מעלה את קצב חילוף החומרים.



צריכה גבוהה של קפאין ביום היא 600־700 מ"ג ומעלה, ועלולה להביא לתופעות לוואי כגון: התכווצות שרירים, שינויים בלחץ הדם, דופק מואץ, כאבי ראש, חוסר מנוחה, עיכוב בהירדמות והפרעות נוספות.



האם יש להגביל את צריכת הקפאין היומית?


ארגוני בריאות בעולם ממליצים על הגבלת צריכת הקפאין בתזונה לטווח של 300־400 מ"ג ביום לאוכלוסייה בוגרת בריאה. זאת אף על פי שאין כל הוכחות לכך שרמה גבוהה יותר מזיקה. לנשים הרות ולילדים הרמות המומלצות מחמירות יותר. בכוס קפה יש בממוצע כ־80־100 מ"ג קפאין. כלומר ההמלצה שווה לשלוש־ארבע כוסות קפה בממוצע ביום.



מה לגבי קפה נטול קפאין?


קפה נטול קפאין הוא קפה ש"הוציאו" ממנו את הקפאין. ייתכן שעדיין יש שאריות קטנות של קפאין, עד 0.15% מסך המוצא הסופי. תהליך "הוצאת" הקפאין מהקפה נעשה בצורה טבעית במים. כוס קפה נטול קפאין יכול להיות פתרון מצוין למי שרוצה ליהנות משתיית קפה ולהגביל את צריכת הקפאין.



הכותבת היא דיאטנית קלינית, מנהלת תחום תזונה, אסם־נסטלה